HSL Helsingin seudun liikenne

Raitiolinjaston uudistus tähtää selkeään verkostoon ja tiheään liikenteeseen

Jaa
HSL:n hallituksen 10.2. hyväksymä raitioliikenteen linjastosuunnitelma pyrkii luomaan Helsinkiin helposti hahmotettavan ratikkaverkoston, joka palvelee mahdollisimman monen matkustajan liikkumistarpeita ja joka kytkeytyy saumattomasti muihin liikennemuotoihin.

Raitiolinjastoa on tarpeen uudistaa, koska Helsingin kantakaupunki muuttuu ripeää vauhtia. Muun muassa Jätkäsaaren, Hernesaaren ja Ilmalan uudet asuinalueet on suunniteltu raitioliikenteen varaan. Myös Laajasalossa sijaitsevan Kruunuvuorenrannan joukkoliikenteen suunnittelu perustuu sillalla kulkevaan raitiotiehen.

Raitioliikenteen linjastosuunnitelma ulottuu vuoteen 2024 asti. Keskeisimmät uudistukset ovat rengaslinjojen 2 ja 3 pohjoispään sekä rengaslinjan 7 purkaminen. Linjan 2 reitti päättyy Pasilaan ja linjan 3 Meilahteen. Linja 7 jatkuu Jätkäsaareen ja pohjoisessa Meilahteen. Linjan 1 reitti ulottuu myös kantakaupungin länsipuolelle ja parantaa näin Helsinginkadun poikittaisyhteyttä. Linjoja 6, 7, 8 ja 9 jatketaan uusille asuinalueille.

”Tärkeimmillä osuuksilla ajaa useampia raitiolinjoja, joiden vuorovälit tahdistetaan niin, että ratikoita kulkee tiheään tahtiin eikä matkustajan tarvitse erikseen tutkia aikatauluja”, HSL:n joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty sanoo.

Suunnitelman toteuttaminen edellyttää Välimerenkadun, Reijolankadun, Meilahden kääntöpaikan ja Pasilan uusien ratojen rakentamista. Nämä valmistuvat arviolta vuosien 2017 - 2021 aikana.

HSL sai linjastoluonnoksesta lausunnot Helsingin, Espoon ja Vantaan kaupungeilta. HSL on ottanut lausunnot huomioon linjastosuunnitelmassa ja laatinut lisäselvityksiä yhteistyössä Helsingin kanssa.

Suunnitelmassa on muutettu linjojen 7 ja 9 reittejä Jätkäsaaressa niin, että linja 7 liikennöi Länsiterminaalille ja linja 9 Saukonpaateen. Näin linjan 7 liikenne voidaan lopettaa viimeisten laivojen saavuttua Länsiterminaaliin ja tarjota yöliikennettä pidempään Jätkäsaaren asukkaita palvelevalla linjalla 9. Samalla Kallioon ja Harjuun saadaan lisää yöliikennettä täydentämään linjaa 3.

Pasilan linjastoratkaisujen vaikutuksia palvelutasoon ja liikennöintikustannuksiin arvioitiin kolmella vaihtoehdolla. Yhtenä vaihtoehtona tarkasteltiin Länsi-Pasilan nykyisen reitin säilyttämistä, jota on toivottu useissa asukkaiden palautteissa. Arviointi ei antanut perusteita muuttaa suunnitelmaluonnoksen ratkaisua, jonka mukaan noin vuodesta 2021 alkaen raitiovaunut eivät enää aja Länsi-Pasilan lenkkiä. Samaan aikaan linjan 9 reitti pitenee Pasilankadun kautta Ilmalaan.

Helsingin lausunnon mukaisesti Katajanokan terminaalille liikennöivän linjan 5 aloittamista on aikaistettu niin, että liikenne käynnistyy elokuussa 2016. Linjan 4T vuorot siirretään linjalle 4.

Tiivis vuorovaikutus asiakkaiden kanssa

Raitioliikenteen linjastosuunnitelman valmistelu alkoi syksyllä 2013. Matkustajat ovat päässeet sanomaan mielipiteensä linjastosuunnitelmasta työn eri vaiheissa mm. suunnittelua varten perustetussa blogissa sekä kolmessa asukastilaisuudessa marras-joulukuussa 2013.

Linjastosuunnitelman luonnos julkaistiin HSL:n verkkosivuilla helmikuussa 2014, jolloin siitä kerättiin myös palautetta asukkailta. Palaute on suunnitelmaa laadittaessa otettu mahdollisuuksien mukaan huomioon.

”Joukkoliikenteen linjasto on kokonaisuus, jossa monet seikat vaikuttavat toisiinsa”, Räty toteaa. ”Suunnittelun yhteydessä joudutaan toisinaan tekemään kompromisseja. Tavoitteenamme on, että muutokset hyödyttävät mahdollisimman monia eikä kenenkään matkustaminen vaikeutuisi kohtuuttomasti.”

Linjastosuunnitelma parantaa raitioliikenteen kustannustehokkuutta. Liikennöinnin kustannukset vähenevät noin 0,8 miljoonaa euroa vuodessa verrattuna suunnittelutyössä laadittuun perusvaihtoehtoon, jossa raitiolinjasto ulottuu uusille asuinalueille mutta muuhun linjastoon on tehty vain vähäisiä muutoksia. Suunnitellun linjaston liikennöintiin tarvitaan seitsemän raitiovaunua vähemmän kuin perusvaihtoehdossa.

Nyt hyväksytty suunnitelma koskee vain keskustan raitiolinjastoa. Laajasalon raitiotien yleissuunnittelu on käynnissä ja Kalasataman raitioteiden yleissuunnittelu alkaa tänä vuonna. Niiden linjauksiin ja ajoitukseen vaikuttavat muun muassa Kruunusilloista ja Hanasaaren voimalasta tehtävät päätökset.




Lisätiedot:
osaston johtaja Tero Anttila, p. 4766 4330,
ryhmäpäällikkö Arttu Kuukankorpi, p. 4766 4350 ja
joukkoliikennesuunnittelija Lauri Räty, p. 4766 4366

Linkit

Tietoja julkaisijasta

HSL Helsingin seudun liikenne
HSL Helsingin seudun liikenne
Opastinsilta 6 A
00520 Helsinki

09 4766 4444http://www.hsl.fi
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne

HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote

HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.

HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote

Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.

HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote

HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye