Yuval Noah Hararin maailmanlaajuinen menestysteos Sapiens ilmestyy nyt sarjakuvana

Historioitsija Yuval Noah Hararin ihmiskunnan vaiheita luotaava tietokirja Sapiens – Ihmisen lyhyt historia on ollut arvostelu- ja myyntimenestys ympäri maailmaa. Nyt kirjan ensimmäinen osa Kognitiivinen vallankumous on saanut sarjakuvan muodon kirjassa Sapiens – Ihmiskunnan synty, jonka ovat käsikirjoittaneet Harari ja belgialainen David Vandermeulen sekä piirtänyt tunnettu ranskalaispiirtäjä Daniel Casanave.

Kirjan kansikuva

Meidän tarinamme Homo sapiens -lajina alkoi Afrikasta noin 300 000 vuotta sitten. Tuohon aikaan maan kamaralla taivalsi monia muitakin Homo-suvun edustajia, eivätkä sapiensit vaikuttaneet vielä mitenkään poikkeuksellisilta. Mutta pian he olivat syrjäyttäneet muut ihmislajit ja levinneet ympäri maapalloa. Miten sapiensin kaltainen heikko eläin kykeni siihen?

Sapiens-sarjakuvassa historioitsija Yuval Noah Harari astuu itse näyttämölle yhdessä veljentyttärensä Zoen kanssa ja ryhtyy selvittämään tätä arvoitusta. Harari tekee sen älykkäästi, hauskasti ja yllättävästi, kuten menestysteoksessaan Sapiens – Ihmisen lyhyt historia, mutta vieläkin lähestyttävämmin ja viihdyttävämmin.

Yuval Noah Harari (s. 1976) väitteli historian tohtoriksi Oxfordissa. Hän opettaa historiaa Jerusalemin heprealaisessa yliopistossa ja kiertää luennoimassa kaikkialla maailmassa. Hararin teokset Sapiens – Ihmisen lyhyt historia, Homo deus – Huomisen lyhyt historia ja 21 oppituntia maailman tilasta ovat kansainvälisiä menestysteoksia, jotka on julkaistu jo lähes 40 kielellä ympäri maailmaa. Teoksen toisena kirjoittaja on David Vandermeulen (s. 1968), belgialainen käsikirjoittaja, kirjailija ja kustantaja. Sarjakuvapiirrokset ovat ranskalaisen kuvittaja ja sarjakuvataiteilija Daniel Casanaven (s. 1963) käsialaa.

Yuval Noah Harari, David Vandermeulen ja Daniel Casanave: Sapiens – Ihmiskunnan synty
Alkuteos Sapiens (A Graphic History) Volume I: The Birth of Humankind
Suomennos Jaana Iso-Markku
Väritys Claire Champion | 256 sivua

Kirjan kansikuva
Yuval Noah Harari ((c) Yuval Noah Harari, kuvaaja Olivier Middendorp)

Bazarin kevään 2021 kirjakatalogi on ilmestynyt27.10.2020 09:26:26 EETTiedote

Bazar Kustannus Oy:n ensi kevään uutuuskirjat tarjoavat runsaan kattauksen kotimaista ja käännettyä kauno- ja tietokirjallisuutta. Keväällä menestyskirjailija Lucinda Rileyltä ilmestyy kaksi uutta romaania ja dekkareiden ystävät pääsevät tutustumaan Saksan menestyneimmän jännityskirjailijan Sebastian Fitzekin piinaaviin trillereihin. Kotimaisiin kaunokirjoihin kuuluvat muun muassa uudet dekkarit Christian Rönnbackalta, Kale Puontilta ja Tomas Gadsilta sekä Pirkko Soinisen romaani arkkitehti Wivi Lönnista. Kevään tietokirjat antavat näkökulmia ajankohtaisiin teemoihin, kuten siihen, miten päästä masennuslääkkeistä eroon, kuinka vastata rasistisiin väitteisiin ja millaisia vaikutuksia ilmastonmuutoksella tulee olemaan Suomen luontoon.