Vuoden kauppakeskus 2010 Kauppakeskus Akseli elävöitti Mikkelin keskustaa - STT INFO KUVA (KUVATIEDOTE)
Vuoden kauppakeskus 2010
Kauppakeskus Akseli elävöitti Mikkelin keskusta
a
Mikkelissä kolme kuukautta toiminut kauppakeskus Akseli on valittu Vuoden kauppakeskukseksi 2010. Keskuksen toiminta on lähtenyt hyvin käyntiin ja sen merkitys Mikkelin keskustan elävöittäjänä on suuri. Kolme paikallista perheyritystä on investoinut hankkeeseen 33 miljoonaa euroa. Akselissa Jamankulman historiallisesti arvokas kiinteistö on yhdistetty onnistuneesti moderniin liikerakennukseen. Näin on pystytty tarjoamaan aivan kaupungin ydinkeskustassa houkuttelevaa liiketilaa, josta Mikkelissä on ollut puutetta. Vuoden kauppakeskus valittiin nyt ensimmäistä kertaa.
Ympäristö- ja energiatehokkuusarvot ovat ohjanneet kauppakeskus Akselin suunnittelua siitä lähtien, että keskus sijaitsee kaupungin keskustassa ja sinne on helppo tulla kävellen, polkupyörällä tai julkisilla kulkuvälineillä. Kauppakeskus Akselin perustajat olivat huolissaan siitä, että Mikkelin keskusta oli näivettymässä, eikä kaupungissa ollut kauppakeskusta, joka houkuttelisi sinne asiakkaita laajemmaltakin alueelta. Kauppakeskuksen tulo alueelle vaikutti myös kävelykeskustan ja toriparkin kehittymiseen. Monipuolisessa keskuksessa toimii myös hotelli ja sen yläkerroksissa on asuntoja sekä toimistotiloja. ”Tuomaristoa ilahdutti innovatiivinen tapa, jolla Akselissa on otettu uudenlaiseen käyttöön vanha, arvokas kiinteistö sekä paikallisten yrittäjien tekemä tiivis yhteistyö kaupunkinsa elävöittämiseksi”, perustelee tuomariston puheenjohtajana toiminut Musiikkitalon johtaja Helena Hiilivirta
valintaa.
Kunniamaininta Rajalla På Gränsen –keskukselle oppilaitosyhteistyöstä
Vuoden kauppakeskus 2010 –kilpailussa annettiin myös kunniamaininta. Sen sai Rajalla På Gränsen –keskus kiitoksena tiivistä yhteistyöstä paikallisen ammattikorkeakoulun kanssa. Kauppakeskus ja Kemi-Tornion ammattikorkeakoulu ovat yhdessä kehittäneet Liikeikkuna-konseptin, joka mahdollistaa tiiviin, molempia osapuolia hyödyttävän yhteistyön. Opiskelijoilla on kauppakeskuksessa käytettävissään tila, jossa he voivat esitellä omaa toimintaansa. Kauppakeskuksen yrittäjillä on puolestaan mahdollista saada apua ja esimerkiksi pienimuotoista tutkimuspalvelua ammattikorkeakoulun opiskelijoilta pientä korvausta vastaan. Opiskelijat saavat yhteistyön kautta käytännön kokemusta muun muassa markkinoinnista, somistuksesta ja tapahtumajärjestelyistä. Yhteistyö on lisännyt keskuksen nuorekkuutta ja kansainvälisyyttä. Opiskelijat esiintyvät muun muassa kauppakeskuksen radiossa ja suunnittelevat mainontaa.
Vuoden kauppakeskuskilpailun järjestää Suomen Kauppakeskusyhdistys ry. Voittajan valitsi tuomaristo, johon kuuluivat Helena Hiilivirta
Helsingin Musiikkitalosta, Arto Asikainen
Wereldhave Finland Oy:stä ja Jussi Jalkanen
Kauppalehti Optiosta. Valintakriteerinä oli kauppakeskusteko, joka on merkittävä, innovatiivinen ja ympäristöystävällinen. Lisäksi arvioitiin keskuksen johtamista ja tuloksellisuutta.
Lisätietoja:
Toiminnanjohtaja Juha Tiuraniemi,
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry, puh. 040 506 9151
Palkinto luovutettiin Helsingin Wanhassa Satamassa pidetyssä Coresma-tapahtumassa 17.2. klo 17.30. Kuvia tilaisuudesta on saatavissa STT:n tiedotepalvelun kautta.
Painokelpoiset 300 dpi:n kuvat liitetiedostossa
(Klikkaa STT Info portaalissa vasemmassa yläkulmassa KUVA -välilehteä) Kuvat: Jakke Nikkarinen/STT Info Kuva.
Kuvat ovat vapaasti käytettävissä. Kuvia julkaistaessa pyydämme mainitsemaan lähteen: kuvaajan nimi ja STT Info Kuva.
Kuva ylhäällä:
Vuoden kauppakeskus 2010 Akseli Mikkelistä. Vasemmalta Heikki Toivakka, Kirsi Keskitalo, Jukka Toivakka. Kuvat: Jakke Nikkarinen/STT Info Kuva.
Kuvat ovat vapaasti käytettävissä. Kuvia julkaistaessa pyydämme mainitsemaan lähteen: kuvaajan nimi ja STT Info Kuva.
Pieni kuva ylinnä:
Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jari Alanen
Kuvat: Jakke Nikkarinen/STT Info Kuva. Kuvat ovat vapaasti käytettävissä. Kuvia julkaistaessa pyydämme mainitsemaan lähteen: kuvaajan nimi ja STT Info Kuva.
Kuvat






Tietoja julkaisijasta
Suomen Kauppakeskusyhdistys ry kokoaa maan merkittävimmät kaupalliset keskukset. Toiminnassa kohtaavat kiinteistönomistajat, kauppakeskusjohto, kauppa, palvelut ja alan asiantuntijat.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry
Kauppakeskusten myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä - käyttöasteet säilyivät korkeina koko maassa22.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski. ”Kauppakeskukset eivät ole immuuneita vähittäiskaupan kasvun hiljentymiselle, sillä myös kauppakeskuksissa asioivat kuluttajat ovat varovaisia rahankäytössään. Myyntien odotetaan kuitenkin tasaantuvan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten, korkojen laskun ja puoliväliriihen veronalennusten myötä”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula. Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti pienen
Kauppakeskusten myynti kasvoi vuoden 2024 viimeisellä neljänneksellä12.3.2025 11:07:07 EET | Tiedote
Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti kasvoi 1,1 prosenttia vuoden 2024 loka-joulukuussa edellisen vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kävijöitä kauppakeskuksissa oli 4,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 viimeisellä neljänneksellä. Viimeisen vuosineljänneksen volyymejä nosti etenkin vilkas marraskuu, jolloin myynti nousi 3,3 prosenttia ja kävijöitä oli yli kuusi prosenttia enemmän kuin edellisenä vuonna. Myynti ja kävijämäärät kasvoivat pääkaupunkiseudulla huomattavasti muuta maata enemmän.
Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun3.2.2025 08:15:00 EET | Tiedote
Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Kauppakeskus on ihmisten kohtaamispaikka – yhteisöllisyys erottui vuoden 2024 voittavissa kauppakeskusteoissa14.11.2024 17:30:00 EET | Tiedote
Vuoden 2024 kauppakeskusteot on nyt valittu ja voittajat ovat kauppakeskukset Seppä, Mylly, Lauttis ja Myyrmanni. Kilpailu palkitsee tekoja, jotka kehittävät ja edistävät kauppakeskusten toimintaa. Voittajatöissä vietiin läpi muutosprojekteja, kehitettiin yhteisöllisyyttä lähiasukkaiden kanssa ja hyödynnettiin sovelluksia ja TikTok-alustaa asiakkaiden osallistamisessa.
Kauppakeskusten kävijämäärä tasaisessa kasvussa14.11.2024 07:00:00 EET | Tiedote
Kauppakeskusten kävijämäärien tasainen kasvu jatkui, ja kolmannella vuosineljänneksellä kauppakeskuksissa oli kävijöitä keskimäärin 2,7 prosenttia enemmän kuin vuotta aiemmin. Kävijämäärien kasvu jatkui vahvimpana pääkaupunkiseudulla, jossa kävijöitä oli heinä-syyskuussa 3,5 prosenttia enemmän kuin vuoden 2023 vastaavalla ajanjaksolla.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme