4 signaalia S-ryhmästä: Näin suomalaiset palautuvat kriisimoodista

1. Asiointikerrat myymälöissä tihentyneet
Ihmiset ovat palaamassa myymälöihin. Esimerkiksi Prismassa on toukokuussa käynyt asiakasomistajia 13 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa. Tihentyneet käyntikerrat näkyvät myös siten, että kauppareissulla käytetään 9 prosenttia vähemmän rahaa kuin huhtikuussa. (Lähde: S-ryhmän asiakasomistajadata)
”Kun epidemiahuippu oli Suomessa pahimmillaan, kaupassa käytiin harvemmin mutta ostettiin kerralla enemmän. Tämä muutos oli ymmärrettävä. Nyt on nähtävissä, että ihmiset palaavat hiljalleen arkeen”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.
”Vaikka kaupassa käydään nyt useammin, turvallisuuskäytännöt on yhä pidettävä mielessä. Käsihygienia ja turvavälit ovat edelleen hyviä ohjeita. Samoin muistutus siitä, ettei kauppaan mennä edes pikkunuhassa”, Päällysaho ohjeistaa.
2. Kesän kynnyksellä vaatteet ja kosmetiikka kiinnostavat taas
Sokoksen myymälöissä maalis-huhtikuu tuntui lähes epätodelliselta: asiakkaita ei näkynyt, mutta samaan aikaan verkkokauppa rikkoi ketjun ennätyksiä. Viime viikolla tapahtui kuitenkin muutos.
”Myynti kivijalassa lähti nousuun. Tällä viikolla myynti on ollut jopa yli 40 prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuonna samaan aikaan”, Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen kommentoi.
”Aurinko sai ihmiset selvästi liikkeelle.”
3. Paluu bensapumpuille
S-Pankin korttitilastojen mukaan suomalaisten polttoaineen kulutus on lähtenyt uudelleen kasvuun. ABC-ketju vahvistaa havainnon.
”Ihan viime vuoden tasossa ei vielä olla, mutta parempaan päin ollaan menossa”, ABC:n kehitysjohtaja Tiina Viksten sanoo.
Kesää odotetaan liikennemyymälöissä erityisellä jännityksellä. Suomalaisilla olisi selvästi kiinnostusta kotimaanmatkailuun, mutta moni odottaa hallituksen linjausta asiasta.
4. Telttakauppa povaa retkeilybuumia
”Lomasesonki on vasta tulossa, mutta teltat ja riippukeinut ovat jo nyt olleet kovassa kysynnässä”, pukeutumisen ja sportin valikoimajohtaja Päivi Hole kertoo.
Ja mitäpä suomalaiset tekevät telttareissuillaan? Jos myynti-indeksejä katsoo, niin eniten myyntiään on kasvattanut frisbeegolf. Näiden tuotteiden myynti on lähes kolminkertaistunut. Ehkä joku nappaa frisbeet mukaan telttamatkalle.
Kun kuntosaleja maalis-huhtikuussa suljettiin, valikoimajohtaja osasi odottaa kuntoiluvälineiden osalle kasvua, mutta valtavan suuri kysyntä oli silti yllätys.
”Viikkomyynnit olivat niissä jopa nelinkertaisia. Samaan aikaan vesiurheiluvälineille ei ollut menekkiä lainkaan, kun uimahallit olivat poissa käytöstä.”
Lisätietoja: SOK Viestintä, puh. 050 472 2745, viestinta@sok.fi
Yhteyshenkilöt
Outi Hohtiviestintäjohtaja
Puh:+358503883133outi.hohti@sok.fiSOK Mediapalvelu
arkisin klo 8-16
Kuvat
Tietoja julkaisijasta
S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt.
Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa ja ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä sekä oman pankkimme kautta.
Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme vuonna 2024 Suomeen lähes miljardi euroa.
#parempipaikkaelää
SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.
Mediapuhelin: 050 472 2745 (pvm/mpm)
Sähköposti: viestinta@sok.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu2.7.2025 08:35:00 EEST | Tiedote
Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.
Sokos uskoo modernin tavaratalokaupan tulevaisuuteen – panostaa verkkoon ja avaa uuden myymälän Seinäjoelle24.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Sokos-ketju avaa uuden myymälän Seinäjoen Prismakeskukseen. Sokos Seinäjoen avaaminen on luonteva osa Sokoksen monikanavaisen tavaratalokaupan mallia, jossa investoinnit kohdistuvat niin verkkokauppaan kuin kivijalkamyymälöihinkin.
ABC:n data paljastaa: Näissä paikoissa suomalaiset liikkuvat juhannusliikenteessä – löytyykö sinun mökkireittisi varrelta?17.6.2025 08:40:00 EEST | Tiedote
Lähestyvä juhannus tarkoittaa satojen tuhansien suomalaisten lähtemistä tien päälle kohti mökkejään ja muita juhannuksenviettopaikkoja. Liikennemyymäläketju ABC julkaisee nyt juhannuksen kunniaksi tilastojaan siitä, missä suomalaiset yleisimmin matkoillaan asioivat ja mitkä ovat juhannusliikenteen suosituimmat ABC:t. Lisäksi asiantuntija tarjoaa 5 vinkkiä sähköautolla juhannuksen viettoon lähtijöille.
Grilli ja sauna kuumiksi: S-ryhmän kysely ja myyntidata kertovat juhannuksen kaavan16.6.2025 07:35:00 EEST | Tiedote
S-ryhmän toteuttama tuore asiakaskyselytutkimus sekä myyntidata valottavat, missä suomalaiset viettävät juhannuksen, mitä pöytään katetaan ja mistä perinteestä pidetään kiinni. Datan valossa ostokset noudetaan mökkimatkalla ja ruoan ohella kauppareissulla täydentyvät entistä sujuvammin myös juhannuksen juomahankinnat.
Jo joka neljäs S-Etukortin käyttäjä voi jättää lompakon kotiin ja luottaa puhelimeen10.6.2025 08:04:00 EEST | Tiedote
S-Etukortti löytyy neljältä miljoonalta suomalaiselta, joista miljoona on lisännyt sen myös puhelimeensa. Näin Bonuksen kerryttäminen onnistuu helposti myös silloin, kun fyysinen kortti ei ole mukana matkassa.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme