Yritysten väliset maksuajat pidentyneet - lain noudattamista pitää valvoa!

Yritysten väliset maksuajat ovat pidentyneet koronakriisissä, kertoo tuore Yrittäjägallup. - On väärin, että pienet yritykset toimivat isompien yritysten pankkina. Maksuaikalakia ei noudateta ja siksi viranomaisten pitää alkaa valvoa sen noudattamista, Suomen Yrittäjien lainsäädäntöasioiden päällikkö Tiina Toivonen sanoo.

Yli puolet yrittäjistä on sitä mieltä, että viranomaisten pitäisi valvoa maksuaikalain noudattamista, kertoo Yrittäjägallup.

37 prosenttia yrityksistä kertoo, että sopimuskumppanit tai asiakasyritykset ovat pidentäneet koronakriisin aikana aikaa, jona maksavat laskunsa yritykselle. Tilanne on pahentunut selkeästi: vielä toukokuussa 27 prosenttia yrityksistä sanoi, että heidän maksuaikojaan on pidennetty viimeisen kahden vuoden aikana.

Suomen Yrittäjät on seurannut yritysten välisten maksuaikojen kehitystä Yrittäjägallup-kyselyllä pitkään. Tuoreimpaan Kantarin toteuttamaan Yrittäjägallupiin vastasi 1120 pienen ja keskisuuren yrityksen edustajaa.

Eniten maksuaikoja ovat pidentäneet suuret yritykset

Eniten maksuaikojaan ovat pidentäneet suuret yksityiset (60 %). Koronakriisi on johtanut myös siihen, että pienet yritykset ovat pidentäneet maksuaikojaan: toukokuussa 45 prosenttia vastaajista kertoi, että pieni asiakasyritys on pidentänyt maksuaikoja, nyt näin kertoi 54 prosenttia vastaajista.

- Koronakriisi on varmasti vaikeuttanut maksajayritysten tilannetta. Maksuaikojen yksipuolinen pidentäminen ei ole kuitenkaan vain koronaan liittyvä ilmiö, vaan se on ollut ongelma jo pidempään, Tiina Toivonen sanoo.

Alle puolet yli kuukauden maksua odottaneista on sopinut asiasta

Lain mukaan yritysten välisten laskujen maksuaika saa ylittää 30 päivää vain, jos siitä on nimenomaisesti sovittu. Nyt vain puolet yrityksistä saa asiakasyrityksiltään maksun toimittamastaan tuotteesta tai palveluista kuukaudessa. Toukokuussa vielä 54 prosenttia sai rahansa kuukaudessa. Pisimpiä maksuajat ovat teollisuudessa. Niistä, joilla maksuaika oli yli 30 päivää, vain 43 prosenttia oli sopinut siitä lain edellyttämällä tavalla.

- Eli reilusti yli puolessa niistä tapauksista, joissa palvelun tai tuotteen toimittanut yritys on joutunut odottamaan maksua yli kuukauden, ei ole sovittu pidemmästä maksuajasta, vaikka laki sitä vaatii. Tämä on ongelma, Toivonen huomauttaa.

Yli puolet vastaajista (51 %) haluaa, että viranomainen valvoisi maksuaikalain noudattamista. 27 prosenttia vastustaa tätä. Nyt lain noudattamista ei valvota lainkaan.

Marinin hallituksen ohjelmassa hyvä kirjaus maksuajoista, se kannattaa toteuttaa

Marinin hallituksen ohjelmassa luvataan selvittää maksuaikoja koskevan lainsäädännön uudistamista, tavoitteina etenkin pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytysten vahvistaminen.

- Kirjaus on hyvä. Pienyrittäjä tarvitsee laista turvan, ettei joudu kassakriisiin Siksi tarvitaan lain tehokasta valvontaa. Olemme vaatineet tätä jo pitkään. Lakia pitää noudattaa, Suomen Yrittäjien työmarkkinajohtaja Janne Makkula sanoo.

Pitkät maksuajat aiheuttaneet taloudellista vahinkoa lähes kolmannekselle yrityksistä

Huolestuttavaa on myös se, että maksuaikojen pidentyminen aiheuttaa monille yrityksille taloudellisia vaikeuksia. Lähes kolmannes yrityksistä on kärsinyt taloudellista vahinkoa siitä, ettei se ole saanut maksujaan lain edellyttämässä ajassa.

- Yksipuolisesti sanellut pitkät maksuajat eivät ole kenenkään etu, vaan niihin on puututtava, Makkula vaatii.

Näin kysyttiin

Yrittäjägallupin toteutti Kantar TNS Oy Suomen Yrittäjien toimeksiannosta.

- Kyselyyn vastasi 1120 pk-yrityksen edustajaa.

- Tutkimus toteutettiin monimenetelmätutkimuksena, jolloin osa vastaajista osallistui tiedonkeruuseen sähköpostikyselyllä ja osa Gallup Forum -internetpaneelin kautta.

- Otos pyritään rakentamaan niin, että Yrittäjägallup kuvaisi edustavasti Suomen yrityksiä.

- Tutkimuksen virhemarginaali on 3,1 prosenttiyksikköä suuntaansa.

- Tiedot kerättiin 19.3. - 24.3.2021.

37 prosenttia Yrittäjägallupin vastaajista kertoo, että sopimuskumppani tai asiakasyritys on pidentänyt laskujen maksuaikoja koronakriisin aikana.

Inbjudan till massmedia: Tusen kommunala beslutsfattare samlas i Vasa 18-19 maj10.5.2022 09:08:57 EEST | Kutsu

I vilka kommuner är verksamhetsförutsättningarna för företagande de bästa i landet? Varför är vissa kommuner mer framgångsrika än andra? Erbjuder Finland företagen en bra grogrund för tillväxt och internationalisering? Vilken kommun har det bästa företagsklimatet? Bland annat dessa frågor diskuteras på Kommunledningens seminarium som Företagarna i Finland ordnar i Vasa 18-19 maj 2022. Temat i år är tillväxt och livskraft.

Yrittäjägallup: Puolet pk-yrityksistä riippuvaisia alustapalveluista9.5.2022 09:00:00 EEST | Tiedote

Puolet pk-yrityksistä on riippuvaivaisia alustapalveluista, kuten hakukoneista ja pilvipalveluista. Riippumattomia on vain 15 prosenttia yrityksistä, osoittaa Yrittäjägallup. - Pk-yritysten markkinointi ja myynti sekä välttämättömät liiketoiminnot pyörivät yhä useammin alustapalveluiden varassa, jotka ovat tyypillisesti yritysjättien tarjoamia. Uusi sääntely tulee parantamaan yritysten asemaa alustojen käyttäjinä, sanoo digi- ja koulutusasioiden päällikkö Joonas Mikkilä Suomen Yrittäjistä.

Suomen ja Ruotsin yrittäjäjärjestöt: Nato-jäsenyys tärkeä yrittäjille ja yrityksille5.5.2022 12:30:00 EEST | Tiedote

// Kirjoitus on julkaistu alun perin Kauppalehdessä ja Dagens Industrissa 5.5.2022. // Nyt on aika. Vuosien jahkailu ja jaarittelu ovat ohi. Ruotsin ja Suomen yrittäjäjärjestöt haluavat lähettää vahvan viestin molempien maiden johdolle puolustusliitto Nato-jäsenyyden hakemiseksi mahdollisimman pian. Se vahvistaisi turvallisuutta, vapautta ja vakautta Pohjoismaissa ja koko Itämeren alueella. Tämä on olennaista yritysten ja yrittäjien kannalta. Se myös selkeyttäisi Ruotsin ja Suomen asemaa sekä vähentäisi Venäjän aiheuttamaa maihin kohdistuvaa markkinariskiä, joka on kasvanut Venäjän hyökättyä Ukrainaan. Jäsenyys vahvistaisi yritystoiminnan edellytyksiä koko Pohjolassa. Nato-jäsenyys on nyt erityisen perusteltua, koska Ruotsin ja Suomen turvallisuusympäristössä on tapahtunut Venäjän hyökättyä Ukrainaan suuri muutos. Venäjän aloittama sota vaarantaa koko Euroopan vakauden. Myös pohjoisen Euroopan turvallisuustilanne on vakavampi ja vaikeammin ennakoitava. On syytä olettaa, että tilanne ei