Suomen Messut Osuuskunta täyttää 95 vuotta
Ensimmäiset messut järjestettiin kesällä 1920 Helsingissä Johanneksen kirkon kentällä. Huikeaan kansanjuhlaan osallistui yli 120 000 messuvierasta.
Tulevana viikonloppuna Suomen vanhin tapahtumajärjestäjä viettää 95-vuotispäiväänsä. Merkkipaalua juhlistetaan työn merkeissä melko samassa hengessä kuin liki sata vuotta sitten: avaamalla kymmenien tuhansien suomalaisten suosikkitapahtuma I love me -messut (www.iloveme.fi).
– Yritykset haluavat edelleen tavata asiakkaansa kasvokkain. Messuilla henkilökohtaiset elämykset yhdistyvät kaikkien aistien hyödyntämiseen, mikä on ainutlaatuinen vahvuus markkinoinnissa, sanoo Messukeskuksen markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue.
– Ennen muinoin kokoonnuttiin messun jälkeen kirkonmäelle vaihtamaan kuulumisia, nyt kuulumiset vaihdetaan messuilla, kongresseissa ja erilaisissa tapahtumissa. Kohtaamismedia on maailman vanhin media ja myös ainoa todellinen sosiaalinen media, Mroue muistuttaa.
Huomattava talousvaikutus pääkaupunkiseudulle
Messuilla on 6 prosentin viipale suuresta mainoskakusta, ja tällä osuudella messut ovat viidenneksi suurin media Suomessa. Luvut perustuvat Mainonnan Neuvottelukunnan selvitykseen markkinointiviestinnän määrästä ja jakautumista suomalaismedioissa.
Messukeskuksen talousvaikutuksen on laskettu olevan ympäristölleen yli 155 miljoonaa euroa vuodessa. Messukeskuksessa käy vuosittain yli miljoona messu-, kokous- ja kongressikävijää ja tapahtumiin osallistuu liki 10 000 näytteilleasettajaa, jotka käyttävät pääkaupunkiseudun hotelleja, ravintoloita, takseja ja muita palveluja.
Messukeskuksessa järjestetään vuosittain noin sata eri alojen messutapahtumaa ja noin 1400 kokousta ja kongressia. Tämän lisäksi Messukeskus isännöi festivaali-, konsertti-, juhla- ja showtuotantoja etsien jatkuvasti uutta ohjelmistoa kattonsa alle. Tämän syksyn ensi-iltoihin Pasilassa kuuluvat mm. taannoin nähty Nordic Business Forum ja marraskuussa järjestettävä startup-tapahtuma Slush.
Muutosta Pasilaan 40 vuotta
Suomen Messut Osuuskunta avasi ensimmäiset omat toimitilansa Töölöön vuonna 1935. Mannerheimintien Messuhalli, nykyinen Töölön kisahalli, oli valmistuessaan Pohjoismaiden suurin näyttelytila. Nykyisen Messukeskuksen avaamisesta tulee helmikuussa kuluneeksi 40 vuotta.
Sittemmin Messukeskusta on rakennettu uutterasti kansainväliset mitat täyttäväksi tapahtumakeskukseksi. Yritysmuotona on pysynyt osuuskunta, mikä on mahdollistanut ansaittujen eurojen keskittämisen toiminnan kehittämiseen jäsenten ja asiakkaiden eduksi.
Nykyinen Messukeskus käsittää 7 näyttelyhallia, 40 erikokoista kokoustilaa sekä 21 ravintolaa ja kahvilaa. Tilat remontoitiin suurelta osin uusiksi vuoden 2013 aikana.
Messukeskuksen ja Suomen Messut Osuuskunnan 95 vuotta:
- Yritys perustetaan 1919
- Messuhalli Töölöön 1935
- Uusi Messukeskus Pasilaan 1975
- Kongressisiipi 1983
- Kaksi lisähallia 1986
- Pääsisäänkäynnin laajennus 1995
- Talvipuutarha 1996
- Holiday Inn Helsinki -hotelli 1997
- Hallin 1 uudistaminen 1998
- Kaksi lisähallia 2001
- Pysäköintilaitos 2003
- Uudet toimistotilat 2004
- Uusia kokoustiloja 2005
- Pysäköintilaitoksen korotus 2010
- Uusi monitoimihalli 2011
- Gallerian, ravintolamaailman ja kokoustilojen saneeraus 2013
Messukeskus edistää suomalaista hyvinvointia mahdollistamalla tuloksellisia kasvokkain kohtaamisia messuilla, kokouksissa, kongresseissa ja muissa tapahtumissa. Messut ovat viidenneksi suurin media Suomessa ja vaikuttavuudeltaan medioista tuloksellisin, sosiaalisin ja elämyksellisin. Messukeskuksen tapahtumiin osallistui viime vuonna 10 000 näytteilleasettajaa ja 1,1 miljoonaa kävijää.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja: Messukeskus, markkinointi- ja viestintäjohtaja Maria Mroue, 050 393 4974, maria.mroue@messukeskus.com, viestintäpäällikkö Tarja Gordienko, 050 5847 262, tarja.gordienko@messukeskus.com
Kuvat





Linkit
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.
Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.
Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Radical Health Festival Helsinki Returns in 2026 with the Theme “Operationalising Precision Health”8.5.2025 10:50:11 EEST | Press release
Radical Health Festival Helsinki, Europe’s leading health innovation event, will return to the Helsinki Expo and Convention Centre (Messukeskus) from 19 to 21 January 2026. Organised by éditohealth and Messukeskus, in partnership with the City of Helsinki and the Finnish Ministry of Social Affairs and Health, the festival brings together global changemakers to accelerate the transformation of health systems.
Radical Health Festival Helsinki ohjaa terveydenhuoltoa vaikuttavaan ja ennakoivaan suuntaan – teemana “Operationalising Precision Health”8.5.2025 10:41:47 EEST | Tiedote
Euroopan johtava terveysalan innovaatiotapahtuma, Radical Health Festival Helsinki, järjestetään seuraavan kerran 19.–21. tammikuuta 2026 Helsingin Messukeskuksessa. Tapahtuman järjestävät éditohealth ja Messukeskus yhteistyössä Helsingin kaupungin ja sosiaali- ja terveysministeriön kanssa. Festivaali kokoaa yhteen terveydenhuollon uudistajat vauhdittamaan järjestelmätason muutosta.
Taloyhtiöiden remonttitarpeet kohtaavat tekijänsä Kiinteistömessuilla lokakuussa8.5.2025 08:28:07 EEST | Tiedote
Korjausrakentamisen ja kiinteistöjen ylläpidon suurin tapahtuma Kiinteistömessut 2025 järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 8.–9.10.2025. Rakennusten energiatehokkuus, korjaushankkeet, kunnossapito sekä isännöinti ja talous ovat tapahtuman tärkeimmät ohjelmateemat.
Helsinki Expo and Convention Centre continued its impressive sustainability efforts in 20247.5.2025 10:17:50 EEST | Tiedote
Last year, Helsinki Expo and Convention Centre made strides in various areas of sustainability, leveraging these advancements to drive its growth strategy. The sustainability report highlights the centre's sustainability efforts in 2024.
Helsingin Messukeskuksen vastuullisuusvuosi 2024: Pitkäjänteistä työtä ja edistysaskelia7.5.2025 09:34:43 EEST | Tiedote
Helsingin Messukeskus otti viime vuonna edistysaskelia useilla vastuullisuuden osa-alueilla hakien niistä myös vauhtia kasvustrategiansa toteuttamiseen. Vastuullisuusraportti esittelee messujen vastuullisuusvuotta 2024.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme