Yrityskauppa: Mecastep Oy osti Baumedi Oy:n, toisen sisäilma-alan asiantuntijan

Sisäilmaratkaisuihin erikoistunut Mecastep Oy osti samalla alalla toimivan Baumedi Oy:n koko osakekannan 20.9.2019. Yritykset ovat jo aiemmin tehneet yhteistyötä, ja yrityskaupan myötä ne voivat tarjota entistä kokonaisvaltaisempaa palvelua.
Mecastep Oy:n päätoimipaikka Lahdessa.

Mecastep Oy on kotimainen sisäilma-asiantuntija. Se keskittyy sisäilman laadun parantamiseen, Agilent-konsernin instrumenttien huoltoon ja korjaukseen sekä tyhjiöteknisten tuotteiden edustukseen Suomessa ja Virossa sekä vuotojen etsintään ja mittaamiseen helium-merkkikaasun avulla. Sisäilma-alalla Mecastepin erityisalaa ovat ilmanlaatua parantavat ratkaisut laitteilla, jotka poistavat sisäilmasta esimerkiksi homeen, kaasumaiset aineet ja pienhiukkaset, sekä tilakohtaiset ilmanvaihtokoneet. Yrityksen liikevaihto oli noin 1,5 M € vuonna 2018.

Vuonna 2012 perustettu Baumedi Oy on kotimainen sisäilman epäpuhtauksien tutkimiseen ja hallintaan erikoistunut yritys. Sen erityisosaamista ovat hajujen hallinta ja sisäilmatutkimukset. Yrityksen liikevaihto oli 1,2 M € vuonna 2018. Yrityskaupan myötä Baumedi Oy jatkaa Mecastep Oy:n tytäryhtiönä. Yrityskaupalla ei ole henkilöstövaikutuksia.

Teollisuuskiinteistöistä hotelleihin – sisäilmaosaamista tarvitaan monenlaisissa kohteissa

Sisäilmaongelmista puhutaan usein esimerkiksi oppilaitosten sekä sairaaloiden ja muiden terveydenhuoltoalan rakennusten kohdalla, samoin yksityiskotien. Kuitenkin sisäilmaongelmat vaivaavat hyvin monenlaisia rakennuksia – eikä vika ole aina rakennuksessa, vaan siinä harjoitettavassa toiminnassa.

– Ruoan tuoksukin on haitta, kun se on väärässä paikassa. Ja esimerkiksi jätteidenkäsittelystä tulee helposti hajuhaittoja, vaikka kaikki tehtäisiin oikein, havainnollistaa Baumedi Oy:n toimitusjohtaja Pekka Aittala.– Baumedi toimittaa hajujen hallinnan ratkaisuja pääasiassa jätteiden käsittelyyn, jäteveden puhdistukseen sekä kaupan alalle.

– Lisäksi Baumedi tekee sisäilmatutkimuksia hyvin monenlaisissa kohteissa. Yhteistä kaikille tutkimuksille on tutkimusten tehokas kohdentaminen käyttäjäkokemustiedon ja jatkuvatoimisten olosuhdemittausten avulla, Aittala jatkaa.

Mecastep Oy ja Baumedi Oy ovat tehneet yhteistyötä jo vuosien ajan. Samaan konserniin kuuluminen tuo synergiaedun, jonka avulla yritykset voivat tarjota yhä kokonaisvaltaisempaa palvelua.

– Voimme nyt reagoida tutkimuspyyntöihin entistä nopeammin ja tarjota sisäilman parantamiseen yhä monipuolisempia ja räätälöidympiä ratkaisuja, sanoo Kari Vuorimaa, Mecastep Oy:n toimitusjohtaja.

Kari Vuorimaa
toimitusjohtaja, Mecastep Oy
kari.vuorimaa@mecastep.fi

Pekka Aittala
toimitusjohtaja, Baumedi Oy
pekka.aittala@baumedi.fi

Mecastep Oy:n päätoimipaikka Lahdessa.