Yritysjohtajat luopuvat päästöistään nollapäästöpäivänä - ja haastavat suomalaiset työpaikat mukaan some-kampanjaan

Lehdistötiedote 18.9.2017. Ensi torstaina on hyvä tilaisuus nähdä monen suomalaisen pienen ja suuren yrityksen johtoa ja henkilöstöä pyöräilemässä tai kävelemässä töihin isommalla joukolla. Climate Leadership Councilin koordinoimassa some-kampanjassa yritysjohtajat lupaavat vähentää päästöjään nollapäästöpäivänä, torstaina 21.syyskuuta.
Stein-Erik Vellan

- Nollapäästöpäivä on hyvä muistutus meille kaikille siitä, että pienilläkin teoilla on merkitystä, eikä yksikään oikea valinta ole turha. Minä jätän torstaina auton parkkiin ja kannustan myös koko Telia Finlandin henkilöstöä kulkemaan torstaina julkisilla liikennevälineillä, pyöräillen tai kävellen, lupaa Telian toimitusjohtaja Stein-Erik Vellan

Myös Lassila-Tikanojan toimitusjohtaja Pekka Ojanpää tulee torstaina pyörällä töihin, ja haastaa yrityksen muutkin työntekijät nousemaan pyörän selkään.

IBM:n suurasiakasmyynnin johtaja Kari Huoponen aikoo nollapäästöpäivänä pyöräillä noin 10 kilometrin työmatkansa ja syödä vain kasvisruokaa sekä innostaa muitakin mukaan päästöjen vähentämistalkoisiin. Huoponen on jo omassa arjessaan ottanut askelia kestävämpään elämäntapaan.

- Autoni vaihtuu pian hybridiin ja pyrin syömään kasvispainotteisesti, maitotuotteita en juurikaan käytä. Kerrostaloasuntoni lämpötilan pidän matalana energian säästämiseksi.

IBM kannustaa koko henkilöstöään osallistumaan Nollapäästöpäivään jakamalla konkreettisia vinkkejä päästöjen vähentämiseen ja kertomalla, kuinka suuri vaikutus yhteisellä ponnistuksellamme voi olla maapallomme hyvinvointiin.

Sitran projektijohtaja Kari Herlevi on jo miettinyt valmiiksi nollapäästöpäivän ruokalistan. ­ - Juhlistan nollapäästöpäivää tänään tekemällä kasvispainotteista sesonkiruokaa, kurpitsakeittoa, ja juomalla leivän ruokahävikistä tehtyä olutta.

Nesteen vastuullisuus- ja yhteiskuntasuhdejohtaja Simo Honkanen pienentää ilmastopäästöjään torstaina pyöräilemällä työmatkat kotoa työpaikalle. Myös Nordea aktivoi koko henkilöstöään mukaan kampanjaan. Esimerkiksi rahastojohtaja Hanna Porkka kertoo pienentävänsä hiilijalanjälkeään säästämällä ympäristöystävälliseen rahastoon.

- Pidämme nollapäästö-kampanjaa tärkeänä, koska ympäristöasiat muun muassa ilmastonmuutos vaikuttavat koko yhteiskuntaan ja näiden asioiden merkitys kasvaa tulevaisuudessa. Ne vaikuttavat myös tuotteisiin ja palveluihin, joita asiakkaamme tarvitsevat.

Helenin yhteiskuntavastuujohtaja Maiju Westergren lupaa nollapäästöpäivänä keskittyä ruokahävikin ja energiahävikin vähentämiseen.

- Omassa arjessani aion minimoida ruokahävikkiä. Helen puolestaan kierrättää energiaa ja hyödyntää hukkalämmöt lämpöpumpuilla.

Yritysjohtajat haastavat esimerkillään kaikki suomalaiset mukaan nollapäästö-kampanjaan ja kertomaan valinnoistaan omissa ja yritysten some-kanavissa.

- Kansalaisilla on ratkaiseva vaikutus siihen, missä kunnossa jätämme planeetan tuleville sukupolville. Tutkimusten mukaan kansalaisten valinnat synnyttävät yli puolet Suomen hiilijalanjäljestä, muistuttaa CLC:n toiminnanjohtaja Jouni Keronen.

Kampanjaan on helppoa liittyä mukaan kertomalla, mistä päästöistä aikoo luopua tai mitä vähentää, sekä lisäämällä viestiin esimerkiksi hashtagit  #nollapaastopaiva #zeroemissionsday

LISÄTIETOJA JA HAASTATTELUPYYNNÖT:

Toiminnanjohtaja Jouni Keronen, Climate Leadership Council, puh. 050-4534881.

CLC Viestintä / Unna Lehtipuu, unna.lehtipuu@framillafinland.fi,
Viestintätoimisto Framilla, puh. 050-5710199

Stein-Erik Vellan
Kari Huoponen
Kari Herlevi. Kuvaaja Miikka-Pirinen.
Simo Honkanen
Hanna Porkka

CLC ry:n (Climate Leadership Council) tarkoituksena on vaikuttaa Suomen elinkeinoelämän ja tutkimusorganisaatioiden yleiseen kilpailukykyyn ja valmiuteen vastata ilmastonmuutoksen ja luonnonvarojen riittävyyden tuomiin uhkiin sekä kykyyn hyödyntää näiden synnyttämiä liiketoimintamahdollisuuksia. Yhdistys edistää alansa parhaiden kansainvälisten käytäntöjen tunnetuksi tekemistä ja siirtämistä Suomeen. Yhdistyksen perusajatus on, että kannattava ja kestävä liiketoiminta on tehokkain keino vastata globaaleihin ympäristöhaasteisiin.

NOLLAPÄÄSTÖPÄIVÄ. Nollapäästöpäivän juuret ovat Kanadan Nova Scotiassa. Idean isä on Ken Wallace ja hänen graafisen alan yrityksensä Sealevel  (http://zeroemissionsday.org/). Päivän tavoitteena on antaa maapallolle vapaapäivä fossiilisten polttoaineiden käytöstä ja kiinnittää huomiota haitallisiin päästöihin.