Yrityksille 80 keinoa taistella ilmastonmuutosta vastaan

Yritykset ovat keskeisiä tekijöitä taistelussa ilmastonmuutosta vastaan, koska ne kehittävät ja ottavat käyttöön vähähiilisiä ja energiatehokkaita ratkaisuja. Jotta ilmastonmuutoksen hillitseminen tehostuu entisestään, Suomen Yrittäjät julkisti oppaan, joka auttaa tarttumaan ilmastotoimiin yritysten arjessa.

Ilmastonmuutos heikentää luonnon monimuotoisuutta ja kaventaa elinolosuhteita pakottaen ihmisiä pois kotiseuduiltaan. Sään muutokset ja luonnonmullistuksen aiheuttavat kustannuksia infrastruktuuriin.

- Tämä kaikki luo haasteita talouteen ja vaikuttaa yrittäjyyteen ja yrityksiin, Suomen Yrittäjien ekonomisti Sampo Seppänen huomauttaa.

- Jos ilmastonmuutoksen hillitsemiseen ei tartuta kunnolla, vaikutukset ovat vakavat.

Ympäristöstä välittämisen voi kääntää kilpailueduksi

Yritykset ovat keskeisiä tekijöitä ilmastonmuutoksen hidastamisessa sekä puhtaiden teknologioiden kehittäjinä että vähähiilisten ja energiatehokkaiden ratkaisujen toteuttajina.

Seppäsen mukaan vastuullinen toiminta ja ympäristön huomiointi voivat olla yritykselle keino erottua muista yrityksistä ja pärjätä kilpailussa.

- Energia- ja materiaalitehokkuudella voi saavuttaa kustannussäästöjä ja parantaa bisneksen kannattavuutta. Asiakkaiden ympäristötietoisuus lisääntyy. Tähän voidaan vastata ilmastotoimilla ja näin erottautua markkinoilla.

Seppänen muistuttaa, että pienet yritykset ovat ketteriä toimijoita, joissa toimintatapojen muutoksia voidaan viedä nopeasti läpi.

- Pienten ja keskisuurten yritysten päätöksillä voidaan päästä laajasti kestävämpään yritystoimintaan, hän sanoo.

- Parhaimmillaan yritysten ilmastoteot tukevat asetettuja ohjauskeinoja ilmastotavoitteisiin pääsemisessä ja voivat vähentää painetta kustannustehottamalle sääntelylle, Seppänen toteaa.

Päivittäisillä valinnoilla on väliä kotona ja töissä

Suomen Yrittäjät julkaisi pk-yrittäjille tarkoitetun Yrittäjän ilmasto-oppaan. Siinä esitellään yksinkertaisia keinoja, joilla yrittäjä voi hidastaa ilmastonmuutosta omassa yritystoiminnassaan.

- Päivittäisillä valinnoillamme on väliä sekä kotona että töissä. Pienistä ratkaisuista voi syntyä suuria virtoja - jopa ilmiöitä, joilla muutetaan maailmaa. Teemme oppaan myös englanniksi, jotta yrittäjät ympäri maailmaa voivat hyödyntää oppaan vinkkejä, Suomen Yrittäjien viestintäjohtaja Taru Jussila kertoo.

- Pk-yrittäjän näkökulmasta kirjoitettua apu- ja vinkkimateriaalia ei juuri ole olemassa. Toivomme, että tästä on hyötyä pk-yrittäjille muuallakin kuin Suomessa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin, 115 000 jäsenyrityksen keskusjärjestö, joka ajaa Suomen pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäsenyrityksistä 50 000 on työnantajayrittäjiä. Ne työllistävät yrittäjät mukaan lukien noin 660 000 henkilöä. Työllistämisluku perustuu vuonna 2018 yhdessä Tilastokeskuksen kanssa tehtyyn laskelmaan. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 383 paikallisyhdistyksestä, 20 aluejärjestöstä ja 58 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Yrittäjät: Infrapaketti paikallaan, rakenneuudistuksia tehtävä heti3.6.2020 08:37:10 EESTTiedote

Hallitus julkisti tiistai-iltana lisätalousarvion, jonka suuruus on 5,5 miljardia euroa. Yrittäjät pitää hyvänä infrapakettia mutta on pettynyt rakenneuudistusten puuttumiseen. - Tarvitaan elvyttävää infrapakettia mutta vähintään yhtä paljon työllisyyttä tukevia rakenteellisia uudistuksia. Niitä lisäbudjetti ei sisällä ollenkaan, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi.

Vuoden nuori yrittäjä -palkinnosta kilpailevat efektilaiteyrittäjä, luomuruuan tukkukauppiaat ja leikkikenttäyrittäjä30.5.2020 07:00:00 EESTTiedote

Vuoden nuori yrittäjä 2020 -kilpailun finaaliin ylsivät efekti- ja äänilaitteita valmistava Douglas Castro yrityksellä Darkglass Electronics Helsingistä, luomuruuan tukkukauppaa pyörittävät Lasse ja Maria Jalkanen yrityksellä Foodin Keski-Suomesta ja leikki- ja urheiluvälineiden valmistukseen keskittyvä Tomi Mäkilä yrityksellä Leikkiset Hämeestä.

Yrittäjägallup: Yrityksissä pientä virkoamista, mutta tilanne yhä paha29.5.2020 10:30:00 EESTTiedote

Yritysten tilanne on hieman parantunut toukokuussa, tuore Yrittäjägallup kertoo. - Pientä virkoamista on havaittavissa, mutta yleistilanne on yhä paha, Suomen Yrittäjien toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen kommentoi. Yrittäjät ehdottaa hallitukselle laajaa työmarkkinauudistuspakettia. - Pitää lopettaa reformivälttely. Emme voi kiertää vuosikymmeniä työmarkkinauudistuksia kuin kissa kuumaa puuroa, hän sanoo.