Liityntäparkit vähentävät merkittävästi työmatka-autoilua
Autoilijoille tärkeimmät syyt käyttää liityntäpysäköintiä ovat ajoneuvoliikenteen ruuhkat, hyvät joukkoliikenneyhteydet liityntäparkista, vaikeus löytää pysäköintipaikkaa ja se, että auto on tarpeen osalla matkasta. Pyöräilijöille selvästi tärkein syy on se, että määränpäähän on pitkä matka pyörällä. Myös hyvät joukkoliikenneyhteydet liityntäparkista, matkan nopeutuminen ja se, että pyörää tarvitaan osalla matkaa, ovat usein mainittuja syitä valinnalle. Ilman liityntäparkkia vain yksi pyöräilijä neljästä vaihtaisi autoon: heidän ykkösvaihtoehtona parkin sijaan olisi tehdä matka kävellen ja junalla tai metrolla.
Autoilijat mainitsivat useimmin liityntäpysäköintialueen valintaperusteeksi sujuvan yhteyden junaan, metroon tai bussiin. Seuraavaksi eniten valintaan vaikuttivat parkkipaikkojen riittävä määrä ja se, että alue oli lähellä lähtöpaikkaa. Myös pyöräilijät arvostavat sitä, että liityntäpysäköinti on mahdollista lähtöpaikan – useimmiten kodin – lähellä. Pyöräilijät pitävät tärkeänä liityntäpysäköintialueen laatua: he arvostavat runkolukittavia pyörätelineitä, sääsuojaa, valaistusta ja pelkäävät ilkivaltaa.
Pyöräilijät ovat vannoutuneita ulkona liikkujia: talvella neljä viidestä jatkaa pyöräilyä tai vaihtaa kävelyyn. Vain 4 prosenttia vaihtaa talvella autoon. Pyöräilijät ovat myös reippaita ja joustavia: heistä yli puolet on valmis kävelemään enemmän kuin 800 metriä asemalle tai pysäkille, kolmannes jopa yli kilometrin. Autoilijat taas haluavat pysäkin kodin viereen: heistä yli puolet on valmis kävelemään korkeintaan 400 metriä.
HSL kehittää liityntäpysäköintiä yhdessä seudun kuntien ja valtion kanssa.
”Seudullisesti merkittäville liityntäpysäköintialueille on tavoitteena lisätä noin 6000 uutta autopaikkaa ja noin 8200 pyöräpaikkaa seuraavan kymmenen vuoden aikana. Liityntäpysäköintialueiden toteutuksessa sovelletaan uutta kustannusjakoperiaatetta, jossa jaetaan vastuuta liityntäpysäköintipaikan sijaintikunnan, käyttäjän kotikunnan ja matkan kohdekunnan sekä valtion kesken”, HSL:n liikennejärjestelmäosaston johtaja Sini Puntanen sanoo.
Tutkimuksen aineisto kerättiin viime syksynä Helsingin seudun 14 kunnan liityntäpysäköintialueilla. Helsingin seudulla mukana olivat Pääradan, Oikoradan, Rantaradan ja Vantaankosken radan rautatieasemien, metroasemien sekä tärkeimpien bussiterminaalien ja -pysäkkien liityntäpysäköintialueet. Seudun ulkopuolelta mukana olivat Siuntion, Inkoon, Karjaan, Riihimäen ja Lahden rautatieasemien sekä Lohjan ja Porvoon liityntäpysäköintialueet.
Tutkimuksessa jaettiin liityntäparkkeihin pysäköityihin autoihin ja polkupyöriin yhteensä 10 575 tutkimuslomaketta. Tutkimuksen vastausprosentti oli 28.
Alueet olivat hyvin erilaisia: kun Keravan asemalla havaittiin yli 450 pysäköityä autoa ja lähes 1 000 polkupyörää, hiljaisimmille alueille oli pysäköity vain yksi ajoneuvo.
Tutkimus tehtiin nyt ennen suurien liikennejärjestelmähankkeiden, Kehäradan ja Länsimetron valmistumista sekä kaarimaisten tariffivyöhykkeiden käyttöönottoa. Tutkimus tehdään seuraavan kerran hankkeiden valmistuttua.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Marko Vihervuori
ryhmäpäällikkö, puhelin 040 767 2208
Sini Puntanen
liikennejärjestelmäosaston johtaja, puhelin 040 501 3362
Liitteet
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kolme asemaa uudistuu – junaliikenne katkeaa Huopalahden ja Myyrmäen välillä kahdeksi kuukaudeksi ensi kesänä11.6.2025 11:00:00 EEST | Tiedote
Kesällä 2026 junaliikenne katkeaa kokonaan Huopalahden ja Myyrmäen välisellä osuudella kesäaikaan noin kahden kuukauden ajaksi, kun Kaupunkiliikenne Oy toteuttaa kolmen hallinnoimansa rautatieaseman perusparannukset. I- ja P-junat kulkevat molempiin suuntiin reitillä Helsinki–Tikkurila–Lentoasema–Myyrmäki, ja puuttuvaa junaliikennettä korvataan busseilla.
HSL:n oranssien runkolinjabussien yöliikenne muuttuu: kyytiin voi nousta vain etuovesta 16.6. alkaen30.5.2025 12:30:00 EEST | Tiedote
Kokeilemme oransseilla runkobussilinjoillamme uutta käytäntöä yöliikenteessä 16.6. alkaen, kun siirrymme kesäaikatauluihin. Yöliikenteessä runkolinjabussien kyytiin voi nousta vain etuovesta, ja lippua on näytettävä kuljettajalle tai ostettava lippu kortinlukijalla lähimaksulla tai HSL-kortilla.
HSL laskee lähimaksulla ostetun kertalipun hintaa väliaikaisesti kesäksi27.5.2025 14:16:55 EEST | Tiedote
Lähimaksulla ostettavat aikuisten kertaliput maksavat kesän aikana (28.5.–31.8.) saman verran kuin HSL-sovelluksella ja HSL-kortin arvolla ostettuna. Lähimaksu on helppo ja turvallinen tapa ostaa kertalippu suoraan lukijalta liikennevälineistä tai asemilta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, isot automaatit ja haltijakohtaiset HSL-kortit säilyvät vielä käytössä27.5.2025 14:00:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta kesäkuun alusta joko myöhempään ajankohtaan kesäkuussa tai kesän jälkeen toteutettavaksi. Tämän seurauksena: HSL-lippukauppa netissä aukeaa vasta myöhemmin kesäkuussa tai kesän jälkeen. Isot automaatit pysyvät käytössä sekä haltijakohtaisten ja pitkään käyttämättä olleiden henkilökohtaisten HSL-korttien käyttö jatkuu, kunnes uuden taustajärjestelmän käyttöönotto alkaa. Muutosten tarkka ajankohta vahvistetaan heti, kun se varmistuu.
HSL:n hallituksen päätöksiä 27.5.202527.5.2025 10:54:12 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 27. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme