ZOV on järkyttävä kuvaus Ukrainan sodasta venäläisen sotilaan silmin

Venäläisen laskuvarjojääkärin Pavel Filatjevin omiin kokemuksiin perustuva kirja ZOV – Venäläissotilas joka sanoi sodalle ei (Bazar Kustannus) kertoo karulla tavalla Venäjän hyökkäyksestä Ukrainaan ja sodan todellisuudesta rintamalla.

Laskuvarjojääkäri Pavel Filatjev oli mukana ensimmäisten venäläisjoukkojen hyökkäyksessä Ukrainaan 24. helmikuuta 2022. Häneltä kesti pitkään tajuta, ettei Venäjän alueella ollut sotaa vaan että Venäjä oli hyökännyt Ukrainaan. Sodittuaan kaksi kuukautta ankarissa oloissa hän joutui sairaalaan silmätulehduksen vuoksi ja päätti olla palaamatta enää rintamalle. Sen sijaan hän päätti kirjoittaa siitä, mitä oli nähnyt.

Kirjassaan Filatjev kuvaa sodan kulkua yksittäisen venäläissotilaan silmin. Hän kertoo paitsi taisteluista, myös sotilaiden tunnoista; epätietoisuudesta, pelosta ja turhautumisesta. Filatjev kiroaa moneen otteeseen Venäjän armeijan surkeita varusteita, olematonta ruokahuoltoa, epäselviä komentoketjuja ja järjettömiltä tuntuvia käskyjä kaoottisissa tilanteissa.

Pavel Filatjevin mielestä hyökkäys Ukrainaan oli rikos ja hän kirjoittaa häpeävänsä sitä, mitä Venäjä on tehnyt.

”Ymmärrän, että tää järjestelmä sotkee sontaan mun nimeni sen vuoksi, mitä oon tässä kirjoittanut, ja heittää mut ikiajoiksi johonkin syrjäiseen vankilaan. Mut siitä huolimatta en voi vaieta – mä en ole pelkuri enkä ole koskaan ollut. En pidä siitä, mitä mun maassa tapahtuu.

Jos mulla ei rintamalta palattua ole oikeutta sanoa ”Ei sotaa!”, niin kenellä sitten on? Eikö kellään? Eikö toi kerro, että maassa vallitsee taas orjuus? Jos mulla ei ole oikeutta sanoa ”Ei sotaa!”, niin kenellä silloin on oikeus aloittaa sota?”

Kersantti Pavel Filatjev (s. 1988) syntyi sotilasperheeseen Volgodonskissa Etelä-Venäjällä. Hän on siviiliammatiltaan hevosvalmentaja. Ennen hyökkäystä Ukrainaan Filatjev palveli venäläisessä 56. kaartin ilmahyökkäysrykmentissä, joka oli sijoitettuna Krimille. Paettuaan Venäjältä hän hakee nyt turvapaikkaa Ranskasta.

Pavel Filatjev: ZOV – Venäläissotilas joka sanoi sodalle ei
Alkuperäisteos ZOV | Suomentaja Marjatta Kuore

Arvostelukappaleet ja lisätiedot: viestintäpäällikkö Minttu Nikkilä, minttu@bazarkustannus.fi