The CatchBoxista Suomen edustaja kansainväliseen Business Model Competitioniin

Oma Yritys 2014 messujen yhteydessä pidetyn Suomen ensimmäisen Business Model Competitionin (BMC) kansallisen finaalin voittaja on heitettäviä mikrofoneja valmistava The CatchBox. Yleisö valitsi suosikikseen verkkopohjaisen jonotusjärjestelmän Mobile.Queue:n, joka virtualisoimalla jonotusjärjestelmät, lupaa poistaa turhan jonottamisen. Kilpailun voittaja matkustaa Yhdysvaltoihin kilpailun kansainväliseen finaalitapahtumaan kilpailemaan yhteensä 75.000,00 dollarin (USD) rahapalkinnoista. Kansainvälinen finaalitapahtuma pidetään 1.-3.5.2014 Utah:n osavaltiossa Yhdysvalloissa Brigham Young yliopiston isännöimänä.

BMC on maailmalla nopeasti kasvava uusi markkinainnovaatiokilpailu, jossa arvioitavana ei ole enää startupin idea tai tuote vaan systemaattinen kyky rakentaa monistettavaa polkua kohti maksavia asiakkaita. ”Tehtävä kilpailijoille ei ole yksinkertainen ja siksi tärkeintä kokonaisuudessa ei olekaan pelkkä pitchaaminen vaan uusien asiakaskehitysmenetelmien ja -työkalujen omaksuminen” sanoo kilpailun Suomeen tuoneen uuden HUB13 –kiihdyttämön toimitusjohtaja Ola Sundell.

”Kilpailulle on selvää kysyntää, sillä asiakkaat, markkinointi ja myynti ovat ne kysymykset, jotka startupit tyypillisesti jättävät liian vähäiselle huomiolle. Ottamalla asiakkaat alusta systemaattisesti mukaan, myös visio ja tuote kehittyvät yksinkertaisemmiksi, kohdennetummiksi ja selkeämmiksi arvolupauksiksi asiakkaille lisäten merkittävästi startupin mahdollisuutta menestyä” jatkaa kilpailun maajohtajana myös toimiva Sundell.

Kilpailua järjestävän tiimin kunniahimoinen tavoite on nostaa Suomen kansallinen kilpailukyky uudelle tasolle tuomalla yrittäjyys- ja innovaatiojärjestelmän keskiöön uudet nopeammat ja markkinalähtöisemmät innovoimismallit.  Suomen BMC:n taustajoukkoihin lukeutuukin jo useita kansallisesti merkittäviä muutosagentteja kuten Ilkka Halava, Mikael Jugner, Anna Sorainen ja Taneli Tikka. Edellä mainituista kolme ensimmäistä olivat myös valitsemassa voittajaa finaalissa. ”Seuraavaksi tuomme yritykset ja instituutiot mukaan ja yhteistyö esimerkiksi Helsingin kaupungin kanssa on jo pitkällä. Upeinta tässä on, että kaikki projektiin osallistuvat näkevät vanhojen mallien puutteet ja sen suuren aukon, jonka tämä tulee paikkaamaan” summaa Ola Sundell.

The International Business Model Competition (IBMC)

IBMC on viidettä vuotta järjestettävä korkean profiilin kansainvälinen kilpailu, joka korvaa perinteiset liiketoimintasuunnitelma- ja liikeideakilpailut. Kerran vuodessa järjestettävän kilpailun finaali pidetään vuorotellen Harvardin, Stanfordin ja Brigham Young yliopistoissa ja sen perustajiin ja tuomaristoon kuuluvat useat kansainvälisesti arvostetut sarjayrittäjät ja gurut kuten Steve Blank ja Alex Osterwalder. Kilpailun taustalla on globaaliksi muutosvoimaksi kasvanut ja jo Piilaaksoa dominoiva Lean Startup liike, joka haastaa perinteiset tavat ajatella, opettaa ja toteuttaa yrittäjyyttä.

HUB13

HUB13 on Helsingissä Kaisaniemenkatu 13 A:ssa elokuussa 2014 ovet avaava uusi 450 m2 yksityinen startup -kiihdyttämö ja tapahtuma- ja työtila. Tarkoitus on tehdä Helsingin keskustasta entistä selvemmin pääkaupunkiseudun ja koko maan startup-keskus.

Ola Sundell, 040-549 47 55

ola@hub13.fi, www.businessmodelcompetition.com