Busters E-serie med glasfiberdäck tar steget in i ett populärt segment
”Båtköpare har nu ännu bättre möjligheter att välja och utrusta en Buster efter sina egna behov och önskemål. Glasfiberdäcket ger nya möjligheter när det gäller design, men även våra beprövade Buster-båtar helt i aluminium finns kvar i sortimentet”, berättar Juha Lehtola vd för Buster Boats.
Fiskars har tillverkat Buster-båtar sedan år 1976 och tillverkningen av deras föregångare, Kello-båtar, började år 1955. Utöver skrovet tillverkas även indredningen av det lätta men mycket hållbara marinaluminium på Buster-båtar. Durken är av styv och hållbar faner och i modellserien Pro av aluminium.
Båtarna i nya Buster e-serie har Buster väl beprövade aluminiumskrov med ett innerskrov av glasfiber som tillåter mer friheter på designen. Fiskars har sedan år 2010 tillverkat moderna Drive-båtar med glasfiberdäck och skandinavisk design.
Båtarna i E-serien Buster har ett vitt glasfiberdäck, men durken har en praktisk mörkgrå, halksyddsmönstrad gelcoat där smutsen inte syns. De raka vindrutorna skyddar mot fartvind och vatten.
Samtliga båtar i e-serien har en ovanligt omfattande standardutrustning, bland annat kapell. Som alla andra Buster-båtar kan även båtarna i e-serien förberedas för de mest populära utombordsmotorerna redan på fabriken.
Tillverkningen av Buster-båtar omfattar 17 modeller, den minsta är den under fyra meter långa Buster Mini och den största Buster SuperMagnum som kan levereras med upp till 300 hästkrafter stor motor.
Ett femte alternativ för Fiskars framgångsrika båt: Buster Le med glasfiberdäck
Fiskars mest sålda båtmodell är all-roundbåten Buster L, vars konfigurationsalternativ ökar till fem modeller. Den senaste nykomlingen i serien är Buster Le med glasfiberdäck och plats för sex personer.
”Glasfiberdäcket ger nya designmöjligheter,, samtidigt som båtens skrovmaterial fortvarande är aluminium, som håller länge och är lätt att underhålla”, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.
Övriga modellversioner av Nordens mest populära motorbåt är Pro-seriens Buster L Pro och Buster Lx Pro helt i aluminium samt Buster L som styrs från baksätet och Buster Lx med separata säten.
Den fem meter långa Buster Le kan utrustas med en motor på 50-70 hk och båten är lätt att transportera även på en trailer bakom en vanlig personbil. Utöver modellen Le ingår i Busters E-serie Buster XLe, en 5,6 meter lång öppen båt för sju personer.
Likt de större Buster-båtarna, har Buster Le en vindruta som sträcker sig runt båtens sidor, vilket ger föraren och passagerarna ett bra skydd mot fartvindvind och vatten. På akterdäcket finns en från andra Buster-båtar känd lösning: två fack för förtöjningslinorna, varav den andra innehåller även påfyllningslocket för bränsletanken. Tack vare den fasta bränsletanken som rymmer över 50 liter behövs inga separata bränsletankar som tar plats i de tre sitt- och stuvboxarna i aktern. I fören finns fri golvyta och det går att montera en sitt- stuvbox även framför båda pulpeterna.
Buster Le ha ett vitt glasfiberdäck, men innerbåtten har en praktisk mörkgrå, grov gelcoat där smutsen inte syns. Insteg till båten sker säkert både fram och bak, men även från sidorna, tack vare trappsteg som finns framför pulpeterna. Trappavsatsen har en halkfri yta.
Busters aluminiumskrov är styvt och lätt, vilket gör strandhuggen säkra även på klippiga skär. Båten kräver inget speciellt underhåll utan en tvätt på hösten är det enda som behövs.
Kapellet ingår i standardutrustningen och tar man loss bakväggen och sidofönstren så blir det ett praktiskt tak som ger skydd mot sol och regn. Det är enkelt att hantera kapellet, tack vare det rymliga kapellgarageten. I det tvådelade kapellgaraget finns även utrymme för förvaring.
I standardutrustningen ingår utöver kapellet bland annat mjuka sittdynor, Abloy-ennyckelsystem, dörr mellan pulpeterna, rst-beslag och ett viloställ. Styrpulpeten har plats för installation av Navi-paketet med 7’’ Garmin-plotter.
Fiskars Buster-modellserie får tillökning: Buster XLe med glasfiberdäck ny version av den populära modellen
Nya Buster XLe med glasfiberdäck är en rymlig, 5,6 meter lång mångsidig och öppen båt, vars skrov härstammar från kritikerrosade Buster XL.
I utvecklingen av nya Buster XLe har mycket uppmärksamhet lagts på praktiska innerutrymmen samt dämpningen av ljudet från både motorn och skrovet. Båten har de största innerutrymmen i sin klass.
”Vi testar och jämför alltid mycket omsorgsfullt olika lösningar som påverkar köregenskaperna och säkerheten på en båt. I nordiskt perspektiv har vi mycket omfattande produktutvecklingskunskaper”, säger Anders Kurtén, produktutvecklingsdirektör för Buster Boats.
Buster XLe kan utrustas med många effektiva motorer, vilket gör att användaren kan välja det mest ändamålsenliga båt-motoralternativet. En 60-hästkrafters motor räcker utmärkt till normalbruk, men båten kan även utrustas med en motor på upp till 100-hästkrafter för mer krävande förhållanden.
Buster XLe har ett vitt glasfiberdäck, men innerdurken har en praktisk mörkgrå, gelcoat med halkskyddsmönster där smuts inte syns. Stegytorna i fören och aktern har täckts med slitstark aluminiumplåt med halkskyddsmönster.
Det styva och lätta aluminiumskrovet gör landstigningen enkel och en tvätt är den enda årsunderhåll som båten kräver. Bränsletanken på 138 liter ger båten en stor aktionsradie.
De raka pulpeterna ger den rymliga sittbrunnen ett bra skydd mot fartfartvind och vatten. På vänster sida av fören finns en bänk med förvaring, på höger sida finns fritt däckutrymme och plats för en löstagbar Igloo-kylväska.
Kapellgaraget är rejält stor för att göra det enkelt att hantera kapellet. Sikten är god även när man kör med kapellet uppe.
Båten är standardutrustad med kapell, stoppade säten, tiltratt, vindrutetorkare, Abloy-ennyckelsytem, vindruta av glas, dörr mellan pulpeterna samt möjlighet att integrera ett plotter. Som andra Buster-båtar kan även Buster XLe förberedas på fabriken för de populäraste utombordsmotorer.
Nyckelord
Kontakter
Anders Kurténdirektör för produktutveckling
Tel:+358 50 327 1272anders.kurten@fiskars.comJuha LehtolaVD, båtverksamheten
Tel:+358 40 5500 624juha.lehtola@fiskars.comChristopher ”Toffe” Sjöblomförsäljningsdirektör
Tel:+358 40 735 5656christopher.sjoblom@fiskars.comBilder


Länkar
Om
Viestintätoimisto Medita Oy on itsenäinen vastuullisuusviestintään erikoistunut viestintätoimisto. Toimipisteemme ovat Helsingissä ja Jyväskylässä. Olemme keskittyneet teknologia- ja teollisuusyritysten sekä asiantuntijaorganisaatioiden viestintään ja sisältömarkkinointiin. Meditan liikevaihto on noin miljoona euroa.
Medita on Marketing Finlandin jäsen. Vuodesta 2010 olemme toimineet itsenäisten viestintätoimistojen verkostossa, Worldcom Public Relations Groupissa, johon kuuluu yli 130 yrittäjävetoista PR- ja viestintätoimistoa yli 40 maassa eri puolilla maailmaa.
Följ Viestintätoimisto Medita Oy
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Viestintätoimisto Medita Oy
Sami Puutio uudistamaan Viestintätoimisto Meditaa3.12.2024 14:10:19 EET | Tiedote
Viestintätoimisto Medita vahvistaa strategisen ja luovan suunnittelun palvelujaan. Hybriditoimisto Nitron varatoimitusjohtajana ja Turun toimiston vetäjänä toiminut Sami Puutio siirtyi joulukuun alussa uudistamaan sisältömarkkinointiin ja vastuullisuusviestintään erikoistunutta Meditaa luovan johtajan ja strategin roolissa.
Sinäkin saatat olla yhteisömanageri – Yhteisön palveleminen somessa kuuluu moneen ammattiin9.1.2023 13:17:47 EET | Tiedote
Yhteisömanagerointi kuuluu osana moneen ammattiin: Päätoimittaja, nuorisotyöntekijä, yrittäjä, henkilöstöpäällikkö, tubettaja, rehtori, markkinointijohtaja, pappi, somevastaava, yhteisömanagereille vuotuista CMADFI-seminaaria järjestävä Johanna Janhonen luettelee. – Kaikki yhteisömanagerit eivät vieläkään tunnista omasta työstään tätä roolia, vaikka olemme yrittäneet tuoda tehtävää esiin jo 11 vuoden ajan tämän teemapäivän kautta.
Minne some on menossa – 10. CMADFI tuo uusinta tietoa alan ammattilaisille19.1.2021 07:32:10 EET | Tiedote
Somealustojen vallankäyttö on puhuttanut pitkään, mutta erityisen huomion kohteeksi aihe on noussut viime viikkoina Facebookin ja Twitterin suljettua Yhdysvaltain presidentin käyttäjätilit väkivaltaisen mellakan jälkeen. Mihin suuntaan sosiaalinen media on menossa ja miten siihen tulisi suhtautua, jos se on iso osa omaa arkea tai jopa työpaikka? Somen ajankohtaisia ilmiöitä tarkastellaan alan ammattilaisten maksuttomassa CMADFI 2021 koulutus- ja verkostoitumispäivässä verkossa 25. tammikuuta.
Medita ja Jooli yhdistyvät viestintätoimistoksi, joka puhuu teknologiaa – ja kertoo siitä ymmärrettävästi 2.3.2020 15:29:46 EET | Tiedote
Strategista viestintää ja vastuullista sisältömarkkinointia teknologia- ja asiantuntijayrityksille tarjoavat viestintätoimistot Medita Communication Oy ja Jooli markkinointi & viestintä Oy fuusioituvat karkauspäivän kosinnan tuloksena maaliskuusta alkaen. Fuusio on askel Meditan liiketoiminnan kasvattamisessa seuraavalle tasolle.
CMADFI 2020 Helsingissä: Viestinnän megatrendit muuttavat somea20.1.2020 15:13:33 EET | Tiedote
Some-ammattilaisten maksuton koulutus- ja verkostoitumistilaisuus Suomen yhteisömanageripäivä CMADFI 2020 järjestetään vapaaehtoisvoimin ja sponsorituella Helsingin yliopiston Tiedekulmassa 27. tammikuuta. Yhdeksännen CMADFI-päivän parisataa paikkaa varattiin loppuun päivässä heti ilmoittautumisen avauduttua.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum