101 yllättävää faktaa antaa ensiavun loputtomaan tiedonnälkään

Vesa Sisätön 101 yllättävää faktaa on kirja lukijalle, jota piinaa akuutti pätemisen tarve. Kirja sisältää tiedonhippuja kosmologiasta taidehistoriaan ja genetiikasta filateliaan. Se auttaa lukijaansa loistamaan sosiaalisessa mediassa ja säkenöimään kavereiden kesken baarissa.

kansi: Vesa Sisättö, 101 yllättävää faktaa

Kirja kertoo muun muassa, miksi kuoleminen on kielletty Huippuvuorilla tai miksi avaruudessa ei voi röyhtäistä. Ja onko niin, että Britannian lait todella painettiin pergamentille vuoteen 2017 asti.

101 yllättävää faktaa tekee lukijasta kiinnostavan tiedonpalasingon. Oikealla tavalla keskustelun lomaan sijoitettu fakta luo vaikutelman loputtomasta viisaudesta. Teoksen tietoiskut voivat myös auttaa keskustelun aloittamisessa jopa treffeillä. Faktojen esittäminen ei takaa unelmien seurustelukumppania, mutta niiden esittäjä jää varmasti mieleen, jopa vuosikausiksi.

“Tavallisen uutispuuron ja normaalien tietokirjojen lisäksi välillä tekee mieli herkutella. 101 yllättävää faktaa sisältää tiedon herkkupaloja ja jälkiruokia. Tiedonjyviä, jotka ovat maistuvia ihan sellaisenaan, ilman yhteyttä laajempiin tietokokonaisuuksiin. Toki yhteys on olemassa – onhan suklaapatukassakin jonkin verran vitamiineja, mutta ei suklaata niiden vuoksi syödä”, toteaa Vesa Sisättö kirjan esipuheessa lukijoille.

Kirjan hauskat tietoiskut takaavat, että lukijalta ei tieto heti lopu.

Vesa Sisättö on Espoossa asuva kirjailija ja toimittaja.

teos: 101 yllättävää faktaa
kirjoittaja: Vesa Sisättö
sivuja: 108
ilmestymispäivä: 2.9.2019

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

kansi: Vesa Sisättö, 101 yllättävää faktaa

Avaimen kirjat keväällä 20206.11.2019 12:23:26 EETTiedote

Avaimen kevään 2020 uusien teosten joukossa on tietokirjoja vanhemmuudesta, seksuaalisuudesta, kahvilakulttuurista, rauhanturvaajien arjesta ja kaunokirjallisuudesta. Lapsille ilmestyy kauniisti kuvitettu runoteos Kuutarhuri sekä tietokirjat tehdaskaupunkien lasten arjen historiasta sekä kuvakirja ötököistä. Keväällä julkaistaan myös valikoima selkokirjallisuutta: tunnettujen romaanien selkomukautuksia, merkittävien kotimaisten runojen kokoelma, tietokirjallisuutta nuorten maahanmuuttajien kokemuksista Suomessa ja mullistavien keksintöjen historiaa.

KUTSU: Neulo poika, neulo - Knits inspired by Tom of Finland -kirjan julkistamistilaisuus ti 22.10. Oodissa18.10.2019 10:43:02 EESTKutsu

Tule tutustumaan tekstiilitaiteilija Marjukka Vuorisalon ja valokuvaaja Marjo Von Bellin uutuuskirjan Neulo poika, neulo – Knits inspired by Tom of Finland neulemalleihin ja kuulemaan vinkit syksyn neuletöiden tekemiseen. Kirjan julkistamistilaisuus järjestetään keskustakirjasto Oodin Kirjataivaassa (3.krs, Töölönlahdenkatu 4, Helsinki) klo 17:00-19:00.