DNA Oy:n osavuosikatsaus tammi-maaliskuu 2015
Yhteenveto
Suluissa olevat luvut viittaavat vastaavaan ajanjaksoon vuotta aiemmin, ellei toisin mainita.
Tammi-maaliskuu 2015
- Liikevaihto kasvoi 1,5 prosenttia ja oli 201,3 miljoonaa euroa (198,2).
- Käyttökate kasvoi 15,5 prosenttia 55,9 miljoonaan euroon (48,4). Käyttökatteen osuus liikevaihdosta oli 27,8 prosenttia (24,4). Käyttökatteeseen vaikuttaneita kertaluonteisia kulueriä ei ollut katsauskaudella eikä vertailukaudella.
- Liikevoitto kasvoi 27,6 prosenttia 14,9 miljoonaan euroon (11,7). Liikevoitto oli 7,4 prosenttia liikevaihdosta (5,9). Liikevoittoon vaikuttaneita kertaluonteisia kulueriä ei ollut katsauskaudella eikä vertailukaudella.
- Matkaviestinliittymäkanta kasvoi 2,4 prosenttia 2 516 000 liittymään (2 458 000).
- Matkaviestinnän liittymäkohtainen liikevaihto (ARPU) oli 16,9 euroa (17,8).
- Matkaviestinliittymien vaihtuvuus (CHURN) oli 17,4 prosenttia (17,6).
- Kiinteän verkon liittymämäärä (puhe, laajakaista ja kaapelitelevisio) kasvoi 8,3 prosenttia ja oli ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa 1 111 000 liittymää (1 026 000).
DNA:n vuoden 2015 näkymät muuttuneet
Liikevaihdon arvioidaan pysyvän samalla tasolla ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioidaan kasvavan merkittävästi vuonna 2015. Konsernin rahoitusasema arvioidaan pysyvän kohtuullisen hyvänä
Vuoden 2014 viimeisellä vuosineljänneksellä liikevaihdon arvioitiin kasvavan jonkin verran ja liikevoiton ilman kertaluonteisia eriä arvioitiin kasvavan merkittävästi vuonna 2015. Konsernin rahoitusaseman arvioitiin pysyvän kohtuullisen hyvänä.
Keskeiset tunnusluvut
Luvut ovat tilintarkastamattomia.
Milj. € |
1–3/2015 |
1–3/2014 |
Muutos-% |
1–12/2014 |
Liikevaihto |
201.3 |
198.2 |
1.5 % |
833.5 |
Käyttökate |
55.9 |
48.4 |
15.5 % |
204.2 |
- osuus liikevaihdosta, % |
27.8 % |
24.4 % |
24.5 % |
|
Käyttökate ilman kertaluonteisia eriä |
55.9 |
48.4 |
15.5 % |
210.1 |
- osuus liikevaihdosta, % |
27.8 % |
24.4 % |
25.2 % |
|
Poistot ja arvonalentumiset |
40.9 |
36.7 |
176.6 |
|
Liikevoitto |
14.9 |
11.7 |
27.6 % |
27.6 |
- osuus liikevaihdosta, % |
7.4 % |
5.9 % |
3.3 % |
|
Liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä |
14.9 |
11.7 |
27.6 % |
54.8 |
- osuus liikevaihdosta, % |
7.4 % |
5.9 % |
6.6 % |
|
Tulos ennen veroja |
11.9 |
9.7 |
22.3 % |
17.2 |
Tilikauden tulos |
9.5 |
7.8 |
21.2 % |
14.0 |
Sijoitetun pääoman tuotto (ROI), % |
6.2 |
5.6 |
3.0 |
|
Oman pääoman tuotto (ROE), % |
7.7 |
6.1 |
2.7 |
|
Investoinnit |
14.5 |
20.1 |
-27.9 % |
149.6 |
Rahavirta investointien jälkeen** |
37.4 |
15.9 |
-123.9 |
|
Korollinen nettovelka, milj. e |
442.2 |
310.9 |
42.2 % |
479.4 |
Korollinen nettovelka/käyttökate |
1.98 |
1.61 |
2.35 |
|
Nettovelkaantumisaste (gearing), % |
90.9 |
62.2 |
94.6 |
|
Omavaraisuusaste, % |
41.0 |
48.3 |
41.5 |
|
Laimentamaton osakekohtainen tulos (euroa) |
1.1 |
0.9 |
1.6 |
|
Henkilöstön määrä kauden lopussa |
1 623 |
1 558 |
4.2 % |
1 748 |
* Liite 10
** Sisältää yritysostot ja liiketoimintasiirrot
Toimitusjohtajan katsaus
DNA:n vuosi 2015 on lähtenyt vahvasti liikkeelle. Liikevaihtomme säilyi ensimmäisellä vuosineljänneksellä vertailukauden tasolla ja käyttökatteemme sekä liikevoittomme kehitys oli vahvaa. Käyttökatteemme kasvoi 15,5 prosenttia 55,9 miljoonaan euroon ja liikevoittomme 27,6 prosenttia 14,9 miljoonaan euroon. Kuluttajaliiketoiminnassa alkuvuosi eteni hyvin myynnin ja liittymäkehityksen osalta - kiinteä ja liikkuva laajakaista ovat edelleen vahvoja kasvualueita. Yrityspalveluiden heikosta markkinatilanteesta huolimatta, voitimme yritysliiketoiminnassa ensimmäisellä vuosineljänneksellä tarjouskilpailuja ja solmimme merkittäviä uusia sopimuksia.
Vuoden ensimmäisen neljänneksen liikevaihtoon vaikuttivat myönteisesti yritysliiketoiminnan kasvaminen TDC Oy Finlandin ja TDC Hosting Oy:n oston myötä sekä laajakaistapalveluiden myynti. Liikevaihdon kasvua hillitsivät päätelaitemyynnin aleneminen sekä yhdysliikennehintojen lasku. Käyttökatteemme positiivisen kehityksen takana vaikuttivat TDC:n Suomen yhtiöiden osto ja toiminnan tehostuminen. TDC:n Suomen yhtiöiden osto vaikutti rahoitusasemaamme heikentävästi.
Matkaviestinliittymäkanta kasvoi ensimmäisen vuosineljänneksen aikana 11 000 liittymällä 2 516 000 liittymään. Matkaviestinliittymien uusmyynnistä 4G-liittymien osuus oli yli puolet ja määrä kasvaa tasaisesti. Kiinteän verkon liittymäkanta kasvoi 3000 liittymällä ja ensimmäisen vuosineljänneksen lopussa liittymien määrä oli 1 111 000.
Uudistimme TV- ja laajakaistatuotteitamme ja palvelut ovat eri jakeluteitä hyödyntäen asiakkaiden saatavilla lähes kaikkialla Suomessa. Lähtökohtanamme on tarjota mahdollisimman laaja ja kattava palvelutaso mahdollisimman monille suomalaisille, yhteystyypistä riippumatta. Toimme Überkaista-nimisen laajakaistapalvelun vuoden ensimmäisellä neljänneksellä tarjolle kiinteän verkon lisäksi myös 4G-verkkoomme. Lisäksi laajensimme antenniverkkomme tarjontaa, kun Ylen kaikki neljä teräväpiirtokanavaa ja yhdeksän uutta Viasat-kanavaa tulivat seurattavaksi DNA:n antenniverkkoon.
DNA Business -liiketoiminnan, Forte Netservices Oy:n sekä TDC Oy Finlandin ja TDC Hosting Oy:n yhdistäminen yhdeksi vahvaksi yritysliiketoiminnan kokonaisuudeksi saatiin vuoden 2014 puolella onnistuneesti päätökseen. Uudistetun yritysliiketoiminnan toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin vuonna 2015: voitimme ensimmäisellä vuosineljänneksellä esimerkiksi tarjouskilpailun Lahden seudun tietoliikenneverkko- ja puhepalvelukokonaisuudesta. Sopimus on DNA:lle merkittävä ja hanke kattaa hyvin laajan alueellisen kokonaisuuden.
Uudistimme DNA:n brändiä ja visuaalista ilmettä huhtikuussa 2015 tukemaan paremmin vuosien varrella laajentunutta liiketoimintaamme. DNA on kehittynyt viimeisten vuosien aikana kuluttajien matkaviestinoperaattorista monipuoliseksi tietoliikennepalveluiden tarjoajaksi. Olemme Suomen suurin kaapelitelevisio-operaattori ja meillä on valtakunnallinen teräväpiirtoon keskittyvä antennitelevisioverkko. Lisäksi olemme kasvaneet merkittäväksi yrityspalveluiden tarjoajaksi. Aiemmin erilliset DNA Kauppa, DNA Welho ja DNA Business -brändit tulivat uudistuksen myötä osaksi yhteistä uudistunutta DNA-brändiä, joka yhdessä strategiamme kanssa tukee paremmin DNA:n nykyistä markkina-asemaa.
Yhä nopeampien ja hyvälaatuisten yhteyksien kysyntä jatkaa kasvuaan vuonna 2015, kun älypuhelinten ja muiden verkkoon kytkeytyvien päätelaitteiden määrä kasvaa edelleen ja monimuotoistuu. Ensimmäisellä vuosineljänneksellä jatkoimme investointeja erityisesti 4G-verkkomme laajentamiseen 800 MHz:n taajuudelle. 4G LTE -verkkomme tavoitti yli 4,7 miljoonaa suomalaista katsauskauden lopussa. Jatkamme strategiamme määrätietoista toteuttamista ja tavoitteenamme on tyytyväisimmät asiakkaat, joille tahdomme mahdollistaa laadukkaat ja luotettavat palvelut sekä tuotteet.
allekirjoitus
Jukka Leinonen
toimitusjohtaja
DNA:n taloudellisen tiedon julkaisuajankohdat vuonna 2015:
17.7.2015 DNA:n osavuosikatsaus tammi-kesäkuu
23.10.2015 DNA:n osavuosikatsaus tammi-syyskuu
Lisätietoja:
toimitusjohtaja Jukka Leinonen, DNA Oy, puh. 044 044 1000, jukka.leinonen@dna.fi
talousjohtaja Timo Karppinen, DNA Oy, puh. 044 044 5007, timo.karppinen@dna.fi
DNA:n viestintä, puh. 044 044 8000, viestinta@dna.fi
Jakelu:
Keskeiset tiedotusvälineet
www.dna.fi
Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj
Ville Virtanen DNA:n strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi3.9.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
DNA vahvistaa strategista ja teknologista osaamistaan nimittämällä Ville Virtasen strategiasta ja tekoälystä vastaavaksi johtajaksi sekä johtoryhmän jäseneksi 1. lokakuuta 2025 alkaen.
Ville Virtanen appointed DNA’s SVP, Strategy and AI, and member of Executive Management Team3.9.2025 09:00:00 EEST | Press release
DNA is strengthening its strategic and technological capabilities by appointing Ville Virtanen as SVP, Strategy and AI and member of the Executive Management Team, effective 1 October 2025.
DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote
DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.
DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release
The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.
DNA:n elokuun 2025 myydyimmät puhelimet ja älykellot1.9.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Apple vei kärkipaikan sekä DNA:n kuluttaja- että yritysasiakkaiden myydyimpien puhelinten listalla iPhone 16 Pro 5G -mallillaan myös elokuussa. Applen pienikokoinen iPhone 13 mini nappasi puolestaan ensimmäisen sijan käytettyjen puhelinten listalla. Xploran lasten kellopuhelimet ottivat kärkisijat elokuun myydyimpien älykellojen listalla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme