Yritysverojärjestelmä on pidettävä kansainvälisesti kilpailukykyisenä – Lapin kauppakamari kannattaa erityistalousaluekokeilua

Keskuskauppakamari ja alueelliset kauppakamarit vetoavat, ettei yritysten verotusta kiristetä seuraavalla hallituskaudella. Pysyvälle kasvu-uralle pääsy edellyttää kauppakamarien mukaan rakenteellisiin ongelmiin tarttumista. Suomessa on oltava kansainvälisesti kilpailukykyinen toimintaympäristö ja uusia kokeiluja tarvitaan. Lapin kauppakamari kannattaakin erityistalousaluekokeilua.

Kauppakamarit esittävät yhteisissä eduskuntavaalitavoitteissaan, että ansiotuloverotusta tulisi keventää kahdella prosenttiyksiköllä kaikissa tuloluokissa, sillä kireä työn verotus haittaa kilpailukykyä.

”Tulevalla hallituskaudella on varmistettava, että toimintaympäristö Suomessa on yritystoiminnalle houkutteleva, ennustettava ja kilpailukykyinen. Vain niin pystymme varmistamaan, että yritykset työllistävät, investoivat ja kasvavat ja siten synnyttävät niitä verotuloja, joilla hyvinvointiyhteiskunnan palveluita rahoitetaan”, sanoo Keskuskauppakamarin toimitusjohtaja Juho Romakkaniemi.

Kauppakamarien mukaan yritysten viesti on ollut selvä – yritysverojärjestelmä on pidettävä kansainvälisesti kilpailukykyisenä, eikä yritysten ja yrittäjien verotusta tule kiristää. Kauppakamareiden kyselyn mukaan työn verotuksen alentaminen nähdään paikallisen sopimisen lisäämisen ohella keskeisimpänä toimenpiteenä kilpailukyvyn parantamiseksi. Yrityksistä 75 prosenttia näki ansiotuloveron alentamisen tärkeimpänä veronalennuksen keinona.

”Työn verotuksen alentaminen kahdella prosenttiyksiköllä vaikuttaisi n. 2,6 miljoonan henkilön tulotasoon, keskimäärin noin 800 euroa vuodessa. Uudistus keventäisi verotusta yhteensä noin kahdella miljardilla eurolla. Työn verotuksen alentaminen tulisi toteuttaa osana vihreää verouudista niin, että verotuksen painopistettä siirrettäisiin työn verotuksesta kulutuksen ja haittaverotuksen suuntaan”, sanoo Romakkaniemi.

Keskuskauppakamari on päivittänyt työllistämisen kustannuksia havainnollistavan verokiilalaskurin, jolla jokainen voi tarkastella omaa verokiilaansa ja katsoa paljonko palkankorotuksesta jäisi verojen ja maksujen jälkeen käteen.

Erityistalousaluekokeilu Lapissa voisi nopeuttaa vihreän siirtymän toimeenpanoa

Verotukseen tarvitaan myös uudenlaisia kannustimia. Valtiovarainministeriö julkaisi maaliskuussa selvityksen alueellisista verokannustimista. Selvityksen mukaan verokannustimien käyttöönotto on lainsäädännöllisesti mahdollista, ja esimerkiksi investointien alueellisista verokannustimista on eurooppalaisia esimerkkejä. Yleisimmin käytetty malli on vapautus yhteisöverosta alueella toimivalle tai sinne investoivalle yritykselle.

Suomen osalta verokannustin voidaan kohdentaa Itä- ja Pohjois-Suomeen.

”Alueellinen verokannustin voi olla verohuojennus, investointi- tai toiminta-avustus. Lapin kauppakamarin näkemyksen mukaan tehokkaimpia keinoja olisi investoivan yrityksen yhteisöveron väliaikainen alennus,” toteaa Lapin kauppakamarin toimitusjohtaja Liisa Ansala.

Yhteisöveron osalta huojennus tulisi aluetalouden näkökulmasta koskettaa valtiolle määrättyä osuutta eikä se saa puolestaan vaikeuttaa kuntien taloutta.

Selvityksen mukaan verotuksen keventäminen erityistalousalueet aktivoivat alueen taloudellista toimintaa. Näin ollen alueiden perustaminen voisi edistää Suomen asemaa vihreän siirtymän investoinneista kilpailtaessa.

”Lappi olisi tässä maailmantilanteessa erityisen herkullinen maakunta erityistalousaluekokeilulle. Lapissa on mittava energia- metsä- ja kiertotalousinvestointien buumi. Verohelpotus alueella takuulla vauhdittaisi uusien investointien käynnistymistä ja omalta osaltaan auttaisi Suomea tavoittamaan hiilineutraalisuustavoitteensa”, toteaa Ansala.