Kokeile ratikkarallia – Tram Challenge -peli kuljettaa läpi Helsingin 132 ratikkapysäkin
Juuri julkaistussa Tram Challenge -mobiilipelissä tavoitteena on käydä mahdollisimman nopeasti kaikilla Helsingin 132 ratikkapysäkillä – ja tietenkin voittaa muut kilpailijat. Pysäkeillä voi käydä missä tahansa järjestyksessä.
Pysäkkien välit liikutaan ratikoilla, ja linjojen välit taitetaan jalan tai julkisilla kulkuneuvoilla. Jos et muista ratikkalinjoja ulkoa, pelistä löytyy sekä kartta että lista pysäkeistä. Pelin voi ladata iPhone-puhelimeen AppStoresta, jolloin se ottaa aikaa ja tallentaa suorituksesi. Haasteen voi suorittaa myös ilman sovellusta – silloin vain tulokset jäävät tallentumatta. Ohjeet peliin ovat myös osoitteesta tramchallenge.com/suomeksi. Peli on maksuton, mutta ratikoissa pitää olla voimassaoleva matkalippu.
”Haluamme, että ihmiset oppivat tuntemaan kaupunkinsa ja ratikkaverkkonsa. Mikä olisi ratikkaa parempi tapa koluta Helsingin jokainen kulma? Lähde kokeilemaan, haasta kaverisikin!” kannustaa Tram Challengen kehittäjä Stephen Sykes.
Lontoossa sama peli – mutta metrolinjoilla – toimii nimellä Tube Challenge. Siinä tavoitteena on käydä kaikilla Lontoon metroasemilla niin nopeasti kuin mahdollista. Nopeimmillaan Tube Challenge on suoritettu alle 16 tunnissa. Peliin on viralliset säännöt ja voittaja löytyy Guinnessin ennätystenkirjasta.
Neljän miehen tiimi koodasi Tram Challenge -pelin yhden viikonlopun aikana Reittioppaan koodaustapahtumassa toukokuun lopussa. Peli käyttää hyväkseen uuden Reittioppaan avoimia rajapintoja ja avointa dataa. Tram Challenge sai koodaustapahtumassa kunniamaininnan pelillistämisestä.
Reittiopas Hackathon -tapahtumassa runsaat 50 avoimesta datasta, kaupungista, liikenteestä ja uudesta Reittioppaasta innostunutta osallistujaa koodasi uusia digitaalisia liikkumisen palveluita Helsingin seudulle.
HSL:n Reittiopas uudistuu, ja sen on tarkoitus valmistua tämän vuoden loppuun mennessä. Uuden Reittioppaan betaversio julkistettiin kesäkuussa, ja sitä voi käyttää osoitteessa beta.reittiopas.fi.
Reittiopasta uudistetaan avoimesti, avoimen lähdekoodin periaatteilla ja avoimissa rajapinnoissa. Mikä tahansa yksityinen tai julkinen toimija voi ottaa lähdekoodin ja rajapinnat käyttöönsä digitransit.fi-osoitteessa.
”Toivomme, että uuden Reittioppaan avointa lähdekoodia käytetään mahdollisimman paljon ja erilaisiin tarkoituksiin. Kun Reittioppaan data on avattu rajapinnoissa, siitä voi tehdä mitä tahansa hauskaa ja odottamatonta. Tram Challenge on tästä hyvä esimerkki. Joukkoliikennetietoa voi hyödyntää rajattomasti uusissa digitaalisissa liikkumisen palveluissa”, HSL:ssä Reittioppaan uudistusta vetävä projektipäällikkö Petro Tamminen sanoo.
Yhteyshenkilöt
Stephen Sykes, Tram Challenge -pelin tekijä, puhelin 050 577 3879
Matias Korhonen, Tram Challenge -pelin tekijä, puhelin 050 4957476
Petro Tamminen, projektipäällikkö, HSL, puhelin 0500700036
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
HSL:n Yhtymäkokous valitsi HSL:n hallituksen ja tarkastuslautakunnan jäsenet kaudelle 2025-202917.6.2025 14:38:33 EEST | Tiedote
HSL:n Yhtymäkokous valitsi kokouksessaan 17.6. HSL:n hallituksen uudet jäsenet. Hallituksen puheenjohtajaksi valittiin Mirita Saxberg (kok., Helsinki) ja varanpuheenjohtajaksi Ida Tamminen (SDP, Vantaa).
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme