Yritysten perintäkuluille tulossa rajat - ”Aivan erinomainen asia”

Oikeusministeriön työryhmä ehdottaa, että yritysperinnässä asetetaan euromääräiset kulukatot perintäkuluille. - Tämä on aivan erinomainen asia, sillä vuosien varrella lukuisat pienyritykset ovat joutuneet maksamaan huomattavan korkeita kuluja lainsäädännön puutteellisuuden vuoksi, johtaja Janne Makkula Suomen Yrittäjistä iloitsee. Suomen Yrittäjät on jo pitkään vaatinut, että suuriin perintäkuluihin on puututtava.

Työryhmä jätti perintätoimintaa suitsivat mietintönsä 17.9.2021. Mietinnössä esitetään paitsi perintäkulujen kohtuullistamista, myös joukko muita toimenpiteitä, joilla erityisesti pieniin yrityksiin kohdistuvaa perintää järkevöitetään nykyisestä. Yrittäjät ovat tuoneet esille, että korkeiden perintäkulujen lisäksi perinnässä aiheutetaan kustannuksia esimerkiksi lähettämällä lukuisia perintäkirjeitä tai lähettämällä vaatimuksia hyvin tiuhaan tahtiin.

- Olemme selvittäneet, että pientenkin pääomien kohdalla perintätoimisto on voinut laskuttaa yrittäjiltä useiden satojen eurojen kulut yhdestä perintäkirjeestä, sanoo Suomen Yrittäjiä työryhmässä edustanut lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen. Tilanne ei ole enää vuosiin ollut kohtuullinen, minkä vuoksi esitetyt muutokset ovat tervetulleita, hän jatkaa.

Uudistus on hyödyllinen myös velkoja-asemassa olevalle yritykselle.

- Kun velallisen perintätoimistolle maksamat kulut ovat kohtuulliset, velkoja saa saatavansa nopeammin ja varmemmin, muistuttaa Toivonen.

Myös trattaperintää esitetään kohtuullistettavaksi

Työryhmä esittää muutoksia myös trattaperintään. Tratta, eli julkisuusuhkainen maksukehotus on perintäkeino, jota käytetään yritysperinnässä. Esityksen mukaan trattaperinnän sekä protestoinnin määräaikoja pidennetään nykyisestä. Trattaperintä on yrittäjän ja yrityksen näkökulmasta ankara perintäkeino, koska se aiheuttaa ilman viranomaiskäsittelyä saajalleen maksuhäiriömerkinnän.

- Esitys on hyvä, sillä yritys on voinut saada maksuhäiriömerkinnän vain esimerkiksi sen vuoksi, ettei Postin jakelu ole toiminut odotetulla nopeudella, sanoo Toivonen. Jossain tilanteissa tratta ei ole koskaan edes saapunut velalliselle. Tilanne on ollut monen yrityksen ja yrittäjän kannalta kestämätön.

Yrittäjien peruspalvelut turvattava

Suomen Yrittäjät katsoo, että seuraavaksi pitää turvata lainsäädännöllä pienyritysten mahdollisuus saada elinkeinonharjoittamisen kannalta välttämättömät palvelut kuten pankki- ja vakuutus- sekä tietoliikennepalvelut.

- Hallitus linjasi tästä puoliväliriihessä ja nyt pitäisi laittaa toimeksi. Jos epäonnistumisen jälkeen ei saa esimerkiksi pankkitiliä tai vakuutusta, hukataan resursseja ja menetetään työpanos. Tähän ei Suomella ole varaa. Yrittäjyyden tukeminen on myös fiksua työvoimapolitiikkaa, Makkula toteaa.

Suomen Yrittäjät on jäsenmäärältään elinkeinoelämän suurin keskusjärjestö, joka ajaa yrittäjien sekä pienten ja keskisuurten yritysten asiaa. Jäseniä Yrittäjien paikallisyhdistyksissä on lähes 70 000 ja toimialajärjestöissä noin 36 000. Ne työllistävät Tilastokeskuksen (2023) mukaan yrittäjät mukaan lukien noin 590 000 henkilöä ja yritysten yhteenlaskettu liikevaihto on noin 171 miljardia euroa. Yrittäjäjärjestön toiminta rakentuu 372 paikallisyhdistyksestä, 21 aluejärjestöstä ja 60 toimialajärjestöstä. Lisätietoa: www.yrittajat.fi.

Työelämägallup: Pienillä työpaikoilla paras työhyvinvointi15.3.2024 06:00:00 EET | Tiedote

Suomalaisilla työpaikoilla on varsin hyvä työhyvinvointi, kertoo Työelämägallup. – Pienet yritykset koetaan parhaina työyhteisöinä, kun arvioidaan ilmapiiriä, ihmisten tasapuolista kohtelua, avoimuutta ja hyvää johtamista. Siitä huolimatta meillä on vielä tilanne, jossa pienissä yrityksissä on kaikkein rajatuimmat mahdollisuudet sopimiseen, sanoo asiantuntija Atte Rytkönen-Sandberg Suomen Yrittäjistä.

Yrittäjät: Lakkoilu täysin vastuutonta keskellä taantumaa ja sotaa6.3.2024 11:10:17 EET | Tiedote

Suomen Yrittäjät tuomitsee SAK:n liittojen uudet poliittiset lakot kohtuuttomina. – On täysin vastuutonta, että Hakaniemi toteuttaa poliittisia lakkoja tilanteessa, jossa Suomi on taantumassa ja velkaantuu lähes hallitsematonta vauhtia sekä Euroopassa on käynnissä ankara sota. Lakoilla syvennetään Suomen talouden ongelmia ja vähennetään entisestään yritysten haluja investoida Suomeen, toimitusjohtaja Mikael Pentikäinen sanoo.