Helsingin yliopisto

Onko asiakas kingi: asiakkuuden haasteet julkisella sektorilla

Jaa
Asiakkuusajattelun korostaminen ja julkisten palvelujen käyttäjien käsitteellistäminen asiakkaina on viime vuosikymmeninä yleistynyt sekä Suomessa että muualla maailmassa.

Suomessa aihetta on tutkittu vähän mutta kansainväliset tutkimukset ovat nostaneet esiin julkisen sektorin asiakas -käsitteeseen liittyviä haasteita ja huolta siitä, että asiakasajattelulla on syvällisempiä yhteiskunnallisia vaikutuksia kuin mitä virallisessa puheessa esitetään.

Vanhusten kotihoidosta yliopiston kirjastotoimeen

Kasvatustieteen maisteri Heli Kaatrakoski tutkii väitöskirjassaan asiakaskäsitettä ja sen kehittymistä neljässä julkisen sektorin organisaatiossa Suomessa.  Tutkittavia toimialoja ovat vanhusten kotihoito, lasten päivähoito, tienpito sekä yliopiston kirjastotoimi.

Tutkimuksen lähtökohtana on uuden julkisjohtamisen (New Public Management) ideologia ja julkisen sektorin markkinamuotoistuminen, jotka ovat vaikuttaneet asiakas -käsitteen kehittymiseen julkiselle sektorille. Uusi julkisjohtamisen ideologia painottaa liiketoimintamallien tuomia etuja julkisen sektorin toiminnassa.

Kaatrakosken tutkimus osoittaa, että kaikissa tutkittavissa organisaatioissa asiakaskäsitteen käyttö on lisääntynyt samanaikaisesti uuden julkisjohtamisen oppien käyttöönoton myötä.

Vanhat rakenteet aiheuttavat ristiriitoja, uusia ei edes kyseenalaistettu

Kaatrakosken mukaan kiinnostavia ovat erilaiset ristiriitatilanteet päivittäisissä työtoiminnoissa. Ristiriitatilanteet viittaavat dominoiviin ”vanhoihin” organisaatiorakenteisiin ja käytäntöihin, jotka eivät ole kehittyneet asiakkuusajattelun myötä.

– Ristiriitatilanteiden lisäksi kiinnostava löydös on asiakkuuteen liittyvä puhe, joka ilmenee samantyyppisenä kaikissa organisaatioissa niiden erilaisista toimialoista huolimatta, Kaatrakoski toteaa. – Tämä on merkki siitä, että sekä asiakaskäsite että uuden julkisjohtamisen opit ovat yleistyneet julkisella sektorilla niitä sen pahemmin kyseenalaistamatta.

Asiakaskäsite omaksuttu suoraan yksityiseltä sektorilta

Heli Kaatrakosken tulkinnan mukaan julkisen sektorin asiakaskäsitteen ydin on yksityisen sektorin yksilöllisyyttä ja valinnanvapautta korostavasta ihmiskäsitys sekä julkisen sektorin kollektiivista hyvää tuottava kansalaisuusajattelu.

Kaatrakosken väitös valottaa käynnissä olevia yhteiskunnallisia muutoksia ja tuottaa uusia avauksia julkisen sektorin asiakkuusajatteluun liittyvään tutkimukseen työntekijöiden näkökulmasta. Tutkimuksen uudet asiakkuusajatteluun ja uuteen julkisjohtamiseen liittyvät ehdotukset luovat oppimishaasteita paitsi työntekijöille ja johtotasolle, myös julkisen sektorin asiakkaille ja kansalaisille.

Heli Kaatrakoski väittelee Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 13.5. klo 12 aiheesta Conceptualising Customers in the Public Sector: An Activity-theoretical Analysis. Väitöstilaisuus järjestetään osoitteessa Siltavuorenpenger 1 A (Psychologicum), auditorio A132. Väitöskirjan tiivistelmä on luettavissa osoitteessa: http://urn.fi/URN:ISBN:978-951-51-1979-7

Heli Kaatrakoski on syntynyt Asikkalassa ja kirjoittanut ylioppilaaksi Vääksyn lukiossa. Hän valmistui ulkomaankaupan yo-merkonomiksi Lahden kauppaoppilaitoksesta vuonna 1988 ja kasvatustieteen maisteriksi Helsingin yliopistosta vuonna 2001.

Yhteyshenkilöt

Väittelijän yhteystiedot:


Heli Kaatrakoski, puh. 040 507 1266, s-posti heli.kaatrakoski@gmail.com


---


Ystävällisin terveisin


Anna Maria Peltonen
viestinnän asiantuntija
Helsingin yliopisto
puh. 050 406 2047, s-posti maria.peltonen@helsinki.fi

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye