Yritysten maksuviiveet pysyneet lähes ennallaan vuodentakaiseen tilanteeseen verrattuna

Intrum seuraa kvartaaleittain yritysten maksuviiveiden kehitystä. Alkuvuonna näkynyt maksuviiveiden määrän lisääntyminen on sittemmin tasaantunut. Vuoden kolmannella neljänneksellä hieman alle kuudella prosentilla kaikista yrityksistä ilmeni maksuviiveitä. Maksuviiveellisten yritysten suhteellinen osuus oli lähes muuttumaton, muutosta tapahtui -0,72 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Majoitus- ja ravitsemisalalla maksuviiveitä ilmeni joka kahdeksannella yrityksellä, lukumäärä oli kasvanut prosentin vuodentakaiseen verrattuna.

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)

Maksuviiveiden määrä näyttää olevan kasvussa majoitus- ja ravitsemisalalla, johon liittyy perinteisesti voimakasta kausivaihtelua. Myös kuljetus- ja varastointialalla näkyi maksuviiveiden kasvua kuin myös rahoitusalalla, jossa on maksuviiveiden määrä on perinteisesti ollut pieni, toteaa Juha Iskala, Intrumin myyntijohtaja.

– Rakentamisessa viiveiden kasvua ei ole vielä näkynyt, vaikka rakentamisen volyymit ovat kasvaneet, Iskala toteaa.

Suurilla yrityksillä maksuviiveet todennäköisempiä kuin pienillä yrityksillä

Intrumin aineistossa oli yhteensä 324 384 yritystä, joista valtaosa on pieniä yrityksiä. Henkilöstömäärillä mitattuna yli sadan hengen yrityksissä maksuviiveitä esiintyi 33 %:lla kokoluokan yrityksistä. Kokoluokan maksuviiveiden määrä väheni viisi prosenttiyksikköä edellisvuoteen verrattuna. Pienillä 1-4 henkilöä työllistävissä yrityksissä maksuviiveitä ilmeni noin viidellä prosentilla yrityksistä. Mitä suuremmasta yrityksestä on kyse, sitä yleisempiä maksuviiveet näyttäisivät olevan.

Intrumin Eurooppalaisen maksutaparaportin mukaan suomalaisten yritysten maksuviiveiden pääasialliset syyt liittyvät useimmiten hallinnolliseen tehottomuuteen.

Lataa yritysten maksuviiveraportti 2019 Q3.

Juha Iskala, Intrum Oy, myyntijohtaja
puh: 050 370 6333, sähköposti: juha.iskala@intrum.com

Leena RIndell, Intrum Oy, viestintäpäällikkö
puh: 050 376 1124, sähköposti: leena.rindell@intrum.com

Maksuviiveelliset yritykset (% kaikista Suomen yrityksistä)
Maksuviiveelliset yritykset henkilöstöluokittain

Intrumin tutkimus: suomalaisilla Euroopan parhaimmat taloudenlukutaidot, laskuja kasautuu silti stressiksi asti5.12.2019 07:00:00 EETTiedote

Intrumin European Consumer Payment -raportissa vertailtiin 24 Euroopan maan kuluttajien taloudellisen hyvinvoinnin tilaa neljän osa-alueen - maksukyvyn, velkaantumisen, säästämisen ja taloudenlukutaidon - suhteen. Suomi sijoittui Taloudellisen hyvinvoinnin barometrin kokonaistuloksissa viidenneksi, kun edellä mainittujen osa-alueiden pisteet laskettiin yhteen.

Intrumin tutkimus: luottotappioiden riski suurempi kuin edellisen taantuman aikana, mikäli kotitalouksien tulonmuodostus heikkenee15.10.2019 07:00:00 EESTTiedote

Kotitalouksien tulot ovat jatkaneet kasvuaan, ja kasvu on nyt viiden vuoden takaisella tasolla. Samaan aikaan kulutus on kuitenkin kasvanut tuloja enemmän mikä viittaa siihen, että osa kulutuksesta tapahtuu luotolla. Intrumin tuoreen Nordic Debt Collection -analyysin mukaan luottoriskit näyttävät kasvavan, mikäli taantuma iskee Suomeen ja kuluttajien tulot pienenevät.