4 signaalia S-ryhmästä: Näin suomalaiset palautuvat kriisimoodista
1. Asiointikerrat myymälöissä tihentyneet
Ihmiset ovat palaamassa myymälöihin. Esimerkiksi Prismassa on toukokuussa käynyt asiakasomistajia 13 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa. Tihentyneet käyntikerrat näkyvät myös siten, että kauppareissulla käytetään 9 prosenttia vähemmän rahaa kuin huhtikuussa. (Lähde: S-ryhmän asiakasomistajadata)
”Kun epidemiahuippu oli Suomessa pahimmillaan, kaupassa käytiin harvemmin mutta ostettiin kerralla enemmän. Tämä muutos oli ymmärrettävä. Nyt on nähtävissä, että ihmiset palaavat hiljalleen arkeen”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.
”Vaikka kaupassa käydään nyt useammin, turvallisuuskäytännöt on yhä pidettävä mielessä. Käsihygienia ja turvavälit ovat edelleen hyviä ohjeita. Samoin muistutus siitä, ettei kauppaan mennä edes pikkunuhassa”, Päällysaho ohjeistaa.
2. Kesän kynnyksellä vaatteet ja kosmetiikka kiinnostavat taas
Sokoksen myymälöissä maalis-huhtikuu tuntui lähes epätodelliselta: asiakkaita ei näkynyt, mutta samaan aikaan verkkokauppa rikkoi ketjun ennätyksiä. Viime viikolla tapahtui kuitenkin muutos.
”Myynti kivijalassa lähti nousuun. Tällä viikolla myynti on ollut jopa yli 40 prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuonna samaan aikaan”, Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen kommentoi.
”Aurinko sai ihmiset selvästi liikkeelle.”
3. Paluu bensapumpuille
S-Pankin korttitilastojen mukaan suomalaisten polttoaineen kulutus on lähtenyt uudelleen kasvuun. ABC-ketju vahvistaa havainnon.
”Ihan viime vuoden tasossa ei vielä olla, mutta parempaan päin ollaan menossa”, ABC:n kehitysjohtaja Tiina Viksten sanoo.
Kesää odotetaan liikennemyymälöissä erityisellä jännityksellä. Suomalaisilla olisi selvästi kiinnostusta kotimaanmatkailuun, mutta moni odottaa hallituksen linjausta asiasta.
4. Telttakauppa povaa retkeilybuumia
”Lomasesonki on vasta tulossa, mutta teltat ja riippukeinut ovat jo nyt olleet kovassa kysynnässä”, pukeutumisen ja sportin valikoimajohtaja Päivi Hole kertoo.
Ja mitäpä suomalaiset tekevät telttareissuillaan? Jos myynti-indeksejä katsoo, niin eniten myyntiään on kasvattanut frisbeegolf. Näiden tuotteiden myynti on lähes kolminkertaistunut. Ehkä joku nappaa frisbeet mukaan telttamatkalle.
Kun kuntosaleja maalis-huhtikuussa suljettiin, valikoimajohtaja osasi odottaa kuntoiluvälineiden osalle kasvua, mutta valtavan suuri kysyntä oli silti yllätys.
”Viikkomyynnit olivat niissä jopa nelinkertaisia. Samaan aikaan vesiurheiluvälineille ei ollut menekkiä lainkaan, kun uimahallit olivat poissa käytöstä.”
Lisätietoja: SOK Viestintä, puh. 050 472 2745, viestinta@sok.fi
Yhteyshenkilöt
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissäja oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 8–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
S-ryhmän myynti kasvoi alkuvuonna – marketkaupan veto jatkui vahvana12.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän tammi–maaliskuun veroton vähittäismyynti oli 3 311,6 miljoonaa euroa. Kasvua edelliseen vuoteen verrattuna oli 3,0 prosenttia.
Kampin kansainvälinen huippuhotelli Radisson Blu Royal uudistuu – tavoitteena Helsingin halutuin tapahtumahotelli10.4.2024 07:50:00 EEST | Tiedote
Helsingin Kampissa sijaitseva Radisson Blu Royal Hotel uudistuu. Uudistusten tavoitteena on tehdä Radisson Blu Royalista Helsingin keskustan halutuin tapahtumahotelli. Hotelli sulkeutuu uudistustöiden ajaksi toukokuun alussa ja avautuu uudistettuna syksyllä 2025.
Coop-tuotteita löytyy S-ryhmän myymälöistä jo yli 400 – Coop-simasta kevään hittituote?9.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Jo lähes neljäsosa entisistä Rainbow-tuotteista korvautuu kevään aikana laatu-hinta-suhteeltaan erinomaisilla Coop-tuotteilla S-ryhmän myymälöissä ja Coop-tuotesarjaan tuodaan jatkuvasti myös uusia tuotteita. Coop-tuotteita löytyy siis jo osapuilleen saman verran kuin mitä Xtra- tai Kotimaista-tuotesarjoihin kokonaisuudessaan kuuluu. Coopista kasvaa S-ryhmän selvästi laajin oma tuotesarja, johon tulee kuulumaan yli 1500 tuotetta.
Prisman data näyttää: Suomalaisten tapa grillata on murroksessa – nyt halutaan pitkää nautintoa8.4.2024 07:45:00 EEST | Tiedote
Koronavuosina suomalaiset panostivat kalliiden ja hienojen grillien ostamiseen, mutta nyt suunta on kääntynyt, kertoo Prisman tuore myyntidata. Tällä hetkellä suomalaiset hakevat grillauksesta uudella tavalla pitkäkestoisia elämyksiä, mistä kertoo muun muassa savustuslastujen ja erityisesti pitkään hauduttamiseen soveltuvien digitaalisten paistomittareiden myynnin merkittävä kasvu. Ylipäätänsä grillauksen lisävarusteisiin satsataan nyt uudella innolla.
S-ryhmä ja Foodora pilotoivat ruokakaupan pikatoimituksia Kuopiossa ja Oulussa8.4.2024 07:30:00 EEST | Tiedote
Salen valikoiman kotiinkuljetuksia testataan Osuuskauppa Peeässässä ja Osuuskauppa Arinassa kevään ja kesän ajan. Tarkoituksena on testata palvelua avoimin mielin ja nähdä, miten asiakkaat uuteen kotiinkuljetuspalveluun suhtautuvat ja millaista kysyntää palvelulla on.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme