YTK

YTKbarometri: Työttömyys jatkoi kesäkuussa laskuaan

YTK:n jäsenistön työttömyysaste oli kesäkuussa 8,9 %. Koko maan tilanne on parantunut keväästä, mutta Lapissa työttömyys on omissa luvuissaan.

Yleinen työttömyyskassa YTK:n jäsenistön työttömyysaste oli kesäkuussa 8,9 %. Laskua edellisestä kuukaudesta oli lähes prosenttiyksikön verran. Toukokuussa YTK:n työttömyysaste oli 9,8 %.

Työttömyystilanne oli alkukesästä paljon viimevuotista parempi. Vuoden 2020 kesäkuussa YTK:n työttömyysaste oli 12,9 %.

Koko vuoden keskiarvossa ollaan silti yhä viime vuoden tasoa korkeammalla. Vuoden 2021 keskimääräinen työttömyysaste on tällä hetkellä 10,7 %, kun vuonna 2020 se oli 9,8 %.

Uusia hakijoita toukokuuta enemmän

YTK:lle saapui kesäkuussa yhteensä 57 306 päivärahahakemusta. Näistä 3256 oli alkavia hakemuksia, eli hakemuksia uuden työttömyyden vuoksi. Toukokuussa hakemuksia saapui 69 918, joista alkavia hakemuksia oli 2128 kappaletta.

Hakemusten kokonaismäärä siis laski kesäkuussa, mutta uusia hakijoita oli selvästi toukokuuta enemmän.

Lapin työttömyys sitkeää, Pohjanmaa porskuttaa

Työttömyystilanne on parantunut ympäri maata. Pohjois-Suomessa kehitys on kuitenkin ollut muuta maata hitaampaa. Lapin työttömyysaste oli YTK:lla kesäkuussa 16,1 %, eli lähes kaksinkertainen koko maan keskiarvoon nähden.

Vielä huhtikuussa Etelä-Karjala ja Lappi olivat työttömyyden suhteen tasoissa, noin 18 %:n tuntumassa. Kesäkuussa Etelä-Karjalan työttömyysaste oli kuitenkin laskenut jo 12,4 %:n, eli reilusti Lappia alemmalle tasolle.

Paras työllisyystilanne on yrittäjähengestään tunnetulla Pohjanmaalla ja Ahvenanmaalla. Pohjanmaa maakunnan työttömyysaste oli YTK:lla kesäkuussa 5,7 % ja Ahvenanmaan 5,9 %. Vertailun vuoksi Uudenmaan kesäkuun työttömyysaste oli 8,0 %.

YTK

02 760 7620http://www.ytkpalvelut.fi

YTK Työttömyyskassa on kaikkien alojen palkansaajien työttömyyskassa, joka vakuuttaa yli puoli miljoonaa palkansaajaa työttömyyden varalta. YTK on Suomen suurin työttömyyskassa. Tehtävämme on järjestää ansioturva jäsenillemme tehokkaasti, helposti ja inhimillisesti. Palvelemme valtakunnallisesti verkossa. Meillä työskentelee yli 200 ansioturvan ammattilaista. www.ytkkassa.fi

YTK Työttömyyskassan jäsenet voivat halutessaan liittyä myös YTK Työelämä ry:hyn. YTK Työelämä ry on Suomen suurimpia yhdistyksiä yli 250 000 jäsenellään. YTK Työelämä tarjoaa jäsenilleen muun muassa Lakikaverin työsuhteen pulmatilanteisiin, vakuutuksia työhön ja vapaa-aikaan sekä tukea työnhakuun ja työkaluja osaamisen kehittämiseen. www.ytkpalvelut.fi

Lue lisää julkaisijalta YTK

Taija Numminen johtavaksi juristiksi – YTK Työelämä vahvistaa omaa työoikeusosaamistaan22.4.2024 07:35:00 EEST | Tiedote

Suomen suurimmasta yhdistyksestä, YTK Työelämä ry:stä on kasvanut merkittävä työoikeuden asiantuntija jäsenilleen Lakikaveri-palvelun kautta. Työoikeus-, palkka- ja päättämissopimusasioissa neuvontaa ja asianhoitoa tarvitsee vuosittain jopa noin 20 000 henkilöä. Kysynnän kasvaessa työoikeusasioiden kehityksestä ja neuvontapalvelusta vastaa johtavana juristina aloittanut varatuomari Taija Numminen.