DNA Oyj

DNA tutki matkapuhelinten hankintaa

Jaa
Lehdistötiedote 30.9.2010 klo 12
DNA:n Taloustutkimuksella teettämän ostotapatutkimuksen mukaan DNA sai eniten mainintoja mitattaessa matkapuhelimia myyvien liikkeiden tunnettavuutta. Toiseksi eniten sai mainintoja Elisa ja kolmantena oli Gigantti.

Matkapuhelimien ostopaikkana asiakkaat suosivat edelleen myymälöitä. Miesvastaajien keskuudessa mainittiin noin kaksi kertaa useammin myös DNA:n, Elisan ja Saunalahden verkkokaupat kuin naisten keskuudessa. Nuorempien vastaajien keskuudessa esille nousi myös verkkokauppa.com.

Myymälän ja myyjän merkitys korostuu matkapuhelimen ostotilanteessa. Lähes kolme neljästä vastaajasta kokee vähintään melko tärkeäksi puhelimen kokeilemisen ja kädessä pitämisen ostotilanteessa. Kokeilemisen tarve korostuu ostettaessa puhelinta itselle tai lapselle.

Vanhemmat asiakkaat arvostavat myyjien mielipiteitä. Yli 50-vuotiaista vastaajista yli 73 prosenttia haluaa myyjän tukea matkapuhelimen valintaan. Lisäksi asiakkaat pitävät useammin positiivisena asiana myyjän ostotilanteessa tekemää liittymien ja matkapuhelinpalveluiden tarjoamista.

Suurimmalla osasta vastaajista nykyinen matkapuhelinoperaattoriasiakkuus ei vaikuta uuden matkapuhelimen ostopaikan valintaan. Matkapuhelinta vaihdetaan noin kerran kahdessa tai kolmessa vuodessa (58% vastaajista). Nuoret vaihtavat puhelintaan useammin ja yli 50-vuotiaat harvemmin kuin kerran kolmessa vuodessa. Nuorista 15 prosenttia vaihtaa puhelimensa vuosittain.

Hintavertailua teki 72 prosenttia vastaajista ennen matkapuhelimen ostoa. Hintavertailu korostuu nuorempien ostajien joukossa. Matkapuhelinliittymien hintavertailu on hieman vähäisempää.

Älypuhelimet kasvattavat suosiota

Tutkimuksen mukaan miehet arvostavat enemmän uusia ominaisuuksia ja tämä näkyy hankintamotiiveissa. Miehillä puhelimen vanheneminen ominaisuuksiltaan on toiseksi tärkein syy uuden puhelimen hankintaan (miehet 25%, naiset 15% ). Yleisin syy uuden puhelimen hankkimiseen on puhelimen rikkoutuminen.

Älypuhelinten suosio on kasvamassa varsinkin 25- 34 -vuotiaiden joukossa. Uuden 3G -älypuhelimen ostajat harkitsevat mallin etukäteen ja ostavat haluamansa puhelimen hintatarjouksen perusteella. Mitä kehittyneemmästä puhelinmallista on kyse, sitä suunnitelmallisempaa on sen hankinta. Naisten käyttäytyminen poikkeaa miesten ostokäyttäytymisestä siten, että naisista suuremmalla osalla (35 %) ei ollut etukäteen suunnitelmaa siitä, minkä matkapuhelinmallin ostaisivat.

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia myyvä myymäläketju, myymälöitä on yhteensä 77. Älypuhelinten kasvava suosio näkyy myös DNA Kaupassa, jossa reilu kolmasosa myydyistä puhelimista on älypuhelimia. Enemmistö kuluttajista on valmis maksamaan älypuhelimesta 100 - 300 euroa. Yhtenä syynä älypuhelinten myynnin kasvuun voidaan pitää operaattorien pakettien tarjoamaa osamaksun mahdollisuutta.

*Tutkimuksen tiedonkeruu toteutettiin Taloustutkimuksen Internet-paneelissa kesällä 2010. Ostotapa tutkimukseen vastasi yhteensä 1066 suomalaista.

Lisätiedot:

Osastopäällikkö Sari Heinonen, Business Intelligence, DNA Oy, sari.heinonen@dna.fi, puh. 044 313 4294

DNA:n viestintä: viestintäpäällikkö Marjut Salmela, marjut.salmela@dna.fi, puh. 044 313 4403

DNA Oy on suomalainen tietoliikennekonserni, joka tarjoaa yksityishenkilöille, yhteisöille ja yrityksille laadukkaita, viimeisintä teknologiaa hyödyntäviä puhe-, data-, matkaviestin- ja tv-palveluita. DNA-konsernin liikevaihto vuonna 2009 oli 652 miljoonaa euroa ja liikevoitto ilman kertaluonteisia eriä 63 miljoonaa euroa. DNA:lla on yli 3 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon asiakkuutta. Lisätietoa osoitteesta www.dna.fi .

Tietoja julkaisijasta

DNA Oyj
DNA Oyj
PL 10
01044 DNA

http://www.dna.fi

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Tehtävämme yhteiskunnassa on yhdistää tärkeimmät. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat jo vuosien ajan olleet mobiilidatan käyttömäärissä maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,7 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työnantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2024 liikevaihtomme oli 1 100 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1 600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Facebookissa @DNA.fi, Instagramissa ja Threadsissa @dna_fi sekä LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta DNA Oyj

Koululaistutkimus: vanhempien huoli pienten lasten älypuhelimista heräsi – ruutuaikaa rajoitetaan nyt kiihtyvällä tahdilla7.8.2025 09:00:00 EEST | Tiedote

Suurin osa vanhemmista rajoittaa 5–12-vuotiaiden lastensa ​puhelimella viettämää aikaa tavalla tai toisella, selviää DNA:n teettämästä Koululaistutkimuksesta. Siitä huolimatta reilu kolmannes 5–12-vuotiaista viettää puhelimillaan 2–4 tuntia päivässä. Perheissä, joissa lapselle on päätetty hankkia puhelin yhteydenpitoa varten, on entistä useammin päädytty kellopuhelimeen. Kellopuhelimella on helppo rajoittaa lapsen älylaitteilla viettämää aikaa, mutta myös lykätä lapsen oman älylaitteen hankintaa.

School Survey: parents concerned about young children’s smartphone use – screen time is now being restricted at an accelerating rate7.8.2025 09:00:00 EEST | Press release

According to a School Survey commissioned by DNA, most parents limit the amount of time that children aged 5–12 can spend on their phones in one way or another. However, in spite of this, just over a third of 5–12-year-olds spend 2–4 hours a day on their phones. More and more families who want their children to have a phone for contact purposes have decided to get a smartwatch meant for kids. A smartwatch is an easy way to both limit the amount of time a child spends on smart devices and to postpone the purchase of their first smartphone.

DNA:lta jopa 120 miljoonan euron valokuituinvestointi – kaikkien asiakastaloyhtiöiden liittymät uudistetaan vuoteen 2028 mennessä18.7.2025 08:32:00 EEST | Tiedote

DNA toteuttaa laajan kuituinvestoinnin, jossa yhtiö tuo valokuidun kaikkiin nykyisiin asiakastaloyhtiöihin vuoteen 2028 mennessä. Päätös on merkittävä investointi suomalaisen tietoliikenneinfrastruktuurin kehittämiseen. DNA arvioi investointitason yltävän kolmen vuoden aikana jopa yli 120 miljoonaan euroon. Päätös heijastaa DNA:n pitkäjänteistä ja johdonmukaista investointilinjaa kuituverkkoihin.

DNA unveils ambitious 120-million-euro investment in fiber – comprehensive upgrades for all customer housing associations by 202818.7.2025 08:32:00 EEST | Press release

DNA is launching a comprehensive fiber investment plan that will bring fiber optics to all existing customer housing companies by 2028. This decision represents a significant investment in the development of Finnish telecommunications infrastructure. DNA estimates that the investment level exceeds EUR 120 million over the next three years. This decision reflects DNA's long-term and consistent investment strategy in fiber networks.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye