Viestintätoimisto Medita Oy

Yritysjohdon luottamus tulevaan laskenut jyrkästi eri puolilla maailmaa , kertoo Worldcom Confidence Index

Jaa
Luottamus Yhdysvalloissa laski 51 prosenttia, Kiinassa 21 prosenttia. Tutkimustulokset koottiin lähes 60 000 liikkeenjohdon avainhenkilön näkemyksistä uuden tekoälymenetelmän avulla.

Kansainvälisten yritysjohtajien luottamus tulevaan laski jyrkästi vuonna 2019, kertoo nyt toista kertaa julkaistu, itsenäisten viestintä- ja PR-toimistojen Worldcom Public Relations Groupin teettämä tutkimus. Lähes 60 000 toimitusjohtajan ja markkinointijohtajan tuottaman verkkosisällön analysointi osoittaa yli 20 prosentin laskua yleisessä luottamuksessa tulevaan. Pudotukset ovat merkittävimmät Yhdysvalloissa (51 prosenttia) ja Kiinassa (21 prosenttia). Japani sen sijaan nousi luottamusindeksin viimeiseltä sijalta ensimmäiseksi (+74 prosenttia).

"Maailmanlaajuisesti suuret epävarmuustekijät, kuten keskustelu Yhdysvaltojen ja Kiinan kauppasodista, eivät ole auttaneet hillitsemään yritysjohtajien huolia. Tutkimuksemme osoittaa, että esillä olleet kauppasopimukset ja tullit heikentävät luottamusta tulevaan", sanoo Worldcom Public Relations Groupin hallituksen puheenjohtaja Roger Hurni. ”Vuonna 2018 julkaistun luottamusindeksimme jälkeen johtajat ovat kohdanneet myös Brexitin, Hongkongin mielenosoitukset, ilmaston lämpenemisen vakavuuden sekä nälänhädän ja tuhkarokon kaltaisten sairauksien uusiutumisen. Näiden tekijöiden yhdistelmä saattaa selittää, miksi luottamus on laskenut niin dramaattisesti viimeisen vuoden aikana.”

Worldcom teetti tutkimuksen riippumattomalla Advanced Symbolics -markkinatutkimusyrityksellä, joka käyttää tekoälyä sosiaalisen median julkisten sisältöjen seuraamiseen ja tulkintaan. Tämän vuoden raportissa tutkittiin lähes 60 000 yritysjohtajan tuottamia sisältöjä, jotka osoittavat, miten heidän mielipiteensä ja aikomuksensa ovat muuttuneet ajan myötä.

"Se, että Worldcom päätti hyödyntää tekoälyä tämän vuoden luottamusindeksin tutkimuksessa  osoittaa innovatiivisuutta ja ymmärrystä eduista, joita se tarjoaa PR-yrityksille ja -ammattilaisille", toteaa Advanced Symbolicsin toimitusjohtaja Erin Kelly. “Käyttämämme tekoälymenetelmä seurasi lähes 60 000 yritysjohtajan otosta 15 eri maasta, mikä on huomattava lisäys tutkimuksen kattavuuteen edelliseen vuoteen verrattuna.”

Globaalin luottamuksen lisäksi raportissa tarkastellaan, miten tärkeinä tiettyjen yleisöjen tavoittamista pidetään sekä ylimmän johdon luottamusta mahdollisuuksiinsa tavoittaa näitä yleisöjä. Vuonna 2018 toimitusjohtajien suurin huolenaihe oli asiakkaiden tavoittaminen. Kuluvan vuoden 2019 tutkimusraportissa eniten huolta on herättänyt vaikuttajien tavoittaminen, jopa 160 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Heti seuraavina tulivat asiakkaiden ja työntekijöiden tavoittaminen. Toimitusjohtajien luottamus vaikuttajien tavoittamiseen on kuitenkin edelleen melko heikko. Sen sijaan johtajat luottavat kykyynsä tavoittaa osakkeenomistajia, asiakkaita, toimittajia ja virkamiehiä.

"Vaikuttajien osuus tavoitettavana yleisönä väheni vuonna 2018, mutta kohosi etusijalle tämän vuoden raportissa", sanoo Hurni. "Ehkä johtajat kokevat tarvitsevansa vaikuttajien tukea selviytyäkseen meneillään olevasta epävarmuuden ajasta.”  

Osaamisen päivittäminen merkittävää työntekijöiden sitouttamisessa

Toinen ylimmän johdon haaste on henkilöstön pysyvyys. Johtajilla ei ole kovaa luottamusta kykyynsä pitää avainosaajia talossa. Iso-Britannia ja Yhdysvallat sijoittuvat tässä viimeiseksi ja toiseksi viimeiseksi. Tämä on vain yksi viidestä työntekijöihin liittyvästä aiheesta, jotka sisältyvät kuuteen maailmanlaajuisesti puhuttavimpaan aiheeseen. Taloudellinen muuttoliike on huolestuttava ilmiö maailmanlaajuisesti etenkin Yhdysvalloissa, jossa luottamusindeksi on alhaisin. 

Johtajien selvästi eniten käsittelemä aihe on kuitenkin työntekijöiden ammatillisen osaamisen päivittäminen ja kehittäminen, missä Iso-Britannia sai huonoimmat pisteet ja Japani parhaat. Osaamisen kehittäminen on yksi monista osa-alueista, joita johtajat tarkastelevat sitouttaakseen työntekijöitä.

”Kuten viime vuonnakin, toimitusjohtajia valvottaa öisin huippuosaajien säilyttäminen. Nyt he haluavat myös varmistaa, että työntekijöillä on oikeat taidot kehittyvässä ja eteenpåin pyrkivässä työpaikassa”, Hurni sanoi. "Raportista käy myös selvästi ilmi, että työsuhde-etujen on oltava osa säilyttämis- ja houkuttelustrategiaa."

Worldcom Confidence Index nostaa esiin teemoja 23 aihealueelta kuudesta kohdeyleisöstä. Yhteenvetona 10 tärkeintä havaintoa: 

1. Luottamusasteen romahdus - laskua 21 prosenttia

  • Suurin laskija Yhdysvallat (51 prosenttia), suurin nousija Japani

2. Vaikuttajat ovat nousseet yritysjohdon tärkeimmäksi tavoitettavaksi yleisöksi, mutta heidän saavuttamistaan mittaava luottamusindeksilukema on toiseksi alhaisin

  • Luottamus mediaan ja median vaikutukseen heikkoa 

3. Henkilöstöön liittyvät aiheet hallitsevat johtajien asialistaa
Eniten keskustelua herättävä aihe on ammattitaidon päivittäminen ja kehittäminen 

  • Viisi kuudesta tärkeimmästä puheenaiheesta liittyy henkilöstöön
  • Kaikista yleisöistä työntekijöitä käsittelevä luottamusindeksi on alhaisin

4. Johtajat ovat huolissaan yrityskuvasta ​​ja brändin maineesta ​​sekä kyvystään suojata sitä kriisitilanteissa

5. Globaalit kauppasopimukset ja tullit heikentävät luottamusta tulevaan

6. Luottamus asiakastyytyväisyyden ylläpitämiseen heikkenee, etenkin Yhdysvalloissa, mutta on edelleen korkeammalla tasolla kuin muut liiketoimintaan liittyvät aiheet

7. Tulokset osoittavat, että koko väestöön vaikuttavat tapahtumat, kuten ilmaston lämpeneminen, aiheuttavat johtajissa hyvin erilaisia ​​reaktioita

8. Hallitus ja lainsäätäjät saavat entistä enemmän huomiota ja henkilömuutokset herättävät huolta

9. Merkittävä muutos asenteessa poliittisten johtajien viestintätapojen vaikutuksiin sosiaalisessa mediassa

10. Kyberrikollisuus ei ole enää maailmanlaajuinen huolenaihe, mutta suuri aihe Etelä-Amerikan yritysjohtajille


Menetelmä

Tutkimus pystyttiin toteuttamaan tässä mittakaavassa ja yhdeksällä eri kielellä käyttämällä uutta tekoälyä hyödyntävää menetelmää. Tutkimusyhtiö Advanced Symbolics Inc (ASI) on kehittänyt patentoidun menetelmän kootakseen edustavia otoksia ja analysoidakseen niihin liittyvää dataa.  

"Olemme iloisia, että olemme ensimmäinen organisaatio, joka käyttää tekoälyä tällä tavalla ja tässä mittakaavassa", sanoo Roger Hurni. ”Se on yksi tapa osoittaa, miten Worldcom-kumppanit ympäri maailmaa käyttävät innovatiivisia keinoja välittömien tulosten ja kestävien ratkaisujen tuottamiseksi asiakkaille. Valitsimme ASIn lähestymistavan, koska se on osoittautunut hämmästyttävän tarkaksi. He olivat ainoa tutkimusyritys, joka ennusti tekoälytyökalunsa avulla tarkasti Kanadan lokakuun vaalien tulokset. Aiomme hyödyntää nyt tehtyä tutkimusta jatkossa tarjotaksemme arvokasta tietoa erityisesti asiakkaillemme ja yritysjohtajille yleisesti. "

Koko raportti ja lisätiedot medialle ladattavissa englanninkielisenä täällä: https://worldcomgroup.com/confidence-index/2019/

Worldcom Public Relations Group 

Worldcom Public Relations Group on maailman johtava itsenäisten viestintä- ja PR-yritysten yhteenlittymä. Organisaatiolla on 143 toimistoa, jotka työllistävät noin 2000 työntekijää 115 kaupungissa kuudessa maanosassa. Worldcom-kumppaneiden yhteenlaskettu liikevaihto oli viime vuonna 288 miljoonaa Yhdysvaltain dollaria 3 034 asiakkaalta. Yhteenliittymä perustettiin 1988, jotta vahvimmat ja osaavimmat itsenäiset toimistot voisivat innostaa sidosryhmiään tuottamaan asiakkaidensa tarpeisiin välittömiä ja kestäviä tuloksia maailmanlaajuisesti.

Worldcomin partneritoimistot mahdollistavat omilla markkinoillaan asiakkaille yhteydet tärkeimpiin tavoittelemiinsa yleisöihin sekä asiantuntijoihin, jotka pystyvät ratkomaan haastavia ongelmia. Näin strategiat ja kampanjat tuottavat välittömiä tuloksia ja johtavat kestäviin käytännön toimiin. Partneritoimistot palvelevat kansallisia, kansainvälisiä ja monikansallisia asiakkaita säilyttäen samalla itsenäisen toimijan joustavuuden ja asiakaskeskeisyyden. Worldcomin kautta asiakkaat saavat pitkälle vietyä viestintäosaamista ammattilaisilta, jotka ymmärtävät asiakkaansa toimialueen kielen, kulttuurin ja tavat.Lisätietoja Worldcomista www.worldcomgroup.com tai p. 1-800-955-9675.

Seuraa Worldcom Groupia Facebookissa ja LinkedInissä.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Yhteyshenkilö: Todd Lynch, (904) 233-0123, marketing@worldcomgroup.com
Suomessa Worldcomia edustaa
Medita Communication Oy,
toimitusjohtaja, managing partner
Tiinu Wuolio, tiinu.wuolio@medita.fi
040 830 1821
tiinu.wuolio@medita.fi

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Viestintätoimisto Medita Oy
Viestintätoimisto Medita Oy
c/o Sofia Helsinki, Sofiankatu 4 C
00170 Helsinki

https://medita.fi
Medita Communication Oy on itsenäinen viestintätoimisto. Toimipisteemme ovat Jyväskylässä ja Helsingissä. Olemme keskittyneet teknologia- ja teollisuusyritysten sekä asiantuntijaorganisaatioiden viestintään ja sisältömarkkinointiin. Vuodesta 1997 toimineen yrityksen omistaa kaksi täysipäiväisesti työskentelevää osakasta. Myyntikate vuonna 2018 oli 700 000 euroa ja liikevaihto 998 000 euroa.

Medita on Markkinoinnin, teknologian ja luovuuden liiton (MTL) jäsen. Vuodesta 2010 olemme toimineet itsenäisten viestintä- ja mainostoimistojen verkostossa, Worldcom Public Relations Groupissa, johon kuuluu toista sataa yrittäjävetoista PR- ja viestintätoimistoa yli 40 maassa eri puolilla maailmaa. Olemme myös Googlen ja HubSpotin kumppani.

Taloustutkimuksen loppuvuodesta 2018 julkistamassa viestintätoimistojen yrityskuvatutkimuksessa Medita sijoittui yleisarvosanalla kolmanneksi ja hinta-laatu-suhteessa toiseksi 29 toimiston joukossa.
 
 
 

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Viestintätoimisto Medita Oy

Sinäkin saatat olla yhteisömanageri – Yhteisön palveleminen somessa kuuluu moneen ammattiin9.1.2023 13:17:47 EET | Tiedote

Yhteisömanagerointi kuuluu osana moneen ammattiin: Päätoimittaja, nuorisotyöntekijä, yrittäjä, henkilöstöpäällikkö, tubettaja, rehtori, markkinointijohtaja, pappi, somevastaava, yhteisömanagereille vuotuista CMADFI-seminaaria järjestävä Johanna Janhonen luettelee. – Kaikki yhteisömanagerit eivät vieläkään tunnista omasta työstään tätä roolia, vaikka olemme yrittäneet tuoda tehtävää esiin jo 11 vuoden ajan tämän teemapäivän kautta.

Minne some on menossa – 10. CMADFI tuo uusinta tietoa alan ammattilaisille19.1.2021 07:32:10 EET | Tiedote

Somealustojen vallankäyttö on puhuttanut pitkään, mutta erityisen huomion kohteeksi aihe on noussut viime viikkoina Facebookin ja Twitterin suljettua Yhdysvaltain presidentin käyttäjätilit väkivaltaisen mellakan jälkeen. Mihin suuntaan sosiaalinen media on menossa ja miten siihen tulisi suhtautua, jos se on iso osa omaa arkea tai jopa työpaikka? Somen ajankohtaisia ilmiöitä tarkastellaan alan ammattilaisten maksuttomassa CMADFI 2021 koulutus- ja verkostoitumispäivässä verkossa 25. tammikuuta.

Tekoäly, yhteisöllisyys ja analytiikka kiinnostavat someammattilaisia – CMADFI 2019 risteilee Turusta Tukholmaan17.1.2019 08:46:48 EET | Tiedote

Tammikuun neljäntenä maanantaina muistetaan taas viestinnän ammattilaisia, jotka huolehtivat palveluista ja rakentavasta vuorovaikutuksesta sosiaalisen median yhteisöissä. Yhdysvalloista lähtenyt Community Manager Appreciation Day elää ja voi hyvin Suomessa. Vertaisoppimistapahtuma järjestetään tänä vuonna 27.–28.1. laivaristeilyllä Viking Gracella Turusta Tukholmaan ja takaisin.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye