Yritysrahoitukseen on tullut uusi JTF-rahasto tutun EAKR-rahaston rinnalle – haku käynnistyy Pohjois-Suomessa 3.3.2023

Pk-yritykset Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Kainuussa voivat hakea yrityksen kehittämisavustusta JTF-rahastosta 3.3.–31.12.2023. Avustusta myönnetään hankkeisiin, joilla on merkittävä vaikutus yrityksen kasvuun tai uudistumiseen, kansainvälistymiseen, tuottavuuteen tai digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen. Kehittämis- ja investointihankkeet on toteutettava pääasiassa vuoteen 2026 mennessä.

Mikä on JTF?

Oikeudenmukaisen siirtymän rahasto (Just Transition Fund, JTF) on uusi rahoitusinstrumentti, jolla Euroopan unioni pyrkii saavuttamaan hiilineutraaliustavoitteensa vuoteen 2050 mennessä. JTF edistää teknologista muutosta ja sen mukanaan tuomia uusia liiketoimintamahdollisuuksia.

Rahoituksen avulla tuetaan pohjoissuomalaisia pk-yrityksiä uudistumaan ja kansainvälistymään sekä monipuolistetaan alueen elinkeinorakennetta. ELY-keskuksella on JTF-rahoitusta käytettävissä yrityksen kehittämisavustuksiin Pohjois-Pohjanmaalla noin 31 miljoonaa euroa, Kainuussa noin 3 miljoonaa euroa ja Lapissa noin 21 miljoonaa euroa.

Ota yhteyttä ELY-keskuksen yritysasiantuntijaan ennen hakemista

Yrityksen kehittämisavustuksiin on saatavilla myös EAKR-rahoitusta. Yrityksen tulee olla yhteydessä oman maakuntansa ELY-keskuksen yritysasiantuntijaan ennen hakemuksen jättämistä, jotta hakemus ohjautuu oikeaan hakuun.

Lisätietoja haettavissa olevista avustuksista löytyy Pohjois-Suomen rakennerahastot-sivustolta, Yritysrahoitus-sivulta.

Rahoitusyksikön päällikkö Pasi Loukasmäki, Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus, p. 0295 023 568, etunimi.sukunimi@ely-keskus.fi

Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen muutos- ja parannushanke käynnistyy Ruokolahdessa ja Lappeenrannassa22.4.2024 08:30:00 EEST | Tiedote

Varsinais-Suomen ELY-keskus teettää maanteillä 14866 (Kutveleentie) ja 14826 (Utrasaarentie) sijaitsevien Kyläniemen ja Lamposaaren lauttapaikkojen lauttarantojen muutos- ja parannustöitä. Rakennustöitä tehdään Lamposaaren lauttapaikalla touko-elokuun välisenä aikana ja Kyläniemen lauttapaikalla heinä-joulukuun välisenä aikana. Hankkeessa peruskorjataan Lamposaaren lauttarantojen rakenteet. Kyläniemen lauttapaikalle rakennetaan uusi varalauttapaikka, uusitaan nykyiset huonokuntoiset lauttarannat ja toteutetaan lossiväylän parannus- ja kunnossapitoruoppaus sekä parannetaan lauttapaikkojen liikenneturvallisuutta. Rakennustöillä ei ole vaikutusta Kyläniemen ja Lamposaaren lossien aikataulun mukaiseen liikennöintiin. Töiden aikana Fintraffic Oy:n tieliikennekeskus tiedottaa mahdollisista liikenteen häiriöistä 24 h/vrk.