Robert Bosch Oy

40 vuotta turvatyynyjen sähköistä ohjausta Boschilta

Jaa
Ratkaisu on pelastanut neljässä vuosikymmenessä arviolta noin 90 000 ihmishenkeä.

Bosch yhdisti voimansa Daimler-Benz AG:n kanssa 40 vuotta sitten aloittaakseen maailman ensimmäisen sähköisen turvatyynyohjausyksikön tuotannon, mikä toimi merkittävänä kiihdyttäjänä matkustajien turvaamisen kehityksessä. Boschin onnettomuustutkijat arvioivat etu-, sivu- ja pääturvatyynyjen pelastaneen jopa 90 000 henkeä ympäri maailmaa.

Päätöksentekoa millisekunneissa

Täysimittaisen tuotannon alettua joulukuussa 1980 Bosch on valmistanut yli 250 miljoonaa turvatyynyn ohjausyksikköä ja teknologia on kehittynyt neljässä vuosikymmenessä huimasti eteenpäin.

Uusimmat turvatyynyohjausyksiköt tunnistavat onnettomuustyypin ja sen vakavuuden käyttämällä sisäisen ja ulkoisen kiihtyvyyden, kääntymisen ja paineen tunnistavia sensoreita.

Laukaisualgoritmi tulkitsee sensoridatan pohjalta kymmenessä millisekunnissa, onko kuljettaja vain painanut jarruja vai törmännyt pysäköityyn autoon, ajanut korokkeeseen, joutunut vakavaan törmäykseen tai onko hän vaarassa kääntyä ympäri.

Jos tilanne on vaarallinen, järjestelmä sytyttää pyroteknisen kaasugeneraattorin ja turvatyyny laukeaa. 30 millisekunnin sisällä turvatyyny on täyttynyt suojelemaan sekä kuljettajaa että matkustajia.

Nykyaikaisissa ajoneuvoissa on asennettuna jopa yhdeksän turvatyynyä, jotka voidaan laukaista toisistaan riippumatta, onnettomuustilanteen mukaan. Törmäyksen seurauksena järjestelmä voi lähettää myös signaalin, joka lopettaa polttoaineen syötön tai sähköisissä ajoneuvoissa sulkee korkeajänniteakuston.

1,8 miljoonaa törmäyssimulaatiota

Bosch on työskennellyt autovalmistajien kanssa vuodesta 1977 saakka ensimmäisen sähköisen turvatyynyohjausyksikön parissa. Yksiköllä suoritettiin yli 6000 törmäystestiä 60 automallilla. Nykyään vaaditaan yli 1,8 miljoonaa törmäyssimulaatiota ohjausyksikön tuotannon valmisteluun yhtä automallia varten.

Ensimmäisen turvatyynyjärjestelmän tuotanto alkoi joulukuussa 1980 ja se julkaistiin markkinoille Mercedes-Benzin S-sarjassa. Järjestelmä koostui kolmesta komponentista – jännitemuuntimesta, energiavarastosta ja ohjausyksiköstä – ja yhteensä 170 osasta. Nämä ohjasivat vain turvatyynyä ja turvavyökiristintä kuljettajalle ja valinnaisesti etumatkustajalle.

Nykyiset 12. sukupolven turvatyynyohjausyksiköt sisältävät vain puolet ensimmäisten ohjausyksiköiden osamäärästä, mutta ne ohjaavat jopa 48 turvavälinettä, kuten erilaisia etu- ja sivuturvatyynyjä, polviturvatyynyjä sekä turvavyökiristimiä.

Turvalaitteiden koordinoitua yhteistyötä

Kun tulevaisuudessa autoissa käytettävien sensoreiden määrä kasvaa, myös niiden keräämän datan määrä kasvaa. Tämän ansiosta voidaan taata, että turvatyynyt, vyönkiristimet ja muut turvalaitteet toimivat keskenään entistä koordinoidummin.

Koordinaatiota tarvitaan esimerkiksi tilanteessa, jossa järjestelmä tunnistaa nopeasti lähestyvän onnettomuustilanteen. Se ohjaa automaattisesti matkustajat istuma-asentoon, mikä pienentää loukkaantumisriskiä ennen törmäyksen tapahtumista. Järjestelmä kykenee myös laukaisemaan turvatyynyt ja turvavyönkiristimen siten, että ne takaavat parhaan mahdollisen törmäysturvan jokaiselle autossa olevalle henkilölle.

Itse ajavissa autoissa turvalaitteiden ohjaus entistä tärkeämpää

Autonominen ajaminen on tulevaisuuden alue, jossa koordinaatio on erityisen oleellista. Kun kuljettajalle ei tarvitse varata tiettyä paikkaa, vapautuu lisää liikkumistilaa, mikä sallii täysin uusia sisätilakonsepteja. Kuljettajan istuin voi esimerkiksi olla pyörivä, jolloin hän voi istua muihin matkustajiin päin selkä menosuuntaan tai asettua muuten vain mukavampaan asentoon.

Kun ajoneuvojen istuinjärjestelyt muuttuvat joustavammiksi, on turvatyynyjen ja vyönkiristimien hallinta entistä haastavampaa. Tämä puolestaan lisää turvatyynyohjausyksiköiden vaatimusten monimutkaistumista ja Bosch työskentelee niiden parissa jo nyt.

Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Maija Andersson
+358 10 480 8225
maija.andersson@fi.bosch.com

Kuvat

Tietoja julkaisijasta

Robert Bosch Oy
Robert Bosch Oy
Robert Huberin tie 16 A
01510 Vantaa

010 48080http://www.bosch.fi

Bosch-konserni on maailman johtava teknologiatuotteiden ja palvelujen toimittaja. Sen palveluksessa oli vuoden 2021 lopussa noin 402 600 työntekijää. Konsernin liikevaihto vuonna 2021 oli 78,7 miljardia euroa. Konserni on jaettu neljään liiketoiminta-alueeseen: Mobility Solutions, Industrial Technology, Consumer Goods ja Energy and Building Technology. Johtavana IoT-yhtiönä Bosch tarjoaa innovatiivisia ratkaisuja älykoteihin, teollisuus 4.0:lle ja verkottuneeseen liikkumiseen. Boschin asiantuntijuus anturiteknologiassa, ohjelmistoissa ja palveluissa sekä oma IoT-pilvipalvelu takaavat, että sen asiakkaat voivat saada verkottuneita ja toimialojen rajat ylittäviä ratkaisuja yhdeltä toimittajalta.

Strategisena tavoitteena on helpottaa elämää ja parantaa elämänlaatua tuotteilla ja ratkaisuilla, jotka sisältävät tekoälyä (AI) tai jotka on kehitetty tai valmistettu sen avulla. Yhtiö tarjoaa tekniikkaa, joka on ”Invented for life.”

Konserni käsittää Robert Bosch GmbH:n sekä sen noin 440 tytäryhtiötä ja paikallista yhtiötä yli 60 maassa. Jos mukaan luetaan myös myynti- ja palveluyhteistyökumppanit, on Bosch tuotanto-, suunnittelu- ja myyntiverkostonsa kautta läsnä lähes kaikissa maailman maissa. Bosch-konserni on ollut hiilineutraali vuoden 2020 ensimmäisestä neljänneksestä lähtien. Yhtiön kasvun perusta on sen innovaatiovoima. Tutkimuksessa ja tuotekehityksessä työskentelee noin 76 100 henkilöä 128 toimipisteessä eri puolilla maailmaa. Heistä noin 38 000 on ohjelmistokehittäjiä.

Robert Bosch (1861–1942) perusti yhtiön Stuttgartissa vuonna 1886 hienomekaniikan ja sähkötekniikan korjaamoksi. Robert Bosch GmbH:n poikkeuksellinen omistusrakenne takaa konsernin taloudellisen riippumattomuuden. Sen ansiosta yhtiön on mahdollista suunnitella tulevaisuuttaan pitkäjänteisesti ja sijoittaa tulevaisuutensa kannalta välttämättömiin investointeihin etupainotteisesti. Yleishyödyllinen säätiö Robert Bosch Stiftung omistaa 94 prosenttia Robert Bosch GmbH:n osakkeista. Loput osakkeista omistaa Boschin perhe yrityksensä kautta sekä Robert Bosch GmbH. Suurinta äänivaltaa yhtiössä käyttää Robert Bosch Industrietreuhand KG, joka huolehtii myös omistajuuteen liittyvistä toiminnoista.

Lue lisää: www.bosch.fi, www.iot.bosch.com, www.bosch-press.com, www.twitter.com/BoschPresse

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Robert Bosch Oy

Turvallisempien teiden puolesta: Bosch ja Microsoft yhteistyöhön generatiivisen tekoälyn hyödyntämiseksi29.2.2024 07:49:59 EET | Tiedote

Skenaario, jota yksikään kuljettaja ei halua nähdä: pallo vierii tielle. On todennäköistä, että pallon perässä tielle juoksee lapsi. Ihmiskuljettajat osaavat arvioida tilanteen vaarallisuuden jo tielle vierivästä pallosta, mutta myös automaatiojärjestelmien on opittava arvioimista. Nyt Bosch haluaa lisätä generatiivisen tekoälyn käyttöä, jotta automaattinen ajaminen kehittyy entisestään.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye