14.6.2019: Opettajat mukaan teknologioiden, oppimisympäristöjen ja -menetelmien suunnitteluun

Osallistava suunnittelu vaihtoehtona ylhäältä ohjatulle toimintamallille
– Osallistava suunnittelu on ennemminkin lähestymistapa suunnittelu- ja kehittämistyöhön kuin menetelmä. Keskeistä on antaa käyttäjille tasavertaiset mahdollisuudet osallistua suunnitteluun yhdessä tutkijoiden, suunnittelijoiden ja kehittäjien kanssa, kertoo FM Ari Tuhkala.
Kouluympäristössä tehdyt aiemmat osallistavan suunnittelun tutkimukset on tehty pääsääntöisesti oppilaiden kanssa, joten Tuhkalan väitöskirjassa keskityttiin opettajiin. Tuhkala kartoitti opettajia käsittelevät tutkimukset viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja osallistui kahteen kansainväliseen tutkimushankkeeseen. Ensimmäinen hanke oli oppimistilojen hallintaan tarkoitetun mobiilisovelluksen kehittäminen vuonna 2016 valmistuneeseen Valteri Onerva koulun toimipisteeseen. Toinen oli uuden Teknologiaymmärrys-oppiaineen pilotoiminen kolmessatoista tanskalaisessa peruskoulussa.
Osallistava suunnittelu lähtökohdaksi koulun kehittämistyöhön
Väitöskirjan tärkein anti on, että se laajentaa osallistavan suunnittelun tutkimuskenttää uudelle alueelle. Kahdessa hankkeessa tehdyt havainnot on yhdistetty kirjallisuudesta kartoitettuun aiempaan tietämykseen, joiden pohjalta ehdotetaan kolmea toimenpidettä.
Ensiksi tunnistetaan erilaisten käyttäjäryhmien roolit, tarpeet, oikeudet ja velvollisuudet, jotta voidaan ennakoida mahdolliset ristiriidat eri käyttäjäryhmien välillä. Toiseksi kehittämistyö perustellaan opettajille mahdollisuutena velvollisuuden sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kehittämistyön ei pitäisi olla opettajalle vain uusi velvollisuus, vaan hänen täytyy saada jotain konkreettista hyötyä osallistumisestaan. Kolmanneksi kehittämistyön tuloksena pitäisi syntyä yhteisöjä, joissa hankkeen tavoitteita jatketaan ja jotka avautuvat uusille toimijoille.
– Osallistava suunnittelu on vaihtoehtoinen lähestymistapa ylhäältä ohjatulle toimintamallille, esimerkiksi silloin kun uutta teknologiaa integroidaan kouluun. Väitöskirjassa rakennetaan pohja tällaiselle kehittämistyölle, sen sijaan että siihen tarjottaisiin valmista ratkaisua, Tuhkala toteaa.
FM Ari Tuhkalan koulutusteknologian väitöskirja "Participatory Design: an Approach for Involving Teachers as Design Partners" tarkastustilaisuus on perjantaina 14.6.2019 klo 11.00 Jyväskylän yliopiston vanhassa juhlasalissa (S212). Vastaväittäjänä on professori Arnold Pears (KTH Royal Institute of Technology, Ruotsi) ja kustoksena on professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.
Ari Tuhkala kirjoitti ylioppilaaksi Raahen lukiosta vuonna 2001. Hän on valmistunut myös restonomiksi matkailualalta vuonna 2006. Hän valmistui vuonna 2014 filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan koulutusteknologia. Tuhkala aloitti informaatioteknologian tiedekunnassa ensin tutkimusavustajana sekä sovelluskehittäjänä, jonka jälkeen tohtorikoulun rahoituksella vuodesta 2015.
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 92, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7782-5 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5 (PDF).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari Tuhkala
ari.tuhkala@gmail.com
puh. 050 501 7424
Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta
Kati ValpeTiedottaja
Puh:0400 247 458viestinta@jyu.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Jyväskylän yliopiston tutkimukselle merkittävä tuki – yli 3,2 miljoonaa euroa biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimukseen18.6.2025 12:52:30 EEST | Tiedote
Suomen Akatemian biotieteiden, terveyden ja ympäristön tutkimuksen toimikunta (BTY) on myöntänyt rahoitusta Jyväskylän yliopistoon kahdelle akatemiatutkijalle ja kolmelle akatemiahankkeelle. Rahoitusta tuli yhteensä yli 3,2 miljoonaa euroa.
Jyväskylän yliopisto mukana kestävän kehityksen arvioinnissa 2025: Työ ilmaston hyväksi huomioitiin18.6.2025 08:54:46 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto sijoittui juuri julkaistussa yliopistojen yhteiskunnallista vaikuttavuutta, kestävyyttä ja vastuullisuutta mittaavassa kansainvälisessä THE Impact -arvioinnissa välille 401-600. Vuonna 2024 sijoitus oli välillä 301–400.
Parisuhde voi kukoistaa myös pikkulapsiperheissä: "Avoin keskustelu ja konkreettiset teot tärkeitä"18.6.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Puolison näkeminen vanhempana herättää myönteisiä tunteita, jotka voivat vahvistaa parisuhdetta, selviää tuoreesta suomalaistutkimuksesta. Esikoislapsen vanhemmat hoitavat suhdettaan avoimen keskustelun ja konkreettisten tekojen avulla. Myös yhteiset tulevaisuudensuunnitelmat tukivat uusien vanhempien hyvinvointia.
Kulttuuri on kasvavan kaupungin elinehto – Jyväskylän vahvuutena laaja ja keskusteleva kulttuuritoimijoiden verkosto, kertoo tuore tutkimusraportti17.6.2025 13:40:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän taide- ja kulttuurikenttä on laaja, monipuolinen ja elinvoimainen. Näin todetaan juuri julkaistussa Jyväskylän yliopiston tutkimusraportissa Elinvoimaa kulttuurista? Neljän toimijaryhmän näkemyksiä taiteen ja kulttuurin elinvoimaisuudesta Jyväskylässä, joka perustuu 27 asiantuntijahaastatteluun.
Oppilaskuntien toiminta vaatii kehittämistä – selvitys paljastaa kuilun ihanteiden ja arjen välillä17.6.2025 07:30:00 EEST | Tiedote
Oppilaskunnat ovat osa koulujen demokratiakasvatusta, mutta niiden rooli jää usein pintapuoliseksi. Pohjoismainen selvitys nostaa esiin tarpeen kehittää osallistumisen rakenteita ja tukea lasten ja nuorten kasvua aktiivisiksi kansalaisiksi aikana, jolloin demokratia kohtaa yhä uusia haasteita.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme