PANKKIEN TOIMINTA LAKON AIKANA

Jaa
Ammattiliitto Suora ja Ylemmät Toimihenkilöt YTN hylkäsivät tänään 9.12.2009 valtakunnansovittelija Esa Lonkan jättämän sovintoesityksen. Kolmipäiväinen lakko alkaa 14.12.2009. Lakko koskee pankkeja, pankkien rahoitusyhtiöitä, rahastoyhtiöitä, Luottokuntaa ja Automatiaa.

Lakon aikana pankkien konttoripalvelut eivät ole käytössä, koska konttorit joudutaan pääsääntöisesti sulkemaan lakon ajaksi. Sähköisten palvelujen saatavuus vaihtelee pankeittain ja niissä voi esiintyä viiveitä tai häiriöitä.

Mikäli jonkun toimijan tietojärjestelmät joudutaan sulkemaan lakon seurauksena, sen vaikutuksista tiedotetaan asiakkaille palvelun tarjoajan verkkosivuilla erikseen.
Pankit ja rahastoyhtiöt pyrkivät turvaamaan sekä yksityis- että yritysasiakkaiden palvelut, kuten käteisautomaattinostot ja korttimaksamisen työtaistelun aikana.
Palvelujen toimivuudessa voi olla pankki- ja rahastokohtaisia eroja ja häiriöiden korjaamisessa voi esiintyä viiveitä. Kukin toimija tiedottaa omille asiakkailleen palveluissaan olevista muutoksista.

Pankkien palvelut

Käteinen raha
Käteisautomaatit toimivat käteisen jakelupisteinä myös lakon aikana. Yksittäisissä automaateissa saattaa esiintyä häiriöitä. Pankkien konttorit ovat pääsääntöisesti kiinni.

Verkkopankkipalvelut
Verkkopankkipalveluiden toimivuus vaihtelee pankeittain. Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt maksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.

Korttimaksaminen ja maksupäätepalvelut
Kortilla voi maksaa ostokset.
Mahdolliset katevarmennuksissa esiintyvät häiriöt voivat kuitenkin vaikuttaa etenkin Visa Electron- korteilla maksamiseen.
Puhelimen kautta tehtävissä katevarmennuksissa voi olla ruuhkaa. Tietojärjestelmien mahdolliset toimintahäiriöt voivat aiheuttaa palvelussa pankkikohtaisia katkoksia. Häiriötilanteiden korjaaminen voi kestää lakon aikana tavanomaista kauemmin.

Sulkupalvelut
Korttien katoamis- ja väärinkäyttöilmoitukset otetaan vastaan, mutta palvelussa voi olla ruuhkaa.
Verkkopankkitunnusten sulkupalvelut toimivat lakon aikana, mutta palvelussa voi olla ruuhkaa.

Palkkojen ja eläkkeiden välitys
Ennakkoon pankkiin lähetetyt palkat, eläkkeet ja sosiaaliturvaetuudet pyritään maksamaan asiakkaiden tileille maksupäivänä. Työnantajat ja Kela tiedottavat erikseen mahdollisista poikkeuksista.

Verot ja veronluonteiset maksut
Mikäli asiakkaalla ei ole mahdollisuutta maksaa veroja lakon aikana, Verohallinto suosittelee, että asiakkaat harkitsisivat lakon aikana erääntyvien verojen maksamista jo ennakkoon ennen lakon alkamista 11.12.2009. Tällöin asiakas välttyy viivästysseuraamuksilta.
Mikäli asiakas maksaa veronsa myöhässä, hänen tulee lisätä maksuun viivästysseuraamukset. Vero.fi-palvelussa olevan viivekorkolaskurin avulla voi laskea viivekoron ja veronlisäyksen määrän.

Maksupalvelu ja maksujen välitys
Pankit eivät pysty takaamaan maksujen välitystä lakon aikana. sähköisesti ennakkoon lähetetyt maksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.
e-laskupalvelut sekä verkko-maksut ("Nappimaksut") toimivat, mutta palveluiden toimivuudessa voi olla pankkikohtaisia eroja.
Pankin konttorit ovat pääosin kiinni, joten ne eivät palvele asiakkaita maksujenvälityksessä.
Maksupalvelukuoressa pankkiin lähetettyjä laskuja ei käsitellä.

Ulkomaanmaksut
Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt lähtevät ulkomaanmaksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Ulkomailta saapuvat maksut pyritään välittämään lakon aikana, mutta niiden hoitamisessa voi esiintyä viiveitä.

Tunnistuspalvelut
Verkkoasioinnissa käytettävä Tupas-tunnistuspalvelu toimii, mutta palvelun toimivuudessa voi olla pankkikohtaisia eroja.

Talletukset
Talletuksia ei voi nostaa pankin konttorissa.

Lainat
Suoraveloituksessa olevat lainan lyhennykset ja korot pyritään veloittamaan tileiltä eräpäivänä.
Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt lainojen korkojen ja lyhennysten maksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.
Lakon aikana erääntyvät konttoreissa maksettavat lainojen korot ja lyhennykset tulee maksaa joko etukäteen tai välittömästi lakon jälkeen.

Vakuutukset
Suoraveloituksessa olevat vakuutusmaksut pyritään veloittamaan tililtä eräpäivänä, jos tilillä on katetta. Ennakkoon verkkopankkiin syötetyt vakuutusmaksut pyritään maksamaan eräpäivänä, jos tilillä on katetta.
Mikäli vakuutuksen eräpäivä on lakon aikana eikä sitä niinä päivinä voi maksaa pankkikonttorissa, vakuutusta ei irtisanota tämän takia.


Yritysten palvelut

Palkkojen, eläkkeiden ja maksujen välitys
Pankkien yritysyhteydet ovat pitkälle automatisoituja ja niiden toimivuus pyritään varmistamaan.
Maksut välittyvät pankkien välillä.
Sähköisten kanavien kautta toimitetut palkka- ja maksuaineistot pyritään käsittelemään.
Yrityksiä, jotka maksavat palkat konttoreiden kautta, pyydetään varaamaan käteistä palkkojen maksamiseen. Suurista käteisnostoista kannattaa ilmoittaa pankkiin ennakkoon.
Finvoice-sanomien välityspalvelut toimivat.
Aineistojen suojauksissa käytetyt tunnukset uusitaan automaattisesti, mutta uusien tunnusten tilaaminen ja mahdollisten häiriötilanteiden korjaukset eivät lakon aikana onnistu.

Verot ja veronluonteiset maksut
Katso kohtaa edellä.

Ulkomaan maksut
Ulkomaille lähtevät ja ulkomailta saapuvat maksut pyritään välittämään, mutta toimeksiantojen käsittelyssä voi esiintyä viiveitä.

Tunnistuspalvelut
Verkkoasioinnissa käytettävä Tupas-tunnistuspalvelu toimii, mutta palvelun toimivuudessa voi olla pankkikohtaisia eroja.

Maksukortit ja maksupäätepalvelut
Maksupäätepalvelut ja korttimaksujen tilitykset kauppiaille toimivat pääsääntöisesti, mutta niissä voi olla viiveitä tai häiriöitä.
Katevarmennus toimii, mutta puhelinpalvelussa voi olla ruuhkaa. Palveluissa voi olla pankkikohtaisia häiriöitä.
Mikäli automaattinen varmennus ei toimi, ei varmennusta myöskään pystytä tekemään puhelimitse.
Jos varmennukset eivät toimi, luottokorteilla (credit) ja debitkorteilla voidaan tehdä ostoksia varmennusrajoihin saakka tai kauppiaan omalla riskillä, mutta online-debitkortteja kuten Visa Electronia ei voi käyttää.

Rahahuolto- ja laskentakeskuspalvelut
Rahahuolto- ja laskentakeskuspalvelut toimivat myös lakon aikana, jos kauppa on arvokuljetuspalveluiden piirissä. Konttoreiden kautta hoidettu rahahuolto ei ole käytettävissä konttorien kiinniolon vuoksi. Kauppiaita pyydetään sopimaan lakon aikaisesta käteisrahahuollosta ennakkoon pankkinsa kanssa.


Arvopaperipalvelut

Osakekauppa
Lakolla ei ole vaikutusta pörssin toimintaan, mutta selvitystoiminnassa voi olla viiveitä.
Verkkopankin kautta tulevien ja muidenkin arvopaperitoimeksiantojen käsittely saatetaan joutua keskeyttämään, jotta asiakkaiden tasapuolinen kohtelu varmistetaan.
Tehtyjen osakekauppojen kirjaukset arvo-osuustileille hoituvat.

Sijoitusrahastot
Rahastojen merkintä- ja lunastustoimeksiantojen vastaanotto voidaan joutua keskeyttämään, jotta asiakkaiden tasapuolinen kohtelu varmistetaan. Sama koskee verkkopankin kautta tulevia toimeksiantoja.


Finanssialan Keskusliitto (FK) on toimialajärjestö, joka edustaa Suomessa toimivia pankkeja, vakuutusyhtiöitä, rahoitusyhtiöitä, arvopaperinvälittäjiä, sijoitusrahastoyhtiöitä sekä finanssialan työnantajia. Osa jäsenistä hoitaa myös lakisääteiseen sosiaaliturvaan kuuluvia liikenne-, työeläke- ja työtapaturmavakuutuksia. Finanssialan Keskusliitolla on noin 480 jäsenyhteisöä ja niiden palveluksessa toimii noin 43 000 työntekijää.
http://www.fkl.fi  

Tietoja julkaisijasta

Finanssiala ry
Finanssiala ry
Itämerenkatu 11 - 13
00180 HELSINKI

020 793 4240http://www.finanssiala.fi

Finanssiala ry (FA) edustaa Suomessa toimivia pankkeja, henki-, työeläke- ja vahinkovakuutusyhtiöitä, rahasto- ja rahoitusyhtiöitä sekä arvopaperivälittäjiä. Rakennamme jäsenillemme toimintaympäristöä, jossa ne voivat liiketoiminnallaan lisätä suomalaista hyvinvointia.

Finanssiala - Uudistuvan alan ääni

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Finanssiala ry

Kutsu: Talouden pyöreä pöytä: Monihuippuinen työura – Pidempään, paremmin ja yhdessä 5.6.2025 klo 14.00–15.0022.5.2025 10:20:58 EEST | Tiedote

Ikääntyvä Suomi tarvitsee osaamista ja kokemusta koko työuran mitalla. Perinteinen käsitys työurasta yhtenä pitkänä nousuna kohti eläköitymistä ei ole katoamassa. Työura voi kulkea myös polkuna, joka koostuu siirtymisistä, uusista mahdollisuuksista ja useista huipuista. Aiheesta keskustellaan Talouden pyöreän pöydän webinaarissa torstaina 5.6.2025 klo 14.00–15.00.

Ahosniemi: Finanssialan kasvustrategian hyvät eväät jäävät torsoksi, ellei sääntelyä yksinkertaisteta ja järkevöitetä15.5.2025 12:14:37 EEST | Tiedote

Finanssialan kasvustrategiaa selvittänyt työryhmä on julkistanut politiikkasuosituksensa kasvun vauhdittamiseksi. Ahosniemi pitää työryhmän suosituksia monelta osin hyvinä, mutta peräänkuuluttaa rahoitusmarkkinasääntelyn kokonaisarviota, joka oli alun perin määrä tehdä kasvustrategian yhteydessä. Työryhmä suosittelee muun muassa listautumiskynnyksen madaltamista, kansankapitalismin ja talousosaamisen vahvistamista sekä sääntelyn muuttamista, jotta Suomesta voidaan luoda merkittävä rahastojen kotipaikka. Suositukset perustuvat selvitykseen siitä, miten finanssiala voisi edistää nykyistä vahvemmin kestävää talouskasvua ja samalla luoda lisää työtä ja verotuloja Suomeen.

Yrityslähestymiskiellon toteutus etenee – tiedossa aiempaa parempaa suojaa häiriköintiä ja uhkailua vastaan työpaikoilla7.5.2025 06:30:00 EEST | Tiedote

Petteri Orpon hallitus päätti puoliväliriihessä varmistaa pitkään tavoitellun yrityslähestymiskiellon toteuttamisen. Uuden lain myötä työnantajat voivat paremmin suojella työntekijöitään ja asiakkaitaan häiriötilanteissa. Kielto mahdollistaa yrityksille lähestymiskiellon hakemisen toistuvaa uhkaa tai häiriötä aiheuttavaa henkilöä kohtaan. Yrityslähestymiskiellon taakse ovat asettuneet niin elinkeinoelämän kuin palkansaajienkin etujärjestöt. Finanssiala ry (FA) on ajanut uudistusta vuodesta 2012 lähtien, sillä alalla esiintyy arviolta tuhansia häiriköintitapauksia vuodessa.

Pankki tai poliisi ei kysy pankkitunnuksia, huijari kysyy – kalasteluhuijausten määrä räjähti vuonna 202429.4.2025 06:00:00 EEST | Tiedote

Jos pankin tai viranomaisen edustaja pyytää puhelimessa tai viestissä pankkitunnuksia, kyseessä on huijari. Kalasteluhuijaukset olivat yleisin huijaustyyppi vuonna 2024. Suomalaiset menettivät niihin lähes 32 miljoonaa euroa. Kalasteluhuijauksissa myös kasvu oli kovinta. Ne lisääntyivät edellisvuodesta 161 prosenttia. Kaikkiaan suomalaisia yritettiin huijata yli 107 miljoonan euron edestä vuonna 2024. Pankit onnistuivat pysäyttämään ja palauttamaan yli 44 miljoonaa euroa huijattuja varoja.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye