Yliopisto-opinnoissa pärjää optimismilla, ymmärtämiseen pyrkimisellä ja vastuunotolla
Heikkilä havaitsi myös, että opintojen alkuvaiheessa saa kohtuullisia arvosanoja, vaikkei pyrkisikään syvälliseen ymmärtämiseen. - Kertooko tulos nykyisten yliopisto-opiskelijoiden luonteesta vai siitä, millaisiin ajattelu- ja toimintatapoihin yliopiston oppimisympäristö heitä ohjaa? Heikkilä kysyy.
Psykologi Annamari Heikkilä on tutkimustyönsä lisäksi ollut alusta alkaen mukana Helsingin yliopiston opintopsykologisten palveluiden kehittämisessä ja vakiinnuttamisessa ja ohjannut uransa aikana satoja yliopisto-opiskelijoita erilaisissa opiskeluun liittyvissä ongelmissa.
Heikkilä tarkastelee väitöksessään yliopisto-opiskelua useiden teoreettisten näkökulmien valossa. Näkökulmia yhdistämällä hän rakentaa moniulotteisen kuvan opiskelusta
yliopistossa, ei ainoastaan älyllisenä vaan myös tunteita sisältävänä prosessina.
Tutkimukseen osallistui Helsingin yliopiston opiskelijoita useista eri tiedekunnista. Kolmessa osatutkimuksessa Heikkilä tutki ensimmäisen vuoden opiskelijoita. Hän ryhmitteli opiskelijat
erilaisiin profiiliryhmiin opiskelutavan ja motivaation suhteen. Sitten hän tarkasteli näiden ryhmien välisiä eroja sekä opintomenestyksen että hyvinvoinnin suhteen. Neljännessä osatutkimuksessa hän tutki tarkemmin sitä, miksi opiskelijat olivat valinneet tietyn alan.
Huolimatta siitä, että karsinta yliopistoon on tiukka, yllättävän suuren osan opiskelijoista opiskelutapojen ja motiivien muodostama profiili ei ollut järin suotuisa. Epäedullisessa profiilissa yhdistyivät ongelmat oman oppimisen säätelyssä, haastavien tehtävien
välttely ja epäonnistumisen ennakointi. Tähän ryhmään kuuluvat opiskelijat raportoivat eniten stressiä ja opiskelu-uupumusta.
"Epäakateemiseksi" nimettiin opiskelijaryhmä, jolla ei ollut ongelmia oman oppimisensa ohjaamisessa, joka oli kohtuullisen optiminen, mutta ei ilmaissut pyrkivänsä ymmärtämiseen ja tiedon kriittiseen arviointiin. Tällaisellakin lähestymistavalla nyky-yliopistossa näyttää pärjäävän: vaikka opiskelijoiden profiilit erosivat toisistaan selvästi, erot opintomenestyksen välillä olivat suhteellisen pieniä.
Kiinnostus on Annamari Heikkilän tutkimuksen mukaan keskeinen sytyke opiskeluun hakeutumiselle. Alkuvaiheen opinnot ovat edelleen pääosin osallistumista
massaluennoille, missä opiskelijalta ei edellytetä henkilökohtaista panosta eikä omien ajatusten esittämiseen ja kehittelyyn tarjoudu luontevasti mahdollisuuksia. - Hukkaammeko näin tiukan seulan läpi käyneiden ja alastaan kiinnostuneiden opiskelijoiden potentiaalia sosiaalistamalla heidät opintojensa alkuvaiheessa kuulijan rooliin? Heikkilä pohtii.
Psykologian maisteri Annamari Heikkilän väitöskirja "University Students' Approaches to Learning, Self-regulation, and Cognitive and Attribtional strategies - Connections with Academic Success and Well-Being" tarkastetaan Helsingin yliopiston käyttäytymistieteellisessä tiedekunnassa 15.4. klo 12.00 osoitteessa Siltavuorenpenger 3A salissa 302 (Anatomiatalo).
Väitöskirja julkaistaan sarjassa Opettajankoulutuslaitos tutkimuksia 325.
Väittelijän yhteystiedot:
Annamari Heikkilä
gsm 050 4150 275
s-posti annamari.heikkila@helsinki.fi
Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Helsingin yliopiston sijoitustuotto 2,6 prosenttia miinuksella alkuvuonna 20255.8.2025 08:20:08 EEST | Tiedote
Aiemmat sijoitustuotot mahdollistavat jopa 10 miljoonan euron lisäpanostukset spinout- ja startup-yrityksiin.
Suomelle mitaleita ja kunniamaininta kemiaolympialaisissa – koko joukkue pääsi palkinnoille25.7.2025 10:10:30 EEST | Tiedote
Nuoret kemian taitajat kilpailivat niin teoriaosaamisessa kuin käytännön laboratoriotöissä Pohjoismaisissa kemiakisoissa Göteborgissa ja kansainvälisissä olympialaisissa Dubaissa.
Happikato jää järven ekologiseen muistiin24.7.2025 14:14:04 EEST | Tiedote
Vaikka jääpeitteinen aika on lyhentynyt ilmaston lämmetessä, ei kaikkien järvien happitilanne ole parantunut.
Vanhempien rokote-epäröinti voi heikentää rokotekattavuutta23.7.2025 08:56:30 EEST | Tiedote
Vanhempien luottamus asiantuntijoihin ja virallisiin tietolähteisiin vaikuttaa merkittävästi siihen, miten he rokotuttavat lapsensa. Myös terveydenhoitajilla on keskeinen rooli kansallisen rokotusohjelman toteuttamisessa.
Itämerennorppien määrästä uusi tarkempi arvio – metsästys jarruttaa kannankasvua16.7.2025 09:02:24 EEST | Tiedote
Itämerennorppakanta on kasvanut viisinkertaiseksi 1970-luvulta, jolloin pitkään jatkunut liikametsästys ja ympäristömyrkyt uhkasivat lajin tulevaisuutta. Uusi tilastollinen malli tarkentaa nyt norpan kanta-arviota.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme