Rihtniemi: Pisara ja muut raidehankkeet ovat tulevaisuuden joukkoliikenteen selkäranka
Enbuske haastatteli Suvi Rihtniemeä siitä, millaisia ajatuksia hänellä on liikennejärjestelmän ja joukkoliikenteen kehittämisestä. Rihtniemen haastattelun voit katsoa täältä:http://matkallatulevaisuuteen.fi/jaksot/jakso-6/. Lisäksi kaikki leikkaamattomat, noin 45 minuutin mittaiset jaksot julkaistaan tällä viikolla Matkalla tulevaisuuteen -sivustolla osoitteessa www.matkallatulevaisuuteen.fi
”Itselleni jäi keskusteluista mieleen hämmentävät tulevaisuuden visiot siitä, että liikkuisimme sukkulassa 1200 kilometrin tuntivauhdilla Helsingistä Lahteen, Turkuun ja Tampereelle. Ne tuntuvat tänä päivänä kaukaisilta visioilta, mutta voivat varmasti olla joskus totta. Jos tällainen kehityssuunta jatkuu, niin Etelä-Suomesta tulee yhtenäinen talousalue, jossa kaikki kaupungit ovat entistä lähempänä toisiaan. Tällaisia ratkaisuja pitää miettiä. Tai kolmiota Helsinki-Tampere-Turku, joka on Suomen voimakkaimmin kehittyvä alue”, Rihtniemi sanoo.
Tällä hetkellä Helsingin seudulla tehdään noin 3,3 miljoonaa matkaa päivässä, josta noin miljoona joukkoliikenteen kyydissä. HSL:n ennuste on, että vuonna 2050 seudulla tehdään jo 5,7 miljoonaa matkaa päivässä.
”Tämä vaatii joukkoliikenteeltä paljon uusia raidehankkeita. Ensi kesänä käynnistyy Kehärata ja sitten Länsimetro. Toivottavasti sen jälkeen Pisararata tulee helpottamaan pääkaupunkiseudun lähijunaliikennettä ja samalla kaukojunaliikennettä. Lisäksi tarvitaan metron jatkoa itään Sipooseen”, Rihtniemi sanoo.
HSL:n toimitusjohtaja uskoo, että vuonna 2050 Helsingin seutu on huomattavasti tiiviimmin rakennettu kuin nyt ja silti täältä löytyvät hyvät virkistysalueet. Työpaikat ja palvelut ovat lähellä, jolloin päivittäinen liikkumistarve muutoin kuin kävellen tai pyöräillen on mahdollisimman pieni.
”Suuret joukot liikkuvat edelleen raiteilla ja lisäksi voi olla sähköautoja ja robottiautoja. Ne eivät kuitenkaan ole ratkaisu liikkumiseen vaan mukava lisä. Bussit ja raiteet ovat tuolloin edelleen se tärkein liikkumismuoto, mutta bussit kulkevat kyllä jollain muulla kuin fossiilisilla polttoaineilla”, Rihtniemi sanoo.
Yhteenlaskettuna HSL on tavoittanut Matkalla tulevaisuuteen –kampanjalla tähän mennessä käytännössä kaikki pääkaupunkiseudulla asuvat ihmiset. Kampanjakokonaisuus jatkuu koko vuoden ajan HSL:n eri sisällöissä kuten Kehäradan ja Vantaan linjastouudistusten lanseerauksissa. Rihtniemen mielestä luvut kertovat siitä, että ihmiset ovat erittäin kiinnostuneita liikkumisen tulevaisuudesta ja siitä, millaisia palveluita HSL aikoo matkustajille tarjota tulevaisuudessa.
Lisätietoja: Suvi Rihtniemi, toimitusjohtaja, HSL, p. 0505658884 ja viestintä- ja markkinointijohtaja Mari Flink, p. 0407150440
Linkki Rihtniemen haastatteluun Matkalla Tulevaisuuteen sivustolla: http://matkallatulevaisuuteen.fi/jaksot/jakso-6/
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme