Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)

Maksuviiveiden määrä näyttää olevan kasvussa majoitus- ja ravitsemisalalla, johon liittyy perinteisesti voimakasta kausivaihtelua. Myös kuljetus- ja varastointialalla näkyi maksuviiveiden kasvua kuin myös rahoitusalalla, jossa on maksuviiveiden määrä on perinteisesti ollut pieni, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Rakentamisessa viiveiden kasvua ei ole vielä näkynyt, vaikka rakentamisen volyymit ovat kasvaneet, Iskala toteaa.

Suurilla yrityksillä maksuviiveet todennäköisempiä kuin pienillä yrityksillä

Intrumin aineistossa oli yhteensä 324 384 yritystä, joista valtaosa on pieniä yrityksiä. Henkilöstömäärillä mitattuna yli sadan hengen yrityksissä maksuviiveitä esiintyi 33 %:lla kokoluokan yrityksistä. Kokoluokan maksuviiveiden määrä väheni viisi prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna. Pienillä 1-4 henkilöä työllistävissä yrityksissä maksuviiveitä ilmeni noin viidellä prosentilla yrityksistä. Mitä suuremmasta yrityksestä on kyse, sitä yleisempiä maksuviiveet näyttäisivät olevan.

Intrumin Eurooppalaisen maksutaparaportin mukaan suomalaisten yritysten maksuviiveiden pääasialliset syyt liittyvät useimmiten hallinnolliseen tehottomuuteen.

Lataa yritysten maksuviiveraportti 2019 Q3.

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: 050 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena RIndell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: 050 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)
Maksuviiveelliset yritykset henkilöstöluokittain

Tutkimus: Euroopan laajuisen taantuman riski on kohonnut koronapandemian aikana, ja se ajaa yrityksiä leikkaamaan kustannuksia2.7.2020 11:45:04 EESTTiedote

Yleiseurooppalaisen taantuman riski on merkittävin ajallaan maksamisen haasteista, selviää Intrumin teettämästä tutkimuksesta. Lähes seitsemän suomalaista yritysjohtajaa kymmenestä (69 %) nostaa Euroopan laajuisen taantuman suurimmaksi ajallaan maksamisen uhkaksi seuraavien 12 kuukauden aikana. Koronapandemia nosti samoin vastanneiden lukumäärää 87 prosenttiin, kun se oli 42 prosenttia ennen kriisiä. Suomi sijoittui tuloksellaan top viiden kärkeen Euroopassa eurooppalaisen keskiarvon ollessa 57 prosenttia.

Intrum White Paper: koronapandemian seurauksena kulutus keskittyi tarpeellisiin hankintoihin, osa koki syntyneen säästön positiivisena24.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

Intrumin toukokuussa teettämän kuluttajatutkimuksen mukaan 61 prosenttia suomalaisista kertoi keskittävänsä ostokset vain pakollisiin arkipäivän hankintoihin. Niiden vastaajien keskuudessa, joiden työllisyyteen koronakriisi on vaikuttanut, ostoksensa arkipäivän hankintoihin keskittävien osuus oli vieläkin suurempi, 77 prosenttia.

White Paper: kuluttajien velkaantuminen lisääntynyt koronakriisin seurauksena, rahan lainaaminen laskujen maksuun yleistynyt16.6.2020 08:30:00 EESTTiedote

Intrum teetti toukokuussa kuluttajien maksukäyttäytymistä ja taloudellista hyvinvointia luotaavan kyselytutkimuksen. 29 prosenttia kyselyyn vastanneista suomalaisista kertoo koronalla olleen vaikutuksia työllisyyteensä. 37 prosenttia kertoo kotitaloutensa tulojen laskeneen ja 42 prosenttia laskujensa kasvavan tuloja nopeammin. Myös maksuajat ovat pidentyneet, kun 35 prosenttia vastaajista kertoo lykänneensä laskujen maksua voidakseen maksaa päivittäiset pakolliset hankinnat. Luku on lähes 10 prosenttia Euroopan keskiarvoa korkeampi.

Intrum White Paper: Korona on heikentänyt kuluttajien taloudellista hyvinvointia11.6.2020 07:00:00 EESTTiedote

White Paperista käy ilmi, että lähes puolet (48 %) kyselyyn vastanneista eurooppalaisista kokee, että heidän taloudellinen hyvinvointinsa on laskenut kuuden kuukauden takaiseen tilanteeseen verrattuna. Vain 23 % vastaajista uskoo taloudellisen tilanteensa paranevan seuraavan kuuden kuukauden aikana. Tulos on pessimistinen mutta odotettu ottaen huomioon, että joka neljäs vastaaja kertoo koronakriisillä olleen vaikutuksia työllisyyteensä ja joka toinen sanoo sen seurauksena kotitalouden tulojensa vähentyneen.