Nuorten innovaatiokisan voitto Turkuun - lukiolaiset ideoivat ratkaisuja nuorisotyöttömyyteen
Finaalissa nähtiin yhdeksän joukkuetta, joista jokaisella oli kolme minuuttia aikaa esitellä ehdotuksensa tuomaristolle ja kannustusjoukoille. Voittajaksi valikoitui sovellus, joka yhdistää sijaintitietoja ja potilastietokantoja yhdellä napin painalluksella hyödyntäen matkapuhelinverkkoa. Sovellus oli nimetty HätäAppuksi.
”Idea lähti aidosta halusta parantaa ihmisten oloja. Finaali oli tosi jännä paikka, mutta esitys meni odotuksia paremmin. Kilpailu on ollut mielettömän hieno kokemus. Toivottavasti idean toimivuutta päästään kokeilemaan käytännössä”, voittajajoukkueen Mikael Remes, Eemeli Vapamaa ja Otto Hanski hehkuttivat onnellisena.
Kisan tuomaristo arvioi ideoiden uutuutta, luovuutta, kehityskelpoisuutta ja esitystapaa.
”Suomi tarvitsee innovaatioita ja meillä on käytössämme erinomaiset digitaaliset valmiudet ympäri Suomen. Voittajajoukkue oli kekseliäällä tavalla yhdistänyt ajankohtaisuuden ja uuden teknologian. Aamupäivä oli kokonaisuudessaan erittäin mielenkiintoinen sekä antoisa ja saimme kuulla jokaiselta joukkueelta huikeita ideoita. Kiitos kaikille osallistujille ”, tuomaristoon kuulunut DNA:n toimitusjohtaja Jukka Leinonen totesi tyytyväisenä.
Tuomaristoon kuuluivat JukkaLeinosen lisäksipuolustusvoimien henkilöstöpäällikkö, kenraaliluutnantti Sakari Honkamaa, Tekesin pääjohtaja Pekka Soini, Keksintösäätiön hallituksen puheenjohtaja Pekka Roine sekäPatentti- ja rekisterihallituksen viestintä- ja asiakaspalvelujohtaja Anna Lauttamus-Kauppila. Tuomariston sihteerinä toimi Suomen Keksijäin Keskusliitto ry:n toiminnanjohtaja Maunu Korpela.
Voittajajoukkue nimettiin Suomen idearikkaimmaksi joukkueeksi ja samalla joukkueen opinahjo sai innovatiivisin lukio -tittelin. Voittajat palkittiin Suomalaisten keksijöiden tukisäätiön lahjoittamalla 1 500 euron stipendillä. Lisäksi toiseksi tullut joukkue sai Samsungin tabletit ja kaikki finalistit DNA:n tuotepalkintoja.
”Tartu Ideaan -kisassa nuoret harjaantuvat nykyajan työelämässä tarvittaviin taitoihin, kuten idean konseptointiin, esittelyyn sekä palautteen antamiseen ja vastaanottamiseen”, Innokampuksen toiminnanjohtaja Rami Saarniaho sanoo.
Finaalijoukkueet:
- Hämeenlinnan lyseo, Hämeenlinna
- Kempeleen lukio, Kempele
- Luostarivuoren lukio, Turku
- Medialukio, Helsinki
- Olarin lukio, Espoo
- Tuusulan lukio, Tuusula
- Vaskivuoren lukio, Vantaa
- Vuosaaren lukio, Helsinki
- Vaasan Lyseon lukio, Vaasa
Tartu ideaan -kilpailu
Toisen asteen oppilaitoksille avoimeen kilpailuun ilmoittautui 45 lukiota, kaksi ammattikoulua ja yhteensä yli 800 kisaajaa. Syksyn esikarsintavaiheessa kuultiin lähes 400 ideaa, joista 50 arvioitiin kaupallistettaviksi. Näiden joukosta tuomaristo valitsi yhdeksän parasta joukkuetta jatkoon. Finalistijoukkueilla oli noin kuusi viikkoa aikaa kehittää ideoitaan voittokuntoon. Joukkueet saivat sparrata ajatuksiaan oman tukiverkostonsa lisäksi Innokampuksen asiantuntijoiden kanssa. Finaali pidettiin DNA Talolla, Helsingissä ja loppukilpailua oli mahdollista seurata suorana netissä.
Twitter:
#UUDENTYÖNDNA2014
Lisätietoja:
Innokampus, toiminnanjohtaja Rami Saarniaho
p. 050 541 8608, rami.saarniaho@innokampus.fi
DNA Oy, yritysvastuupäällikkö Noomi Jägerhorn
p. 044 044 2345, noomi.jagerhorn@dna.fi
Innokampus haluaa aktivoida ja ohjata maamme 1,2 miljoonaa opiskelijaa koko suomalaisen yhteiskunnan yhteisen menestyksen rakentamiseen. Olemme luomassa uutta kansallista toimintatapaa, metodia ja tukiverkostoa, joiden avulla autamme nuoria edistämään omaa tulevaisuuttaan. Toiminta- ja tukiverkostomme tarjoaa nuorille väylän tuottaa ja jalostaa ideoita, tuotteistaa keksintöjä, löytääuudella tavalla opiskelu-, harjoittelu- ja työpaikkoja tai rakentaa omia unelmia, vaikka oman yrityksen perustamisen kautta. www.innokampus.fi. Tartu Ideaan -kisan finaalin pääyhteistyökumppani on DNA Oy. Muut yhteistyökumppanit ovat Samsung ja Cloudpoint.
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme