SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

4 signaalia S-ryhmästä: Näin suomalaiset palautuvat kriisimoodista

Jaa

Koululaisten kesäloman kynnyksellä suomalaiset ovat hiljalleen palaamassa kohti normaalia elämää. Maaliskuussa Suomeen iskenyt koronakriisi oli S-ryhmän toimialoilla täydellinen mullistus, mutta toukokuun loppupuolella ilmassa on ollut jo merkkejä muutoksesta.

1. Asiointikerrat myymälöissä tihentyneet

Ihmiset ovat palaamassa myymälöihin. Esimerkiksi Prismassa on toukokuussa käynyt asiakasomistajia 13 prosenttia enemmän kuin huhtikuussa. Tihentyneet käyntikerrat näkyvät myös siten, että kauppareissulla käytetään 9 prosenttia vähemmän rahaa kuin huhtikuussa. (Lähde: S-ryhmän asiakasomistajadata)

”Kun epidemiahuippu oli Suomessa pahimmillaan, kaupassa käytiin harvemmin mutta ostettiin kerralla enemmän. Tämä muutos oli ymmärrettävä. Nyt on nähtävissä, että ihmiset palaavat hiljalleen arkeen”, S-ryhmän päivittäistavarakaupan johtaja Sampo Päällysaho toteaa.

”Vaikka kaupassa käydään nyt useammin, turvallisuuskäytännöt on yhä pidettävä mielessä. Käsihygienia ja turvavälit ovat edelleen hyviä ohjeita. Samoin muistutus siitä, ettei kauppaan mennä edes pikkunuhassa”, Päällysaho ohjeistaa. 

2. Kesän kynnyksellä vaatteet ja kosmetiikka kiinnostavat taas

Sokoksen myymälöissä maalis-huhtikuu tuntui lähes epätodelliselta: asiakkaita ei näkynyt, mutta samaan aikaan verkkokauppa rikkoi ketjun ennätyksiä. Viime viikolla tapahtui kuitenkin muutos.

”Myynti kivijalassa lähti nousuun. Tällä viikolla myynti on ollut jopa yli 40 prosenttia vilkkaampaa kuin viime vuonna samaan aikaan”, Sokoksen kehitysjohtaja Päivi Juntunen kommentoi.

”Aurinko sai ihmiset selvästi liikkeelle.”

3. Paluu bensapumpuille

S-Pankin korttitilastojen mukaan suomalaisten polttoaineen kulutus on lähtenyt uudelleen kasvuun. ABC-ketju vahvistaa havainnon.

”Ihan viime vuoden tasossa ei vielä olla, mutta parempaan päin ollaan menossa”, ABC:n kehitysjohtaja Tiina Viksten sanoo.

Kesää odotetaan liikennemyymälöissä erityisellä jännityksellä. Suomalaisilla olisi selvästi kiinnostusta kotimaanmatkailuun, mutta moni odottaa hallituksen linjausta asiasta.

4. Telttakauppa povaa retkeilybuumia

”Lomasesonki on vasta tulossa, mutta teltat ja riippukeinut ovat jo nyt olleet kovassa kysynnässä”, pukeutumisen ja sportin valikoimajohtaja Päivi Hole kertoo.

Ja mitäpä suomalaiset tekevät telttareissuillaan? Jos myynti-indeksejä katsoo, niin eniten myyntiään on kasvattanut frisbeegolf. Näiden tuotteiden myynti on lähes kolminkertaistunut. Ehkä joku nappaa frisbeet mukaan telttamatkalle.

Kun kuntosaleja maalis-huhtikuussa suljettiin, valikoimajohtaja osasi odottaa kuntoiluvälineiden osalle kasvua, mutta valtavan suuri kysyntä oli silti yllätys.

”Viikkomyynnit olivat niissä jopa nelinkertaisia. Samaan aikaan vesiurheiluvälineille ei ollut menekkiä lainkaan, kun uimahallit olivat poissa käytöstä.”

Lisätietoja: SOK Viestintä, puh. 050 472 2745, viestinta@sok.fi

 

Yhteyshenkilöt

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta
Fleminginkatu 34
00510 Helsinki

http://www.s-ryhma.fi

S-ryhmä on osuustoiminnallinen yritysryhmä, joka muodostuu 19 alueosuuskaupasta, Suomen Osuuskauppojen Keskuskunnasta (SOK) sekä niiden tytäryhtiöistä. Osuuskauppojen jäsenet eli asiakasomistajat omistavat osuuskaupat, jotka puolestaan omistavat keskusliike SOK:n.

S-ryhmän keskeiset liiketoiminta-alueet ovat marketkauppa, tavaratalo- ja erikoisliikekauppa, liikennemyymälä- ja polttonestekauppa, matkailu- ja ravitsemiskauppa, rautakauppa sekä rahoituspalvelut. S-ryhmän vähittäismyynti oli vuonna 2018 noin 11,5 miljardia euroa, ja se oli suurin yksityinen työllistäjä Suomessa yli 38 000 työntekijällään.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat mediatiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Kaikkien aikojen keksikesä? S-ruokakauppojen myyntidata paljastaa suomalaisten kesäherkut9.7.2020 08:46:17 EESTTiedote

Millaisia herkkuja suomalaisten ostoskoreista löytyy tänä kesänä? S-ruokakauppojen myyntidatasta selviää, että kaupaksi ovat käyneet niin tutut kestosuosikit, kuten suklaajäätelö ja kaurakeksit, kuin tämän kesän uutuustuotteetkin. Kesälomalla herkutellaan niin jäätelöillä, makeisilla kuin kekseilläkin, mutta myös terveellisempien vaihtoehtojen suosio on kasvussa. Pullovesien myynti kasvaa kesähelteillä jopa 70 %. Kotimaisista marjoista mansikka on ykkönen vuodesta toiseen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme