Jyväskylän yliopisto

14.6.2019: Opettajat mukaan teknologioiden, oppimisympäristöjen ja -menetelmien suunnitteluun

Jaa

Uusien teknologioiden, oppimisympäristöjen ja -menetelmien tuominen kouluihin voi aiheuttaa muutosvastarintaa opettajissa. Osallistavan suunnittelun tavoitteena on ottaa opettajat mukaan päätöksentekoon ja varmistaa, että innovaatiot suunnitellaan opettajien arjen tarpeet huomioiden.

Ari Tuhkala
Ari Tuhkala

Osallistava suunnittelu vaihtoehtona ylhäältä ohjatulle toimintamallille

– Osallistava suunnittelu on ennemminkin lähestymistapa suunnittelu- ja kehittämistyöhön kuin menetelmä. Keskeistä on antaa käyttäjille tasavertaiset mahdollisuudet osallistua suunnitteluun yhdessä tutkijoiden, suunnittelijoiden ja kehittäjien kanssa, kertoo FM Ari Tuhkala.

Kouluympäristössä tehdyt aiemmat osallistavan suunnittelun tutkimukset on tehty pääsääntöisesti oppilaiden kanssa, joten Tuhkalan väitöskirjassa keskityttiin opettajiin. Tuhkala kartoitti opettajia käsittelevät tutkimukset viimeisen kymmenen vuoden ajalta ja osallistui kahteen kansainväliseen tutkimushankkeeseen. Ensimmäinen hanke oli oppimistilojen hallintaan tarkoitetun mobiilisovelluksen kehittäminen vuonna 2016 valmistuneeseen Valteri Onerva koulun toimipisteeseen. Toinen oli uuden Teknologiaymmärrys-oppiaineen pilotoiminen kolmessatoista tanskalaisessa peruskoulussa.

Osallistava suunnittelu lähtökohdaksi koulun kehittämistyöhön

Väitöskirjan tärkein anti on, että se laajentaa osallistavan suunnittelun tutkimuskenttää uudelle alueelle. Kahdessa hankkeessa tehdyt havainnot on yhdistetty kirjallisuudesta kartoitettuun aiempaan tietämykseen, joiden pohjalta ehdotetaan kolmea toimenpidettä.

Ensiksi tunnistetaan erilaisten käyttäjäryhmien roolit, tarpeet, oikeudet ja velvollisuudet, jotta voidaan ennakoida mahdolliset ristiriidat eri käyttäjäryhmien välillä. Toiseksi kehittämistyö perustellaan opettajille mahdollisuutena velvollisuuden sijaan. Käytännössä tämä tarkoittaa, että kehittämistyön ei pitäisi olla opettajalle vain uusi velvollisuus, vaan hänen täytyy saada jotain konkreettista hyötyä osallistumisestaan. Kolmanneksi kehittämistyön tuloksena pitäisi syntyä yhteisöjä, joissa hankkeen tavoitteita jatketaan ja jotka avautuvat uusille toimijoille.

– Osallistava suunnittelu on vaihtoehtoinen lähestymistapa ylhäältä ohjatulle toimintamallille, esimerkiksi silloin kun uutta teknologiaa integroidaan kouluun. Väitöskirjassa rakennetaan pohja tällaiselle kehittämistyölle, sen sijaan että siihen tarjottaisiin valmista ratkaisua, Tuhkala toteaa.

FM Ari Tuhkalan koulutusteknologian väitöskirja "Participatory Design: an Approach for Involving Teachers as Design Partners" tarkastustilaisuus on perjantaina 14.6.2019 klo 11.00 Jyväskylän yliopiston vanhassa juhlasalissa (S212). Vastaväittäjänä on professori Arnold Pears (KTH Royal Institute of Technology, Ruotsi) ja kustoksena on professori Tommi Kärkkäinen (Jyväskylän yliopisto). Väitöstilaisuus on englanninkielinen.

Ari Tuhkala kirjoitti ylioppilaaksi Raahen lukiosta vuonna 2001. Hän on valmistunut myös restonomiksi matkailualalta vuonna 2006. Hän valmistui vuonna 2014 filosofian maisteriksi Jyväskylän yliopistosta pääaineenaan koulutusteknologia. Tuhkala aloitti informaatioteknologian tiedekunnassa ensin tutkimusavustajana sekä sovelluskehittäjänä, jonka jälkeen tohtorikoulun rahoituksella vuodesta 2015.

Väitöskirja on julkaistu verkkojulkaisusarjassa JYU Dissertations numerona 92, Jyväskylä 2019, ISSN 2489-9003, ISBN 978-951-39-7782-5 (PDF). Julkaisu on luettavissa JYX-julkaisuarkistossa osoitteessa http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-39-7782-5 (PDF).

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Ari Tuhkala
ari.tuhkala@gmail.com
puh. 050 501 7424

Jyväskylän yliopisto, informaatioteknologian tiedekunta

Kuvat

Ari Tuhkala
Ari Tuhkala
Lataa

Linkit

Tietoja julkaisijasta

Jyväskylän yliopisto
PL 35
40014 Jyväskylä

http://www.jyu.fi

Jyväskylän keskustassa sijaitsevan yliopiston kauniilla puistokampuksella sykkii monitieteinen ja moderni tiedeyliopisto – ihmisläheinen ja dynaaminen yhteisö, jonka 2500 asiantuntijaa ja 15 000 opiskelijaa etsivät ja löytävät vastauksia huomisen kysymyksiin. Jyväskylän yliopisto on ollut tulevaisuuden palveluksessa jo vuodesta 1863, jolloin suomenkielinen opettajankoulutus sai alkunsa täältä. Voimanlähteenämme on moniarvoinen vuoropuhelu tutkimuksen, koulutuksen ja yhteiskunnan välillä. Vaalimme tutkimuksen ja koulutuksen tasapainoa sekä ajattelun avoimuutta – sytytämme taidon, tiedon ja intohimon elää viisaasti ihmiskunnan parhaaksi. www.jyu.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Jyväskylän yliopisto

Väitös 29.6.2019: Uusi mittausmenetelmä tunnistaa hiihtäjien suorituskyvyn heikkenemisen syyt suorituksen aikana24.6.2019 11:00:00 EESTTiedote

Hiihtäjän tuottamat jalkavoimat vähenivät selvästi käsivoimia enemmän pitkän hiihtosuorituksen aikana. Uusi mittausmenetelmä pystyy huomioimaan väsymyksen aiheuttaman tekniikan muutoksen ja sen vaikutukset voimantuottoon. Ensimmäistä kertaa laajemmalle urheilijaryhmälle käytetty propulsiovoimamenetelmä antaa tarkemmat tulokset kuin perinteinen menetelmä, joka analysoi käsien voimatuotannon vähenevän jalkavoimia enemmän.

Suo­men en­sim­mäi­nen ke­mian kier­to­ta­lou­den pro­fes­so­ri ot­taa uusin me­ne­tel­min me­tal­lit tal­teen ro­muis­ta ja jät­teis­tä24.6.2019 08:00:00 EESTUutinen

Jyväskylän yliopiston rehtori Keijo Hämäläinen on päättänyt ottaa dosentti, yliopistonlehtori Ari Väisäsen analyyttisen kemian ja kiertotalouden professorin tehtävään. Professuuri on Suomen ensimmäinen kemian kiertotalouden alalle määritetty professuuri. Tehtävä oli julkisesti haettavana.

Opettajat ovat edelleen tyytyväisiä työhönsä, vaikka oppituntien työrauhassa olisi toivomisen varaa19.6.2019 12:09:58 EESTTiedote

TALIS 2018 – suuri opetuksen ja oppimisen kansainvälinen tutkimus. Suomen kouluissa kuluu oppitunneilla aikaa järjestyksen ylläpitoon, ja meillä esiintyy oppilaiden kesken uhkailua, solvaamista ja henkistä kiusaamista kansainvälisesti katsottuna hyvin runsaasti. Suomessa opettajat ovat kuitenkin tyytyväisempiä ammattiinsa kuin kollegansa muissa maissa.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki STT Infossa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme