101 yllättävää faktaa antaa ensiavun loputtomaan tiedonnälkään

Vesa Sisätön 101 yllättävää faktaa on kirja lukijalle, jota piinaa akuutti pätemisen tarve. Kirja sisältää tiedonhippuja kosmologiasta taidehistoriaan ja genetiikasta filateliaan. Se auttaa lukijaansa loistamaan sosiaalisessa mediassa ja säkenöimään kavereiden kesken baarissa.

kansi: Vesa Sisättö, 101 yllättävää faktaa

Kirja kertoo muun muassa, miksi kuoleminen on kielletty Huippuvuorilla tai miksi avaruudessa ei voi röyhtäistä. Ja onko niin, että Britannian lait todella painettiin pergamentille vuoteen 2017 asti.

101 yllättävää faktaa tekee lukijasta kiinnostavan tiedonpalasingon. Oikealla tavalla keskustelun lomaan sijoitettu fakta luo vaikutelman loputtomasta viisaudesta. Teoksen tietoiskut voivat myös auttaa keskustelun aloittamisessa jopa treffeillä. Faktojen esittäminen ei takaa unelmien seurustelukumppania, mutta niiden esittäjä jää varmasti mieleen, jopa vuosikausiksi.

“Tavallisen uutispuuron ja normaalien tietokirjojen lisäksi välillä tekee mieli herkutella. 101 yllättävää faktaa sisältää tiedon herkkupaloja ja jälkiruokia. Tiedonjyviä, jotka ovat maistuvia ihan sellaisenaan, ilman yhteyttä laajempiin tietokokonaisuuksiin. Toki yhteys on olemassa – onhan suklaapatukassakin jonkin verran vitamiineja, mutta ei suklaata niiden vuoksi syödä”, toteaa Vesa Sisättö kirjan esipuheessa lukijoille.

Kirjan hauskat tietoiskut takaavat, että lukijalta ei tieto heti lopu.

Vesa Sisättö on Espoossa asuva kirjailija ja toimittaja.

teos: 101 yllättävää faktaa
kirjoittaja: Vesa Sisättö
sivuja: 108
ilmestymispäivä: 2.9.2019

Lisätiedot ja haastattelupyynnöt

Avain, viestintäjohtaja Vilja Perttola, vilja.perttola@avain.net, puh. 040 755 3319

kansi: Vesa Sisättö, 101 yllättävää faktaa

Avaimen kirjat syksyllä 202025.3.2020 12:47:51 EETTiedote

Avaimen syksyn kustannusohjelma tarjoaa lukijoille monipuolista ja virkistävää luettavaa. Syksyllä ilmestyvät muun muassa Kirsikka Myllyrinteen teos suomalaisarjesta Kyproksella, Ismo Loivamaan herkullinen musikaalihistoriikki, Tomi Kontion opas Suomen kansallispuistojen lumoon ja Jarno Alastalon kirja outoakin oudoimmista tyypeistä. Krista Launosen teoksessa Hymyn salaisuus etsitään elämäniloa taidehistoriasta. Lapsille julkaistaan opas vegeruoanlaittoon, tietoa villieläimistä sekä huumorilla höystetty salapoliisiseikkailu Helsingissä. Kaunokirjallisuuden klassikoita ja ajankohtaisia nuortenromaaneja julkaistaan selkomukautettuna.