Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

MTK avasi ruuan verkkokaupan – syynä halpuuttaminen ja tuottajien heikentynyt asema elintarvikeketjussa

Jaa

Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK on omistamansa Viestilehdet Oy:n kautta lähtenyt rahoittamaan ja kehittämään ruuan verkkokauppaa, jonka kautta kuluttajat voivat ostaa ruokaa suoraan suomalaisilta maatiloilta ja pk-elintarvikeyrityksiltä. Kaupoissa nyt vallalla oleva ruuan halpuuttaminen on supistanut tuottajan osuutta ruuan hinnasta ja laskenut tuottajahinnat hälyttävälle tasolle. Uusi verkkokauppa tuo tuottajille ja pk-elintarvikeyrityksille mahdollisuuden myydä ruokaa ohi päivittäistavarakauppojen ja saada näin suurempi osuus ruuan hinnasta.

Helsingin Rautatientorilla Herkkujen Suomi -lähiruokatapahtumassa tänään lanseerattavassa Ruokaasuomesta.fi -palvelussa kullakin yrittäjällä on oma verkkokauppansa. Kukin yrittäjä vastaa itse ruokatoimituksista ja tavaran tuoreudesta. Ruokaa voidaan toimittaa yrittäjästä riippuen kotiinkuljetuksena, Matkahuollon, Postin tai suoramyyntipaikkojen kautta. Uusia logistisia ratkaisuja etenkin kylmäkuljetuksiin kehitetään parhaillaan lisää ja niistä neuvotellaan syksyn aikana.

Verkkokaupan on kehittänyt start-up yritys LähiPro Oy, jonka osakekannasta MTK:n omistuksessa oleva Viestilehdet Oy omistaa tällä hetkellä 49 prosenttia.

– Uusien ruuan markkinakanavien kehittäminen on tarpeen, koska kiinnostus ostaa suomalaista lähiruokaa suoraan maatiloilta on vahvassa kasvussa. Myös entistä useampi tuottaja harkitsee ruuan suoramyynnin aloittamista, sanoo LähiPro Oy:n toimitusjohtaja Eero Kananen.

– Tällä hetkellä verkkokaupassa mukana on hieman yli 70 maatilayritystä, mutta palvelu tulee syksyn aikana kasvamaan merkittävästi, Kananen jatkaa.

Merkittävä syy suoramyynnin kiinnostuksen kasvuun tuottajien parissa on maatalouden kannattavuuden voimakas heikkeneminen ruuan halpuuttamisen ja vaikean markkinatilanteen takia. Kuluttajia palvelussa kiinnostavat erikoistuotteet, tuoreus ja mahdollisuus antaa palautetta tuotteista suoraan tuottajalle.

– Ruuan alkuperä ja tuoreus kiinnostavat kuluttajia enemmän kuin koskaan. Myös kotimaisuuden arvostus on nousussa, sanoo MTK:n ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi.

– Verkkokaupan ja maatilamyynnin osuus ruokamyynnistä on vielä hyvin pientä, mutta siellä ovat tulevaisuuden kasvunäkymät, jotka sosiaalinen media ja digitalisaatio jo mahdollistavat. Jos me emme tätä asiaa nyt ota vakavasti, niin sen tekee joku isompi kansainvälinen toimija, johon me emme voi vaikuttaa. Palvelun kautta tuottajien on mahdollista ohittaa päivittäistavarakauppa näin halutessaan, Syväniemi jatkaa.

MTK ei näe suoramyynnin olevan sinällään pois jalostavalta elintarviketeollisuudelta, koska verkkokaupan myyntimäärät ovat vielä pieniä.

Lisätietoja

Toimitusjohtaja Eero Kananen, LähiPro Oy, 040 586 2850
Ruokakulttuuriasiamies Anni-Mari Syväniemi, MTK, 050 511 8909

www.ruokaasuomesta.fi
www.herkkujensuomi.fi

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Simonkatu 6
00100 HELSINKI

020 4131http://www.mtk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Suomen luonto ansaitsee vaikuttavan, kustannustehokkaan ja hyväksyttävän strategian27.1.2023 11:44:52 EET | Tiedote

Luonnon monimuotoisuutta koskevan Suomen kansallisen strategian luonnoksen lausuntoaika päättyy tänään. Kannatettavaa päätavoitetta tukeva tarkempi sisältö vaatii vielä jatkotyötä. MTK:n lausunnossa tuodaan esiin tarve erityisesti strategian ja myöhemmin laadittavan toimintaohjelman keskinäisen tehtävänjaon selkiyttämiselle, eri pääelinympäristöjen tavoitteiden tasapainottamiselle, maanomistajien kannalta keskeisten periaatteellisten linjausten terävöittämiselle sekä painopisteen siirtämiselle määrästä laatuun. Myös vaikutustenarviointiin on panostettava enemmän.

Kotimaista sipulia jokaiseen päivään20.1.2023 12:41:11 EET | Tiedote

Suomessa vietetään tammikuun lopulla perinteiseen tapaan sipulille omistettua teemaviikkoa. Se muistuttaa sipuleiden laajasta valikoimasta ja monipuolisista käyttötavoista. Syystä voidaan todeta, että sipuli kuuluu jokaiseen päivään ja säännöllisesti käytettäväksi. Nyt kuluttajan on järkevää poimia ostoskoriinsa edullisia ja moneen ruokaan sopivia kasviksia. Sipulit kuuluvat näihin. Sipulia saa kautta vuoden kotimaisena, lähellä tuotettuna. Sipuli on ekologista ruokaa. Kaiken muun lisäksi sipulin valttina on sen terveellisyys.

Ruoka ja energia huomioitava turvallisuushankintoina myös laissa17.1.2023 14:00:00 EET | Tiedote

MTK esittää, että julkisissa hankinnoissa ruoka ja energia rinnastetaan jatkossa turvallisuushankintoihin myös lainsäädännössä. ”Kun tiedämme ruuan ja energian välttämättömyyden väestön selviytymiseen, myös niiden osalta lain tulisi mahdollistaa kansallisten intressien huomioiminen”, perusteli MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila järjestönsä aloitetta tiistaina eduskunnan Pikkuparlamentissa Helsingissä.

MTK:n metsäpoliittiset ilmastokeinot - Metsien ilmastohyödyt saavutetaan aktiivisella hoidolla ja käytöllä17.1.2023 09:32:52 EET | Tiedote

Metsien käytöstä, hiilinieluista sekä ilmastosta käydään kovaa keskustelua. Kärjekkäimmät vaatijat haluavat vähentää metsien uusiutuvien luonnonvarojen käyttöä vaikka pääpainon tulee olla nopeassa fossiilisten polttoaineiden käytön vähentämisessä. ” Maa- ja metsätalousyrittäjät tekevät työtä luonnonvarojen kanssa ja ovat olleet ensimmäisiä ryhmiä, jotka elinkeinoissaan ovat kohdanneet ilmastonmuutoksen ja sen vaikutukset. MTK keinovalikoima sisältää selvät askeleet kohti ilmastokestävää Suomea”, kertoo MTK:n metsäjohtaja Marko Mäki-Hakola.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme