Ystävällistä ja nopeaa palvelua vammaispalvelussa
Ystävällistä palvelua vammaispalveluissa kertoi saaneensa 63 prosenttia vastanneista aina tai lähes aina. Myös palvelun nopeuteen oltiin tyytyväisiä, sillä yli puolet vastanneista kertoi saaneensa palvelua nopeasti.
Tyytyväisyys tiedonsaantiin jakaa vastanneita: reilu kolmannes arvioi saavansa hyvin tietoa, kun taas noin kolmannes arvioi tiedonsaannin heikoksi.
Tyytymättömimpiä asiakkaita ovat alaikäisten lasten huoltajat. Noin neljännes heistä antoi kokonaisarvosanaksi välttävän tai huonon. Vammaispalvelut kiinnittää tulevana vuonna erityistä huomiota lasten ja perheiden asioinnin kehittämiseen osana Espoon keskukseen perustettavaa Perhekeskusta.
Sähköisiä palveluja lisää
Asiakaspalveluaikoihin vastaajat olivat melko tyytyväisiä, sillä valtaosa kertoi toimiston aukioloaikojen olevan riittävät. Soittoaikoihin toivoi alle puolet vastaajista nykyistä laajempia aikoja.
Kyselyyn vastaajat toivoivat eniten mahdollisuutta hakea palveluja ja saada päätös sähköisesti. Sähköisen asioinnin lisäämistä toivoi erityisesti nuorempi ikäluokka. Vammaispalvelut onkin lokakuussa ottanut käyttöön sähköisen puolesta asioinnin, mikä mahdollistaa kuljetuspalvelun tai omaishoidon tuen hakemisen sähköisesti läheisen puolesta.
Suuri osa vastaajista toivoi reaaliaikaista chat-kanavaa palveluneuvonnan tueksi. Chat-toiminto on suunniteltu otettavaksi käyttöön ensi vuonna.
Lähes puolet vastaajista kertoi pitävänsä vammaispalvelujen nettisivuja hyvinä, vaikkakin nettisivuihin toivottiin lisää selkeyttä. Nuorempi ikäluokka suhtautui kriittisimmin nettisivuihin. Nettisivut uudistettiin vuonna 2018.
Laaja kysely toteutetaan vuosittain
Vammaispalvelut lähetti yli 900:lle vammaispalveluissa hiljattain asioineelle asiakkaalle kyselyn toukokuussa. Kyselyyn vastanneista 211 henkilöstä 60 prosenttia ilmoitti olevansa itse asiakkaana vammaispalveluissa, 40 prosenttia ilmoitti olevansa aikuisen asiakkaan läheinen tai alaikäisen lapsen huoltaja, 72 prosenttia kertoi olleensa asiakkaana kuljetuspalveluissa, 36 prosentilla oli henkilökohtaisen avun asiakkuus ja 20 prosentilla oli palveluna omaishoidon tuki.
Kiitämme kyselyyn vastanneita annetusta palautteesta. Saatu palaute ja ideat ovat tärkeitä vammaispalvelujen kehittämisessä.
Vammaispalvelut kehittää asiakaskokemusta yhdessä perhe- ja sosiaalipalvelujen toimijoiden kanssa. Parhaillaan käynnissä on muun muassa kokemusasiantuntijakoulutus, jossa koulutettavina ovat vammaispalvelujen kaksi työntekijää ja kaksi asiakasosallistujaa.
Kysely toteutettiin nyt toista kertaa. Edellisen kerran asiointityytyväisyyskysely toteutettiin vuonna 2018. Kysely toteutetaan jälleen keväällä 2020.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
asiantuntija Suvi Linnanmäki-Koskela, p. 040 631 3120, suvi.linnanmaki-koskela@espoo.fi
vammaispalvelujen päällikkö Anu Autio, p. 043 825 9890, anu.autio@espoo.fi
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Kvarnruinerna i Bemböle rustades upp och ån restaurerades framgångsrikt14.10.2025 10:26:47 EEST | Pressmeddelande
Ruinerna av gamla Bemböle vattenkvarn, som varit bortglömd i årtionden, har rustats upp. Samtidigt restaurerades åns fåra, så att den nu är närmare naturtillstånd. Restaureringen utfördes enligt natur- och skyddsvärdena. Det lönar sig att besöka platsen för att se det fina resultatet.
Bembölen myllynrauniot ja joenuoma kunnostettiin onnistuneesti14.10.2025 10:26:47 EEST | Tiedote
Vuosikymmeniä unohduksissa olleet Bembölen vesimyllyn rauniot on kunnostettu. Samalla joenuomaa ennallistettiin lähemmäksi luonnontilaa luonto- ja suojeluarvojen mukaisesti. Elokuussa valmistuneen kunnostusurakan upeaa lopputulosta kannattaa käydä katsomassa.
Bemböle mill ruins and riverbed successfully restored14.10.2025 10:26:47 EEST | Press release
Forgotten for decades, the ruins of the Bemböle water mill have been restored. The riverbed was also restored, bringing it closer to its natural state in accordance with nature and conservation values. Completed in August, the magnificent end result of the restoration project is definitely worth a visit.
Sellosalin syksyssä huippunimiä ja harvinaisuuksia maailmalta13.10.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Sellosalin lavalla saadaan syksyn aikana nauttia monista huikeista artisteista ympäri maailmaa. Maailmanmusiikin isot nimet, The Klezmatics (US) ja Söndörgő (HU) tuovat kiertueensa Espoon Leppävaaraan loka- ja marraskuussa.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote lokakuu 202510.10.2025 12:25:33 EEST | Tiedote
Espoon uusi vuoden 2025 pitkän ajan väestöennuste: Väestö 2024 ja ennuste 2025–2060. Espoon väkiluku oli elokuun 2025 lopussa ennakkotietojen mukaan 324 840. Etenkin pitkäaikaistyöttömyys kasvanut voimakkaasti.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme