14.6.2019: Opettajat mukaan teknologioiden, oppimisympäristöjen ja -menetelmien suunnitteluun

Osallistava suunnittelu vaihtoehtona ylhäältä ohjatulle toimintamallille
– Osallistava suunnittelu on ennemminkin lähestymistapa suunnittelu- ja kehittämistyöhön kuin menetelmä. Keskeistä on antaa käyttäjille tasavertaiset mahdollisuudet osallistua suunnitteluun yhdessä tutkijoiden, suunnittelijoiden ja kehittäjien kanssa, kertoo FM Ari Tuhkala.
Kouluympäristössä tehdyt aiemmat osallistavan suunnittelun tutkimukset on tehty pääsääntöisesti oppilaiden kanssa, joten Tuhkalan väitöskirjassa keskityttiin opettajiin. Tuhkala kartoitti opettajia käsittelevät tutkimukset viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja osallistui kahteen kansainväliseen tutkimushankkeeseen. Ensimmäinen hanke oli oppimistilojen hallintaan tarkoitetun mobiilisovelluksen kehittäminen vuonna 2016 valmistuneeseen Valteri Onerva koulun toimipisteeseen. Toinen oli uuden Teknologiaymmärrys-oppiaineen pilotoiminen kolmessatoista tanskalaisessa peruskoulussa.
Osallistava suunnittelu lähtökohdaksi koulun kehittämistyöhön
Väitöskirjan tärkein anti on, että se laajentaa osallistavan suunnittelun tutkimuskenttää uudelle alueelle. Kahdessa hankkeessa tehdyt havainnot on yhdistetty kirjallisuudesta kartoitettuun aiempaan tietämykseen, joiden pohjalta ehdotetaan kolmea toimenpidettä.
Ensiksi tunnistetaan erilaisten käyttäjäryhmien roolit, tarpeet, oikeudet ja velvollisuudet, jotta voidaan ennakoida mahdolliset ristiriidat eri käyttäjäryhmien välillä. Toiseksi kehittämistyö perustellaan opettajille mahdollisuutena velvollisuuden sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kehittämistyön ei pitäisi olla opettajalle vain uusi velvollisuus, vaan hänen täytyy saada jotain konkreettista hyötyä osallistumisestaan. Kolmanneksi kehittämistyön tuloksena pitäisi syntyä yhteisöjä, joissa hankkeen tavoitteita jatketaan ja jotka avautuvat uusille toimijoille.
– Osallistava suunnittelu on vaihtoehtoinen lähestymistapa ylhäältä ohjatulle toimintamallille, esimerkiksi silloin kun uutta teknologiaa integroidaan kouluun. Väitöskirjassa rakennetaan pohja tällaiselle kehittämistyölle, sen sijaan että siihen tarjottaisiin valmista ratkaisua, Tuhkala toteaa.
FM Ari Tuhkalan koulutusteknologian väitöskirja "Participatory Design: an Approach for Involving Teachers as Design Partners" tarkastustilaisuus on perjantaina 14.6.2019 klo 11.00 Jyväskylän yliopiston vanhassa juhlasalissa (S212). Vastaväittäjänä on professori Arnold Pears (KTH Royal Institute of Technology, Ruotsi) ja kustoksena on professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.
Ari Tuhkala kirjoitti ylioppilaaksi Raahen lukiosta vuonna 2001. Hän on valmistunut myös restonomiksi matkailualalta vuonna 2006. Hän valmistui vuonna 2014 filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan koulutusteknologia. Tuhkala aloitti informaatioteknologian tiedekunnassa ensin tutkimusavustajana sekä sovelluskehittäjänä, jonka jälkeen tohtorikoulun rahoituksella vuodesta 2015.
Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 92, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7782-5 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5 (PDF).
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Ari Tuhkala
ari.tuhkala@gmail.com
puh. 050 501 7424
Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta
Kati ValpeTiedottaja
Puh:0400 247 458viestinta@jyu.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto
Väitöstutkimuksen mukaan viittomakieli on moniaistinen – tulokset haastavat näkökeskeisyyden20.8.2025 13:42:50 EEST | Tiedote
FM Jarkko Keräsen suomalaisen viittomakielen väitöskirja osoittaa, että viittomakieli on luonnostaan moniaistinen ja että se voi kuvailla merkitystä moniaistisesti. Väitöskirja haastaa pitkään vallinneen näkökeskeisen käsityksen, joka painottaa näköaistia ja jättää huomiotta muut aistit, kuten tuntoaistin, äänen, maun ja hajun.
Jyväskylän yliopistolle yli 1,7 miljoonaa euroa Business Finlandin kunnianhimoisia tutkimushankkeita etsineessä rahoitushaussa19.8.2025 07:59:00 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto on mukana kolmessa hankkeessa, joihin Business Finland myönsi rahoituksen uudessa Näytönpaikka-pilottihaussa. Rahoitushaussa etsittiin digitaaliseen resilienssiin liittyviä hankkeita, joilla on mahdollisuus luoda tulevaisuuden kasvualojen tarvitsemaa osaamista. Jyväskylään Business Finlandilta tulevan rahoituksen määrä on yhteensä 1,7 miljoonaa euroa. Hankkeet ovat yhteistyöhankkeita muiden korkeakoulujen kanssa.
Yli 3000 jääkiekon Liigan seuraajaa vastasi kyselyyn: hyvä tuomaritoiminta nousi keskiöön18.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Yli 3000 jääkiekon seuraajaa vastasi kyselyyn, jossa selvitettiin lajin suomalaisen miesten pääsarjan Liigan yleisöprofiilia, seuraamistapoja ja otteluissa käymisen motiiveja. Lisäksi kysyttiin vastaajien näkemyksiä Liigan otteluiden osa-alueiden tärkeydestä. Liigan otteluihin saavutaan oman suosikkijoukkueen kannattamisen, hyvän tunnelman ja jääkiekon viihdyttävyyden vuoksi. Kaikista tärkeimmäksi asiaksi otteluissa nousi hyvä tuomarityöskentely.
Wisdom Café -seminaari: Voiko viisautta opettaa?15.8.2025 20:06:08 EEST | Tiedote
Dosentti Eeva K. Kallio ja professori Päivi Tynjälä ovat julkaisseet hiljattain kirjan ”What is wisdom and can it be taught?" Siinä kerrotaan, mitä on viisaus psykologisesta näkökulmasta. He ehdottavat myös, miten viisautta voisi opettaa korkeakoulutuksessa. Mutta voiko viisautta todella opettaa? Tähän tarttuvat professori Stephen Kemmis ja apulaisprofessori Antti Saari.
Jyväskylän yliopisto säilytti asemansa arvostetussa Shanghain yliopistovertailussa 202515.8.2025 09:45:29 EEST | Tiedote
Jyväskylän yliopisto oli jälleen mukana ns. Shanghain listan yliopistovertailussa (Academic Ranking of World Universities ARWU), jossa se sijoittuu välille 701-800. Sijoitus on sama kuin viime vuonna. Suomalaisista yliopistoista Jyväskylän sijoitus oli 7.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme