Yritysjohtajat: Ulkomaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta luovuttava

Suomalaisten yritysjohtajien mukaan EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien työnhakijoiden saatavuusharkinnasta tulisi luopua. Kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneista yritysjohtajista enemmistö kannattaa saatavuusharkinnan poistamista. Kyselyssä tiedusteltiin myös yritysjohtajien arviota Suomen hallituksen ja opposition toiminnasta. Suomen hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 7,3 ja oppositio 5,3 asteikolla 4–10.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

73 prosenttia kauppakamarien Yritysparlamentti-kyselyn vastaajista arvioi, että EU:n ja ETA-alueen ulkopuolelta tulevien, Suomessa työlupaa hakevien ulkomaalaisten työntekijöiden saatavuusharkinnasta pitäisi luopua.

“Yritykset tietävät viranomaisia paremmin minkälaista työvoimaa tarvitaan. Työvoiman saatavuus on monella alalla merkittävä ongelma ja kasvun este”, toteaa Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Saatavuusharkinnasta on Romakkaniemen mukaan syytä luopua. Suomi lähettäisi tällä toimenpiteellä selkeän viestin, että kaikki ovat tervetulleita Suomeen töihin.

Hallitukselle arvosanaksi 7,3

Yritysparlamentti-kyselyyn vastanneiden yritysjohtajien mielipiteet Suomen kehityksestä ovat hieman kielteisemmät kuin vuosi sitten. Johtajat antoivat arvosanan 7,6 kysymykseen “Onko Suomi menossa oikeaan suuntaan?” Edellisenä vuonna luku oli 7,8.

Yritysjohtajilta kysyttiin arvioita hallituksen toiminnasta yrityksille keskeisissä teemoissa. Yleisarvosanaksi hallitus sai yritysjohtajilta 7,3. Arvosana on sama kuin edellisessä kyselyssä marraskuussa 2017. Viime vuoden keväänä arvosana oli 7,2.

Sote- ja aluehallintouudistuksen hoitamisesta hallitus saa yritysjohtajilta arvosanan 5,9. Viime syksynä arvosana oli 5,7 ja vuosi sitten 6,5.

Sanallisissa perusteluissa toistuu arvio siitä, että hallitus on sinänsä tehnyt oikean suuntaisia asioita, mutta liian vähän ja liian hitaasti. Rakenteellisten ongelmien purkaminen ja julkisen hallinnon menojen suitsiminen ei ole vastaajien mukaan onnistunut odotetulla tavalla.

“Päätösten peruminen on ollut aivan liiallista. Ensin on tutkittava asiat ja vasta sitten on tultava esille uusilla päätöksillä. Koepallojen heittely syö koko hallituksen arvovaltaa. Monet nykyhallituksen hankkeet ovat olleet vallan oikeansuuntaisia, mutta tarvittaisiin voimakkaampia otteita, jotta muutos Suomessa tapahtuisi ja erityisesti työn tekeminen nousisi oleellisesti parempaan arvoon”, summaa eräs vastaaja.

Opposition saama arvosana pysyy yhtä alhaisella tasolla kuin aikaisemmissa kyselyissä (5,3). Yritysparlamenttikysely toteutetaan kahdesti vuodessa ja oppositio on viimeisten kahden vuoden aikana joka kerta saanut arvosanan 5,4.

“Yritysjohtajien kommenteista käy selvästi ilmi kasvava tyytymättömyys päätöksenteon hitauteen ja riittämättömyyteen suhteessa yhteiskunnallisiin muutostarpeisiin. Tämä edellyttää jo nykyiseltä hallitukselta huomiota, eivätkä tulevat vaalit saa jumittaa päätöksentekoa”, Romakkaniemi painottaa.

Poliittinen päätöksenteko on Romakkaniemen mukaan hidastunut hajanaisten hallitusten aikana. Hän ehdottaa ratkaisuksi vähemmistöhallituksen muodostamista seuraavien vaalien jälkeen. Juho Romakkaniemen avauspuheenvuoro aiheesta julkaistiin Suomen Kuvalehdessä 8.6.2018.

Tiedot ilmenevät Keskuskauppakamarin toteuttamasta Yritysparlamentti-kyselystä, joka suunnattiin 352 yritysjohtajalle eri puolella Suomea. Kyselyyn vastasi 145 yritysjohtajaa, ja vastausprosentti oli 41. Kysely toteutetaan kaksi kertaa vuodessa. Vastaajat kuuluvat Keskuskauppakamarin valtuuskuntaan, Keskuskauppakamarin hallitukseen, alueellisten kauppakamarien hallituksiin tai Kansainvälisen kauppakamari ICC:n Suomen osaston valtuuskuntaan tai hallitukseen. Kysely toteutettiin 4.6.–8.6.2018.

Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi. Kuva: Roni Rekomaa

Keskuskauppakamari: Omituista ettei hallitus ota laskelmissaan huomioon negatiivisia vaikutuksia aiheuttavia työllisyystoimia17.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Kehysriihessä tehtyjen työllisyyspäätösten jälkeen hallituksen päätösperäisten työllisyystoimien vaikutus on noin 23 000–35 000 lisätyöllistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäki huomauttaa, että hallituksen tekemistä laskelmista puuttuu negatiivisia vaikutuksia aiheuttavat työllisyystoimet. Lisäksi ministeriöiden omat laskelmat menevät ristiin, mikä aiheuttaa entisestään sekaannusta. Keskuskauppakamari seuraa päätösperäisiä työllisyystoimia ja niiden työllisyysvaikutuksia nettisivuillaan.

Keskuskauppakamarin EU-katsaus: Elpymispaketti tuo vauhtia Suomen taloudelle7.5.2021 07:00:00 EEST | Tiedote

Suomikin häviää, jos EU:n elpymistoimet epäonnistuvat tai menevät vanhojen velkojen maksuun talouden uudistamisen sijasta. Keskuskauppakamarin johtaja Timo Vuori korostaa, että Suomi kärsisi EU:n elpymispaketin ja samalla EU:n budjetin kaatumisesta. Oikein toteutettuna EU:n paketti tuo vauhtia Suomenkin talouteen. Kauppakamarin selvityksen mukaan lähes 50 prosenttia vientiyrityksistä uskoo sen tuovan uusia vientikauppoja EU-maista.

Selvitys: Yritysten tietoisuus ilmoituskanavista on edelleen heikkoa – vain puolet kyselyyn osallistuneista on ottanut kanavan käyttöönsä6.5.2021 09:00:00 EEST | Tiedote

EU-direktiivi velvoittaa, että jatkossa kaikilla yli 50 hengen yrityksillä ja organisaatioilla on oltava käytössään ilmoituskanava. Vaikka ilmoituskanavat ovat tulossa laajasti pakolliseksi, on yritysten tietoisuus lainsäädännöstä edelleen heikkoa. Keskuskauppakamarin ja Bonfide Oy:n tekemän selvityksen mukaan vasta noin puolet 143:sta kyselyyn vastanneesta yrityksestä on reagoinut lainsäädäntöön ja ottanut ilmoituskanavan käyttöönsä.

Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskuri: Hallitus on 127 000 työllisen päässä tavoitteestaan4.5.2021 09:18:56 EEST | Tiedote

Työllisyys on nyt 127 000 työllisen päässä hallituksen asettamasta tavoitteesta. Luvut käyvät ilmi Keskuskauppakamarin työllisyystavoitelaskurista, jossa seurataan työllisyystavoitteen etenemistä. Keskuskauppakamarin pääekonomisti Mauri Kotamäen mukaan työllisyysasteen tulisi olla selvästi korkeampi. Tämä ei valitettavasti kehysriihessä onnistunut.