Yhtenäinen malli kauppakeskusten hiilijalanjäljen vertailuun

Jaa

Suomen Kauppakeskusyhdistys on kehittänyt syksyn 2024 aikana mallin, jolla voidaan vertailla eri kauppakeskusten hiilijalanjälkeä. Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.

Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.
Hiilijalanjälki-tunnusluku mahdollistaa kauppakeskusten ilmastovaikutusten läpinäkyvän ja yhtenäisen raportoinnin.

Hiilijalanjäljen määrittelyssä on huomioitu oman toiminnan päästölähteet, ostoenergian päästöt markkinaperusteisesti sekä kauppakeskuksen arvoketjun olennaiset päästökategoriat, kuten ostetut palvelut ja tuotteet. Tunnusluku kuvaa kauppakeskuksen vuotuisia päästöjä suhteessa bruttoalaan.

Myös kauppakeskuksen kävijöiden liikkumisen päästöistä saadaan jatkossa vertailutietoa, jossa huomioidaan kauppakeskuksen kävijämäärä ja asiakkaiden saapumisessa käytetty liikkumisväline ja näiden päästökertoimet sekä asiointimatkan pituus.

”Tällä hetkellä kauppakeskusten hiilijalanjäljestä ei ole yhdenmukaista ja läpinäkyvää tietoa, jonka myötä meiltä on myös puuttunut kattava tilannekuva koko toimialan päästöistä. Näemme, että hiilijalanjäljen yhteiset määrittelyt -hanke on merkityksellinen askel koko toimialalle, ja se mahdollistaa myös vaikuttavien päästövähennystoimien tunnistamisen”, toteaa Suomen Kauppakeskusyhdistyksen varapuheenjohtaja Jukka Vakula.

Laskenta huomioi koko kauppakeskuskiinteistön toiminnan

Kauppakeskuksissa omistus- ja hallintamuodot ovat vaihtelevia, joka haastaa päästölaskennan toteuttamista. Tämän vuoksi hankkeessa päädyttiin tarkastelemaan päästöjä koko kauppakeskuksen toiminnan osalta riippumatta omistusosuuksista tai sopimus- ja hallintavastuista.

”Määrittely on yksi askel hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Koko toimialan tavoitteena on vertailukelpoisuuden lisääminen, ja tämän taas uskotaan auttavan kauppakeskuksia hiilijalanjäljen pienentämisessä”, jatkaa Vakula.


Suomen Kauppakeskusyhdistys toteutti Kauppakeskusten hiilijalanjäljen yhteiset määrittelyt -hankkeen loppuvuodesta 2024. Työn on suorittanut Granlund Oy. Kauppakeskuksen hiilijalanjäljen arviointi perustuu GHG Protocol -menetelmään. Hankkeen pohjana käytettiin kolmen esimerkkikauppakeskuksen tietoja. Tulevaisuudessa tarkoituksena on julkaista kauppakeskusten hiilijalanjäljen tunnusluvut Kauppakeskusyhdistyksen vuosijulkaisussa. Hankkeen raportin voi tilata osoitteesta mikko.ostring@rakli.fi.

Lisätietoa:

Jukka Vakula, Vantaan Valo, toimitusjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistyksen varapuheenjohtaja, puh. 040 761 7287
Mikko Östring, johtaja, toimitilat, Kiinteistönomistajat ja rakennuttajat Rakli ry / toiminnanjohtaja, Suomen Kauppakeskusyhdistys, puh. 050 3018 933 
Tytti Bruce-Hyrkäs, Vastuullisuusliiketoiminnan kehitysjohtaja, Granlund Oy, puh. 050 0655 020

Avainsanat

Linkit

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kauppakeskusyhdistys ry

Kauneuden ja terveyden tuotteiden myynti kasvoi kauppakeskuksissa18.11.2025 07:05:00 EET | Tiedote

Kauppakeskusten kokonaismyynnin nimellinen kasvu kiihtyi 2,3 prosenttiin vuoden kolmannella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Kasvua siivitti etenkin syyskuun vilkas myynti, joka ylitti viime vuoden tason 3,4 prosentilla. 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla kokonaismyynnin nimellinen vuosikasvu oli 1,1 prosenttia. Inflaatiokorjattuna kolmannen vuosineljänneksen kokonaismyynti oli 1,9 prosenttia viime vuotta korkeampi, ja 12 kuukauden rullaavalla tarkastelujaksolla myynnin vuosimuutos oli 0,6 prosenttia.

Kauppakeskusten myynti ja kävijämäärä kasvoivat vuoden toisella neljänneksellä27.8.2025 08:05:00 EEST | Tiedote

Kauppakeskusten kokonaismyynti kääntyi nimellisesti 1,6 prosentin kasvuun vuoden toisella neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Inflaatiokorjattuna myynti kasvoi 1,2 prosenttia. Kasvu oli ripeintä huhtikuussa, mutta myös touko- ja kesäkuun kokonaismyynti ylitti vuoden 2024 vastaavien kuukausien tason. Myynti kasvoi eniten, 2,1 prosenttia, pääkaupunkiseudun kauppakeskuksissa, kun taas muualla Suomessa myynnin muutos jäi alle prosenttiin. Koko ensimmäisen vuosipuoliskon kokonaismyynti oli 0,4 prosenttia edellistä vuotta korkeampi.

Kauppakeskusten myynti laski vuoden ensimmäisellä neljänneksellä - käyttöasteet säilyivät korkeina koko maassa22.5.2025 07:05:00 EEST | Tiedote

Suomalaisten kauppakeskusten kokonaismyynti laski 0,9 prosenttia vuoden 2025 ensimmäisellä neljänneksellä viime vuoden vastaavaan ajanjaksoon verrattuna. Tammikuussa myynti oli hieman suurempaa kuin viime vuonna, mutta helmi-maaliskuussa jäätiin vuoden 2024 tasosta. Kauppakeskusten kävijämäärän kasvu jatkui, mutta huomattavasti viime aikoja maltillisempana. Tammi-maaliskuussa kävijöitä oli kauppakeskuksissa tasan prosentin enemmän kuin vuonna 2024. Kävijöiden määrä kasvoi pääkaupunkiseudulla noin kaksi prosenttia, mutta muun Suomen kauppakeskuksissa kävijämäärä laski. ”Kauppakeskukset eivät ole immuuneita vähittäiskaupan kasvun hiljentymiselle, sillä myös kauppakeskuksissa asioivat kuluttajat ovat varovaisia rahankäytössään. Myyntien odotetaan kuitenkin tasaantuvan loppuvuotta kohden muun muassa palkankorotusten, korkojen laskun ja puoliväliriihen veronalennusten myötä”, sanoo Suomen Kauppakeskusyhdistyksen puheenjohtaja Jukka Vakula. Päivittäistavara- ja tavaratalokaupan myynti pienen

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye