SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Suomalaiset innostuivat leipomaan ja sisustamaan – S-ryhmän data kertoo, miten viileästä alkukesästä on nautittu

Jaa

Tänä kesänä ei ole vielä suuremmin hellepäiviä nähty, mikä on saanut suomalaiset nauttimaan kesästä tänä vuonna hieman eri tavoilla ja mauilla. S-ryhmän myyntidata kertoo suomalaisten innostuneen muun muassa leivonnasta sekä sisustamisesta. Kelien viileydestä huolimatta moni on päätynyt tekemään ostoksia pakastealtaalle.

Ronnie Hole

”Kyllä pakastealtailla on käynyt kuhina, vaikka hellettä ei ole juuri ollut. Pakasteiden myynti kasvaa, kun ruokaa laitetaan enemmän sisätiloissa ja viileämpi keli helpottaa pakasteiden kuljettamista kotiin tai mökille”, kertoo myyntipäällikkö Juhani Haara S-ryhmän marketkaupasta.

”Tänä kesänä esimerkiksi jäätelöiden kotipakkauksia on ostettu suhteessa enemmän kuin annosjäätelöitä, jotka ostetaan perinteisesti heti nautittavaksi. Myös pakastepizzojen, ranskanperunoiden, kalapuikkojen sekä erilaisten kalafileiden kysyntä on kasvanut touko-kesäkuussa lähes kymmenen prosenttia viime vuoteen verrattuna. Nämä ovat selvästi suurempia volyymikasvuja kuin alkuvuoden aikana.”

Viileät säät ovat vaikuttaneet myös suomalaisten herkuttelutapoihin.

”Onhan se selvä, että viileillä keleillä herkuttelu siirtyy niin sanotusti kylmästä herkuttelusta lämpimämpään herkutteluun. Makeisten ja leipomotuotteiden kysyntä on tänä kesänä ollut kasvussa, ja ovatpa viileät säät saaneet suomalaiset alkukesästä myös itse leipomaan edellisvuotta enemmän. Tämä on näkynyt esimerkiksi jauhojen ja muiden leivonta-aineiden myynnin kasvussa”, Haara sanoo.

Nyt panostetaan sisätilojen viihtyvyyteen

Viileät ilmat ovat saaneet suomalaiset panostamaan myös sisätilojen viihtyvyyteen sekä erilaisiin aktiviteetteihin erityisesti sisällä.

”Kotona ja mökeillä on tänä kesänä sisustettu sekä saunottu. Sisustustuotteiden kysyntä Prismassa on alkukesästä kasvanut yli 40 prosenttia ja myös sauna- ja takkatuotteiden sekä halkojen kysyntä on kasvanut selkeästi alkuvuoteen nähden”, kertoo Prisman kodin myyntipäällikkö Matti Viitanen.

Tunnelmaa on viileämmällä kelillä luotu esimerkiksi kynttilöillä. Kesäkuussa kynttilöitä myytiin S-ryhmän ruokakaupoista lähes 20 prosenttia enemmän kuin viime kesänä.

”Aikaa on selkeästi vietetty esimerkiksi erilaisten käsitöiden parissa, sillä käsityötuotteiden kysyntä on kasvanut touko-kesäkuussa lähes 20 prosenttia. Myös konsolipelaamisen myynti on kasvanut touko-kesäkuussa noin 60 prosenttia, johon on kelien ohessa vaikuttanut osaltaan myös Nintendon uuden pelikonsolin ilmestyminen”, Viitanen jatkaa.

”Sisätekemisen ohella on kesästä lähdetty nauttimaan uloskin. Lasten sadeasujen myynti on lähes kaksinkertaistunut ja kumisaappaiden myynti on kasvanut noin 60 prosenttia viime vuoteen verrattuna. Myös kalastus on kiinnostanut monia: esimerkiksi avokelasettien ja lippauistinten kysynnässä on ollut selkeää kasvua.”

Vinkit ja top-tuotteet viileän kesäpäivän varalle:

  • Varmista varustus! Suomen kesä ja luonto ovat nyt parhaimmillaan, vaikka niistä ei pääsisi nauttimaan hellelukemissa. Sade ja viileys eivät siis ole este, jos kaapista löytyy oikeat vaatteet: laadukkaat sade- ja retkeilyvarusteet ovat Suomen säässä kannattava hankinta. Tänä kesänä suomalaiset ovat suosineet erityisesti vedenpitäviä kuoritakkeja.
  • Kesätekemistä on monenlaista, satoipa tai paistoi. Legojen kokoaminen ja hauskat lautapelit viihdyttävät isompaakin porukkaa sisällä. Ulkona yhdessäolosta voi nauttia esimerkiksi suositussa Luode12 -brändin neljän hengen kupoliteltassa, jonka vedenpitävä materiaali ja teipatut saumat takaavat viihtyvyyden sadekeleilläkin.
  • Grillaus on asenne-, ei sääkysymys! Kutsu ystävät nauttimaan grillin lämmöstä ja hyvästä ruoasta. Grillimestari ei aina tarvitse kalleinta menopeliä, alle sopii esimerkiksi Housen kaasugrilli, joka on ollut alkukesästä yksi Prisman suosituimmista grilleistä. Grillin lämpöön sopivat niin erilaiset lihat, veget kuin vaikka pizzakivellä paistettu pizza.

Yhteyshenkilöt

Lisätiedot:

Juhani Haara
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
juhani.haara@sok.fi
puh. 0107680628

Matti Viitanen
Myyntipäällikkö, S-ryhmän marketkauppa
matti.viitanen@sok.fi
puh. 0107680704

SOK:n viestintä

SOK:n viestintä tarjoaa median edustajille ajankohtaista tietoa S-ryhmästä. Viestintämme palvelee mediaa arkisin klo 9–16.

Puh:050 472 2745viestinta@sok.fi

SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

S-ryhmä on suomalaisten kotitalouksien omistama kaupparyhmä. S-ryhmän muodostavat 19 alueosuuskauppaa, SOK sekä niiden tytäryhtiöt. ​ 

Tarjoamme arjen palveluita päivittäis- ja käyttötavarakaupassa, hotelleissa & ravintoloissa, tavarataloissa, liikennemyymälöissä ja oman pankkimme kautta. ​ 

Olemme suurin yksityinen työllistäjä Suomessa – meitä s-ryhmäläisiä on noin 40 000. Toimimme tinkimättömästi yhdenvertaisuutta edistäen sekä luonnonvaroja kunnioittaen, ja olemme Suomen suurin kotimaisen ja lähiruoan myyjä. Verojalanjälkemme on lähes 1,9 miljardia euroa, ja investoimme Suomeen vuosittain noin 500 miljoonaa euroa. ​​ 

#parempipaikkaelää

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta SOK - Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta

Nopeus on suurin riski – ruokarobotit muistuttavat koulujen alkaessa valppaudesta liikenteessä7.8.2025 12:10:00 EEST | Tiedote

Suomalaisista lähes jokainen pitää tärkeänä, että koulujen lähellä noudatetaan nopeusrajoitusta. Silti Liikenneturvan toteuttamissa tutkauksissa neljä viidestä kuljettajasta ajaa ylinopeudella koulujen lähistöllä oleville suojateille. Kun koulut elokuussa alkavat, katukuvassa tutuksi tulleet S-kaupat-palvelun ruokarobotit kerääntyvät koulujen ja myymälöiden lähistölle ympäri Suomea muistuttamaan erityisesti aikuisia valppaudesta, kun liikenteessä on paljon pieniä kulkijoita.

Huulet ovat palanneet tärkeäksi osaksi suomalaisten meikkirutiinia – Nämä tuotteet nousseet uusiksi myyntihiteiksi23.7.2025 08:45:00 EEST | Tiedote

29. heinäkuuta vietetään jälleen vuosittaista kansainvälistä huulipunapäivää. Huulipunat ja -kiillot ovatkin parhaillaan yhä useamman suomalaisen huulilla, sillä erilaisia huulituotteita ostetaan nyt selvästi edeltäviä vuosia enemmän. Sokoksen ja Emotionin myyntidatasta käy ilmi, että huulipunien myynti on kasvanut peräti 50 prosenttia koronavuosiin verrattuna.

Ilmanpuhdistimien myynti tuplaantui eikä pöytätuuletin enää kelpaa kaikille – Prisman myyntidata kertoo, mitä koteihin kesällä halutaan15.7.2025 09:14:18 EEST | Tiedote

Suomalaiset panostavat selvästi aiempaa enemmän kotinsa ilmanlaatuun ja viilennykseen kesäisin, kertoo Prisman tuore myyntidata. Datan mukaan ilmanpuhdistimien kysyntä on alkukesällä lähes tuplaantunut ja viilenninkaupoille suomalaiset suuntavat heti ensimmäisinä hellepäivinä. Monille viilennyslaitetta valitessa on nyt erityisen tärkeää, että laitetta voi hallita etänä. Viilentimien lisäksi tapoja torjua hellettä on monia.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye