Ystävällistä ja nopeaa palvelua vammaispalvelussa
Lähes puolet vammaispalvelujen asiakkaista ovat erittäin tai hyvin tyytyväisiä saamaansa palveluun. Tyytyväisimpiä palvelun ystävällisyyteen ja tiedon saantiin ovat vanhimmat ihmiset, jotka antoivat useammin kiitettävän yleisarvosanan. Tiedot ilmenevät asiointityytyväisyyskyselystä, joka tehtiin toukokuussa.
Ystävällistä palvelua vammaispalveluissa kertoi saaneensa 63 prosenttia vastanneista aina tai lähes aina. Myös palvelun nopeuteen oltiin tyytyväisiä, sillä yli puolet vastanneista kertoi saaneensa palvelua nopeasti.
Tyytyväisyys tiedonsaantiin jakaa vastanneita: reilu kolmannes arvioi saavansa hyvin tietoa, kun taas noin kolmannes arvioi tiedonsaannin heikoksi.
Tyytymättömimpiä asiakkaita ovat alaikäisten lasten huoltajat. Noin neljännes heistä antoi kokonaisarvosanaksi välttävän tai huonon. Vammaispalvelut kiinnittää tulevana vuonna erityistä huomiota lasten ja perheiden asioinnin kehittämiseen osana Espoon keskukseen perustettavaa Perhekeskusta.
Sähköisiä palveluja lisää
Asiakaspalveluaikoihin vastaajat olivat melko tyytyväisiä, sillä valtaosa kertoi toimiston aukioloaikojen olevan riittävät. Soittoaikoihin toivoi alle puolet vastaajista nykyistä laajempia aikoja.
Kyselyyn vastaajat toivoivat eniten mahdollisuutta hakea palveluja ja saada päätös sähköisesti. Sähköisen asioinnin lisäämistä toivoi erityisesti nuorempi ikäluokka. Vammaispalvelut onkin lokakuussa ottanut käyttöön sähköisen puolesta asioinnin, mikä mahdollistaa kuljetuspalvelun tai omaishoidon tuen hakemisen sähköisesti läheisen puolesta.
Suuri osa vastaajista toivoi reaaliaikaista chat-kanavaa palveluneuvonnan tueksi. Chat-toiminto on suunniteltu otettavaksi käyttöön ensi vuonna.
Lähes puolet vastaajista kertoi pitävänsä vammaispalvelujen nettisivuja hyvinä, vaikkakin nettisivuihin toivottiin lisää selkeyttä. Nuorempi ikäluokka suhtautui kriittisimmin nettisivuihin. Nettisivut uudistettiin vuonna 2018.
Laaja kysely toteutetaan vuosittain
Vammaispalvelut lähetti yli 900:lle vammaispalveluissa hiljattain asioineelle asiakkaalle kyselyn toukokuussa. Kyselyyn vastanneista 211 henkilöstä 60 prosenttia ilmoitti olevansa itse asiakkaana vammaispalveluissa, 40 prosenttia ilmoitti olevansa aikuisen asiakkaan läheinen tai alaikäisen lapsen huoltaja, 72 prosenttia kertoi olleensa asiakkaana kuljetuspalveluissa, 36 prosentilla oli henkilökohtaisen avun asiakkuus ja 20 prosentilla oli palveluna omaishoidon tuki.
Kiitämme kyselyyn vastanneita annetusta palautteesta. Saatu palaute ja ideat ovat tärkeitä vammaispalvelujen kehittämisessä.
Vammaispalvelut kehittää asiakaskokemusta yhdessä perhe- ja sosiaalipalvelujen toimijoiden kanssa. Parhaillaan käynnissä on muun muassa kokemusasiantuntijakoulutus, jossa koulutettavina ovat vammaispalvelujen kaksi työntekijää ja kaksi asiakasosallistujaa.
Kysely toteutettiin nyt toista kertaa. Edellisen kerran asiointityytyväisyyskysely toteutettiin vuonna 2018. Kysely toteutetaan jälleen keväällä 2020.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
asiantuntija Suvi Linnanmäki-Koskela, p. 040 631 3120, suvi.linnanmaki-koskela@espoo.fi
vammaispalvelujen päällikkö Anu Autio, p. 043 825 9890, anu.autio@espoo.fi
Tietoja julkaisijasta

PL 1 / PB 1
02070 ESPOON KAUPUNKI / ESBO STAD
+358 9 816 21http://www.espoo.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Espoon kaupunki - Esbo stad
Tiedote Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunnan kokouksesta 11.12.201911.12.2019 19:44:22 EET | Tiedote
Opetus- ja varhaiskasvatuslautakunta päätti kokouksessaan 11.12.2019 erityisen tuen lähikoulupilotin järjestämisestä, taiteen perusopetuksen avustuksista ja tuista sekä Kalajärven koulun perusopetuksen järjestämisestä Kalajärven koulu ja päiväkoti -hankkeen aikana v. 2020-2023. Ennen kokousta lautakunta kuuli selostuksen Pohjois-Tapiolan koulun tilanteesta ja kävi yhteisen keskustelun Tila- ja asuntojaoston kanssa asiasta.
Utställningen Leve Esbo om naturen i Esbo har förnyats11.12.2019 14:15:00 EET | Tiedote
Basutställningen i Naturens hus Villa Elfvik har förnyats. Den är nu tidsenlig och berättar mer om naturen kring Villa Elfvik. Vid förnyelsen beaktade vi också besökarnas önskemål. Utställningen Leve Esbo uppmuntrar dig att gå ut i naturen och att verka för naturens bästa.
Espoon luonnosta kertova Eläköön Espoo -näyttely on uudistettu11.12.2019 14:15:00 EET | Tiedote
Villa Elfvikin luontotalon perusnäyttely on uudistettu ajanmukaiseksi ja kertomaan enemmän luontotalon lähiluonnosta. Uudistuksessa huomioitiin myös käyttäjien toiveita. Eläköön Espoo-näyttely kannustaa lähtemään luontoon ja toimimaan luonnon puolesta.
The Long Live Espoo exhibition featuring nature of Espoo has been revamped11.12.2019 14:15:00 EET | Press release
The permanent exhibition in the Nature House Villa Elfvik has been modernised and revamped to provide more information on the nature surrounding the Nature House. Visitors’ wishes were also considered in the reform. The Long Live Espoo exhibition encourages people to go out into nature and act for the benefit of nature.
Kulttuurilautakunnan päätöksiä 10.12.201910.12.2019 19:27:58 EET | Tiedote
Vuoden viimeisessä kokouksessaan lautakunta päätti muun muassa vuoden 2020 vuosiavustusten myöntämisestä.
Tilastot ja tutkimukset -kuukausitiedote joulukuu 201910.12.2019 11:09:51 EET | Tiedote
Espoon vuoden 2020 alun väkilukuarvio on 290 000 asukasta. Espoon väestö oli lokakuun 2019 lopussa ennakkotietojen mukaan 288 960 asukasta. Alle 25-vuotiaiden työttömyys laskee muita nopeammin.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme