200 000 litraa simaa ja kymmeniä tuhansia kiloja perunasalaattia päivässä – vapun myynneissä korostuvat perinteiset herkut

Vappu on S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vuoden neljänneksi vilkkain juhlapyhä joulun, juhannuksen ja pääsiäisen jälkeen.
”Isoin myyntipiikki ajoittuu hieman vuodesta riippuen joko vappuaatolle tai sitä edeltävälle päivälle. Koska tänä vuonna vappuaatto osuu sunnuntaille, arvioimme, että kovimpia myyntipäiviä tulevat olemaan tämän viikon perjantai ja lauantai, joskin myös sunnuntai tulee olemaan tavallista sunnuntaita selvästi vilkkaampi”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa toteaa.
Vapun suosikkituotteisiin lukeutuu muun muassa perunasalaatti, jota myydään vapunpäivää edeltävien kahden päivän aikana yli kymmenkertainen määrä kuin vuoden muina päivinä keskimäärin. Määrä on tätä suurempi ainoastaan uuden vuoden alla, jolloin perunasalaatin menekki on vielä vappuakin suurempaa.
”Toisen vappupiknik-suosikin eli nakkien myynti puolestaan lähes nelinkertaistuu, ja hampurilais- ja hotdog-sämpylöiden myynti kolminkertaistuu. Valmiita munkkeja puolestaan myydään vapun alla seitsemänkertaisesti kuin vuoden muina päivinä keskimäärin, ja simaa yli 200 000 litraa päivässä vapunpäivää edeltävien kahden päivän aikana”, Oksa kertoo.
Vappuostoksissa on S-ryhmän myyntidatan perusteella jonkin verran myös alueellisia eroja.
”Myyntidatamme perusteella Etelä- ja Länsi-Suomessa leivotaan vappuherkkuja itse vähemmän kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa. Tippaleivät puolestaan eivät erityisemmin maistu pohjoisessa: niitä myydään suhteessa huomattavasti vähemmän Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Keski-Suomessa kuin muissa maakunnissa”, Oksa paljastaa.
Vappuherkkujen lisäksi monen ostoskorista löytyy erilaisia vappukoristeita. Sekä serpentiiniä että ilmapalloja myydään vappua edeltävän viikon aikana noin 50 000 pakettia, foliopalloja puolestaan noin 150 000 kappaletta. Pieni myyntipiikki nähdään myös ylioppilaslakkien myynnissä: niiden myynti kasvaa vuosittain vappuviikolla sekä edeltävään että seuraavaan viikkoon verrattuna.
S-ryhmän myymälät palvelevat vappuaattona 30.4. ja vapun päivänä 1.5. pääosin sunnuntaiaukioloin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan vapaita toimitusaikoja voi puolestaan tarkastella osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 768 0699
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Joulun lahjalista yllättää – paketista voi paljastua valoterapiamaski tai multistyler14.11.2025 07:25:00 EET | Tiedote
Tänä vuonna pukinkonttiin pakataan yhä enemmän hyvinvointituotteita, viihdettä ja arjen luksusta. Suomalaiset aloittavat lahjahankintojen teon hyvissä ajoin, ja valintojen taustalla korostuvat hyödyllisyys, toiveiden täyttyminen ja pieni hemmottelu. Prismalaiset tietävät, mitä suomalaiset aikovat tänä jouluna ostaa ja toiveet lahjalistoilla saattavat yllättää.
Mitkä tuotteet käyvät kaupaksi tänä jouluna – Sokoksen asiantuntijat nimeävät hittilahjat11.11.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Sokoksen kauneuden, pukeutumisen ja kodin asiantuntijat jakavat näkemyksensä siitä, mitä tuotteita suomalaiset käärivät paketteihin tänä jouluna. Lahjakääröjen ennustetaan kätkevän alleen muun muassa suloisia miniatyyrituoksuja, laadukkaita neuleita ja näppäriä matkakorurasioita.
Isälle suklaata ja kukkia? S-ryhmän data kertoo erot isän- ja äitienpäivän vietossa4.11.2025 08:02:00 EET | Tiedote
Isänpäivää vietetään jälleen tulevana sunnuntaina 9.marraskuuta. Perinteisesti suomalainen muistaa syksyllä isää samalla kaavalla kuin äitiä keväällä: hyvällä ruoalla ja lahjoilla. S-ryhmän ostodata kuitenkin osoittaa, että isän ja äidin juhlapäivien mauissa sekä pakettien sisällöissä on eroa.
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

