200 000 litraa simaa ja kymmeniä tuhansia kiloja perunasalaattia päivässä – vapun myynneissä korostuvat perinteiset herkut

Vappu on S-ryhmän ruokakaupoissa (Prisma, S-market, Sale, Alepa, Food Market Herkku) vuoden neljänneksi vilkkain juhlapyhä joulun, juhannuksen ja pääsiäisen jälkeen.
”Isoin myyntipiikki ajoittuu hieman vuodesta riippuen joko vappuaatolle tai sitä edeltävälle päivälle. Koska tänä vuonna vappuaatto osuu sunnuntaille, arvioimme, että kovimpia myyntipäiviä tulevat olemaan tämän viikon perjantai ja lauantai, joskin myös sunnuntai tulee olemaan tavallista sunnuntaita selvästi vilkkaampi”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja Antti Oksa toteaa.
Vapun suosikkituotteisiin lukeutuu muun muassa perunasalaatti, jota myydään vapunpäivää edeltävien kahden päivän aikana yli kymmenkertainen määrä kuin vuoden muina päivinä keskimäärin. Määrä on tätä suurempi ainoastaan uuden vuoden alla, jolloin perunasalaatin menekki on vielä vappuakin suurempaa.
”Toisen vappupiknik-suosikin eli nakkien myynti puolestaan lähes nelinkertaistuu, ja hampurilais- ja hotdog-sämpylöiden myynti kolminkertaistuu. Valmiita munkkeja puolestaan myydään vapun alla seitsemänkertaisesti kuin vuoden muina päivinä keskimäärin, ja simaa yli 200 000 litraa päivässä vapunpäivää edeltävien kahden päivän aikana”, Oksa kertoo.
Vappuostoksissa on S-ryhmän myyntidatan perusteella jonkin verran myös alueellisia eroja.
”Myyntidatamme perusteella Etelä- ja Länsi-Suomessa leivotaan vappuherkkuja itse vähemmän kuin Itä- ja Pohjois-Suomessa. Tippaleivät puolestaan eivät erityisemmin maistu pohjoisessa: niitä myydään suhteessa huomattavasti vähemmän Lapissa, Pohjois-Pohjanmaalla, Kainuussa sekä Keski-Suomessa kuin muissa maakunnissa”, Oksa paljastaa.
Vappuherkkujen lisäksi monen ostoskorista löytyy erilaisia vappukoristeita. Sekä serpentiiniä että ilmapalloja myydään vappua edeltävän viikon aikana noin 50 000 pakettia, foliopalloja puolestaan noin 150 000 kappaletta. Pieni myyntipiikki nähdään myös ylioppilaslakkien myynnissä: niiden myynti kasvaa vuosittain vappuviikolla sekä edeltävään että seuraavaan viikkoon verrattuna.
S-ryhmän myymälät palvelevat vappuaattona 30.4. ja vapun päivänä 1.5. pääosin sunnuntaiaukioloin, joitakin poikkeuksia lukuun ottamatta. Oman myymälän aukioloajat voi tarkistaa osoitteesta https://www.s-kanava.fi/toimipaikat/. Ruoan verkkokaupan vapaita toimitusaikoja voi puolestaan tarkastella osoitteesta https://www.s-kaupat.fi/.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Antti Oksa, S-ryhmän päivittäistavarakaupan myyntijohtaja, antti.oksa@sok.fi, puh. 010 768 0699
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Riisituotteille odotettu sertifiointi – näkyy kaupan hyllyllä ”jyvä kerrallaan”3.11.2025 07:30:00 EET | Tiedote
Riisi on monelle tuttu ruoanlaiton peruselementti, jota ostetaan S-ryhmän ruokakauppojen (Prisma, S-market, Sale ja Alepa) hyllyiltä vuodessa noin yhdeksän miljoonaa kiloa. Syksyllä kaupan riisihyllyille on saapunut ensimmäinen Sustainable Rice Platform -sertifioitu Coop-tuotemerkin basmatiriisi.
Kysely: suomalaiset panostavat kodin valaistuksessa eniten olohuoneeseen ja keittiöön29.10.2025 07:45:00 EET | Tiedote
Suomalaiset pitävät valaistusta tärkeänä tekijänä kodin tunnelman luomisessa ja osana sisustusta, selviää Sokoksen tekemästä kyselytutkimuksesta. Kotona panostetaan etenkin olohuoneen ja keittiön valaistukseen. Sokoksen asiantuntija jakaa täsmävinkin, mihin kodin valaistuksessa kannattaa erityisesti kiinnittää huomiota pimeänä vuodenaikana.
Uudistuva Iso juttu -kumppaniyhteistyö laajenee ilmastoasioista muihin kestävyysteemoihin28.10.2025 12:30:00 EET | Tiedote
S-ryhmä laajentaa Iso juttu -kumppaniyhteistyötään – jatkossa mukana ovat ilmaston lisäksi luonnon monimuotoisuus, vesivastuullisuus ja ihmisoikeudet. Tavoitteena on löytää konkreettisia ratkaisuja kestävyyshaasteisiin yhdessä 17 500 tavaran- ja palveluntoimittajan kanssa sekä tuoda pienet ja suuret toimijat yhteen. Miljoonan tonnin päästösäästötavoite saavutettiin yhdessä kumppaneiden kanssa etuajassa viime vuonna.
Lähes 3000 sähköautoilijaa paljastaa ajatuksensa sähköauton lataamisesta – pitkillä matkoilla selkeä toive, näitä asioita asemille halutaan lisää27.10.2025 09:01:22 EET | Tiedote
ABC-latauksen toteuttama suuri sähköautoilukysely selvitti autoilijoilta muun muassa missä ja mihin aikaan autoa ladataan, mitä latauksen aikana halutaan tehdä ja mitä latausasemille toivotaan lisää. Kyselytutkimukseen vastasi lähes 3000 sähköautolla tai plug-in-hybridillä ajavaa eri-ikäistä autoilijaa ympäri maan.
Halloweenin suosio kasvaa vuosi vuodelta - kurpitsat, texmex ja foliopallot vetävät kaupoissa27.10.2025 07:20:00 EET | Tiedote
Halloweenin vietto näkyy S-ryhmän myyntidatan perusteella vuosi vuodelta suomalaiskodeissa yhä vahvemmin. Kurpitsoja myydään sesongin aikana jo 100 000 kiloa, ja amerikkalaistyylisten herkkujen, kuten hodarien ja texmex-tuotteiden, myynti kasvaa Halloween-viikolla keskimäärin 10 prosenttia.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme

