DNA Oyj

HDTV yleistymässä nopeasti

Jaa
Lehdistötiedote 10.6.2010. Suomalaiset katselevat jo teräväpiirto-ohjelmia. DNA:n teettämän tutkimuksen* mukaan koko väestöstä 35 prosenttia on jo katsellut HDTV:tä. Full HD -televisio tai HD Ready -televisio on lähes puolessa suomalaisista kodeista. HDTV:n odotetaan yleistyvän Suomessa nopeasti.

Tutkimuksen mukaan suomalaisten mielestä teräväpiirto eli HDTV tuo merkittäviä tai erittäin merkittäviä (64 %) etuja television katseluun ja 35 prosenttia on jo katsellut HD-kanavia. Full HD -televisio (22 %) tai HD Ready -televisio (26 %) on lähes puolessa suomalaisista talouksista.

Nuoret ja nuoret aikuiset ovat tottuneita katsomaan teräväpiirtotelevisiota. Tutkimuksen kaikissa ikäryhmissä on suomalaisia, jotka ovat jo katselleet HD-kanavia: 15-19 -vuotiaista jopa 67 prosenttia on katsellut HD-kanavia ja yli 65-vuotiaistakin liki neljännes (24 %).

- Teräväpiirron edut ovat tv-katselijan kannalta niin huomattavat, että HDTV:n odotetaan yleistyvän nopeasti, kuten tutkimuksesta käy ilmi, DNA:n kuluttajaliiketoiminnasta vastaava johtaja Pekka Väisänen arvioi.

Tutkimuksen mukaan suomalaisista jopa kaksi viidestä oli sitä mieltä, että HDTV yleistyy nopeasti tai melko nopeasti (41 %).

Elokuvat ja urheilu kiinnostavat eniten

Tutkimuksesta käy ilmi, että 69 prosenttia on kiinnostunut katsomaan teräväpiirtona elokuvia. Urheilu kiinnostaa teräväpiirtona 36 prosenttia suomalaisista. DNA:n kaapeliverkossa onkin katsottavana kesän aikana maksutta monenlaista teräväpiirtosisältöä, esimerkiksi jalkapallon MM-kisat Etelä-Afrikassa ja yleisurheilun EM-kisat Barcelonassa.

Welhon ostaminen tekee DNA:sta entistä merkittävämmän televisiotoimijan. DNA Oy sopi 31. toukokuuta Sanoman kanssa Welhon liiketoiminnan ostamisesta. DNA:sta tulee Welho-kaupan myötä Suomen suurin kaapelitelevisiotoimija 43 prosentin markkinaosuudella.

*Tutkimus toteutettiin DNA:n toimeksiannosta internet-paneelissa 12. - 16.5.2010. Paneelissa on mukana 38 000 osallistujaa, joista haastateltiin 1017 vastaajaa. He edustivat 15- 68 -vuotiasta väestöä.


Liite:
Tutkimuksen taulukko "Millaisista HD/teräväpiirto-ohjelmista olisit kiinnostunut?"

Laajempi tutkimusmateriaali on saatavilla pyydettäessä DNA:n viestinnästä.


Lisätietoja:
Kuluttajaliiketoiminnan johtaja Pekka Väisänen, DNA Oy, puh. 044 040 0168, pekka.vaisanen@dna.fi

Viestintä: viestintäpäällikkö Helena Sukuvaara, DNA Oy, puh. 044 044 4201, helena.sukuvaara@dna.fi

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on noin 2,6 miljoonaa asiakasta. DNA Oy on sopinut Sanoman kanssa Welhon liiketoiminnan ostamisesta 31.5.2010. Kaupan voimaantulo vaatii vielä Suomen kilpailuviranomaisten ja valtioneuvoston hyväksynnät. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi .

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

DNA:n uusi tekoälybotti parantaa yritysten asiakaskokemusta1.9.2025 09:30:00 EEST | Tiedote

DNA Business Apuri on tekoälypohjainen työkalu, jolla yritykset voivat parantaa asiakaspalvelunsa tavoitettavuutta ja asiakaskokemustaan. DNA Business Apuri on luotettava ja tietoturvallinen tekoälybotti, joka on suunniteltu erityisesti Suomen markkinoille. Se auttaa varsinkin pieniä ja keskisuuria yrityksiä nostamaan asiakaskokemuksensa uudelle tasolle muun muassa automatisoimalla työläitä katalogihakuja, vastaamalla monimutkaisiin kyselyihin ja tarjoamalla palvelua myös niinä aikoihin, kun perinteinen asiakaspalvelu ei ole avoinna. Palvelu tulee DNA:n yritysasiakkaiden saataville 1.9.2025 lähtien.

DNA's new AI bot enhances customer experience for businesses1.9.2025 09:30:00 EEST | Press release

The DNA Business Apuri is an AI-based tool that allows companies to improve their customer service accessibility and overall customer experience. Designed specifically for the Finnish market, the DNA Business Apuri is a reliable and secure AI bot that helps especially small and medium-sized enterprises elevate their customer experience by automating tedious catalog searches, responding to complex inquiries, and providing service even when traditional customer support is closed. The service will be available to DNA's corporate customers starting September 1, 2025.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye