HSL Helsingin seudun liikenne

Asiakkaat innoittavat HSL:n muotoilua

Jaa
Helsingin seudun liikenne HSL hyödyntää muotoilua monipuolisesti. Yli miljoonan päivittäisen matkan joukkoliikenne - liikennevälineet, asemat, matkustajainformaatio ja viestintä - edellyttää yhtenäistä suunnittelua. HSL:n yhtenäinen ja selkeä visuaalinen ilme luo perustan helppokäyttöiselle joukkoliikenteelle. Muotoilua tehdään yhteistyössä monien muotoilun ammattilaisten sekä asiakkaiden kanssa.

HSL haluaa tarjota asiakkailleen strategiansa mukaisesti sujuvat matkat ja selkeää palvelua. ”Loistavan asiakasarvon ja asiakaskokemuksen tuottaminen edellyttää uudenlaista yhdessä tekemistä ja uuden luomista. Tuloksena syntyy toivottavasti yhtenäinen kaupunkikuva ja selkeä joukkoliikenteen palvelukokemus”, sanoo Mari Flink, HSL:n viestintä- ja markkinointijohtaja.

”Tavoitteenamme on synnyttää palveluja, jotka tuottavat asiakkaille lisäarvoa ja vastaavat heidän todellisiin tarpeisiinsa”, kertoo HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström. Osa HSL:n asiakaslähtöistä ajattelua on ensi keväänä lanseerattava asiakasohjelma ja erilaiset asiakaskokemuksen kehittämishankkeet.

"Tällä hetkellä keräämme aktiivisesti ymmärrystä muun muassa siitä, millaisia mobiilipalveluita joukkoliikenteen asiakkaat haluavat tulevaisuudessa", Ekström kertoo.
HSL järjestää asiakkailleen ja sidosryhmilleen muotoiluseminaarin keskiviikkona 10.9.

Seminaarin puheenvuoroissa HSL:n yhteistyökumppanit avaavat näkökulmia HSL:n asiakaslähtöiseen muotoiluun ja suunnitteluun. Seminaari on osa Helsinki Design Weekin virallista ohjelmaa. Tilaisuuteen on vapaa pääsy.
 
HSL:n muotoiluseminaarin ohjelma
 
Aika: keskiviikko 10.9. klo 15-17 Teurastamon kellohallissa, Työpajankatu 2
 
Seminaarissa on esillä mm. HSL:n muotoilu, strategia, uudet hankkeet, hyvä asiakaskokemus ja asiakasarvon muodostuminen.
 
Tilaisuudessa julkistetaan myös HSL:n Tyyliopas eli graafiset ohjeet verkossa. Tyyliopas löytyy osoitteesta www.hsl.fi/tyyliopas  
 
Tilaisuudessa puhuvat:
 
HSL:n Viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink
HSL:n palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström
Kokoro&Moi, luova johtaja Teemu Suviala
Design Reform, toimitusjohtaja Reijo Markku
Palmu, toimitusjohtaja Esa Rauhala
Mainostoimisto 358, Product and service designer Olli Laaksonen
Valokuvaaja Lauri Eriksson
 

Yhteyshenkilöt

palvelumuotoilupäällikkö Jarno Ekström, puh. 040 140 8146

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.

HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote

Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye