Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

4H:n Satosankarit työllistää nuoria marjojen ostajina, kannustaa nuoria myös keräämään marjoja

Tänä vuonna 4H-järjestön Satosankarit-toimintamallissa on mukana 40 marjoja vastaanottavaa asemaa ympäri Suomea. 38 4H-yhdistystä työllistää paikallisia nuoria marja-asemilla, joilla ostetaan ja välitetään kotimaista puolukkaa.

4H:n metsämarjojen osto- ja välitystoiminta Satosankarit kannustaa nuoria marjatalkoisiin. Kuva: Lassi Karvonen

Paikalliset 4H-yhdistykset toimivat marja-asemaa pyörittävien nuorten työnantajina. Nuoret voivat toiminnassa saada myös lisätienestiä työllistämällä itsensä metsämarjoja keräämällä. Yhdistykset järjestävät perehdytystä ja neuvontaa marjoja kerääville nuorille. Satosankarit-brändin alla toimii 40 4H-yhdistysten ylläpitämää marja-asemaa ympäri Suomea.

Vuonna 2020 Satosankarit-toiminnassa työllistyi 500 nuorta. Lisäksi Satosankarit-toiminnassa innostettiin kaikenikäisiä suomalaisia metsään poimimaan luonnonmarjoja.

“Tavoitteena on, että jokainen mukana oleva 4H-yhdistys työllistäisi 1–2 nuorta marjanostoon sekä oheistoiminnan, esimerkiksi marjaretkien, järjestämiseen. Oheistoiminnalla kannustetaan erityisesti lapsia ja nuoria metsään poimimaan marjoja. 4H-yhdistyksissä tehdään arvokasta työtä lasten ja nuorten luontosuhteen rakentumisen ja uusien marjanpoimijoiden kasvattamisen eteen”, Suomen 4H-liiton aluejohtaja Heli Hietala kertoo.

Puolukan osto alkaa elo–syyskuun vaihteessa. Marja-asemat ostavat tänä vuonna vain puolukkaa, sillä mustikanosto peruuntui kuivuuden ja siitä seuranneen huonon mustikkasadon takia. Luonnonvarakeskus (20.7.2021) kertoo, että helteet heikensivät mustikkasatoa, mutta olivat erittäin otollisia puolukkaa pölyttävien hyönteisten aktiivisuudelle. Puolukan pölytys oli heinäkuun lopulla Luonnonvarakeskuksen mukaan onnistunut erinomaisesti. Puolukka myös kestää kuivuutta mustikkaa paremmin.

Maa- ja metsätalousministeriö tukee Satosankarit-toiminnan marja-asemia Suomen 4H-liitolle myönnetyllä erityisavustuksella. 4H:n saama erityisavustus jakaantuu vuosille 2020 ja 2021.

4H-järjestö on pyörittänyt metsämarjojen osto- ja välitystoimintaa jo useiden vuosien ajan. Kesästä 2020 eteenpäin toiminta on keskittynyt Satosankarit-toiminnan alle.

Marja-asemien aukioloajat vaihtelevat jonkin verran. Mikäli sinulla on kysyttävää marja-aseman sijainnista tai aukiolosta, ole yhteydessä paikalliseen 4H-yhdistykseen. Lähimmän Satosankarit-marja-aseman sijainnin ja yhteystiedot löydät täältä: https://4h.fi/tekemista/maalla-ja-metsassa/satosankarit/.

Lisätietoja valtakunnallisesta Satosankarit-toiminnasta:

Heli Hietala
aluejohtaja, Suomen 4H-liitto ry
heli.hietala@4h.fi

Karoliina Posio
harjoittelija, Satosankarit
satosankarit@4h.fi

Reilu Teossa maanviljelijät tekevät ympäristötekoja ja nuoret työllistyvät paikallisesti31.5.2021 08:28:29 EEST | Tiedote

Reilu Teko -lannoitesäkkikeräys alkaa jälleen. Koronapandemian vuoksi nuorten kesätyöllistäminen on tärkeämpää kuin koskaan. Paikallisten keräyspisteiden hoitaminen ja maanviljelijöiden kierrättämien säkkien vastaanottaminen onkin nuorille hyvä ja helppo tapa työllistyä. Suomen 4H-liitto, Finlands svenska 4H ja paikalliset 4H-yhdistykset järjestävät perinteisen Reilu Teko -säkkikeräyksen kesällä 2021 yhdessä päärahoittajansa Yara Suomen kanssa. Säkkikeräykseen osallistuvat myös Hankkija, Lantmännen Agro, Peltosiemen, Tilasiemen, A-Rehu ja Lassila & Tikanoja. Reilu Teko -säkkikeräystä ovat tukemassa myös Maaseudun Tulevaisuus ja Landsbygdens Folk.

Nordea ja 4H-järjestö työllistävät nuoria 4H-yrittäjiä Taimiteossa20.5.2021 09:10:04 EEST | Tiedote

Nordea ja 4H palkkaavat nuoria 4H-yrittäjiä istuttamaan viisi hehtaaria uutta metsää Virroille Taimiteko-yhteistyössä. Yhteistyön tavoitteena on tukea yrittäjyydestä kiinnostuneita nuoria ja käydä samalla heidän kanssaan vuoropuhelua siitä, minkälaisilla teoilla voidaan vaikuttaa tulevaisuuden ympäristökysymyksiin. Jalmari Koskinen, 16, odottaa oppivansa istuttajana taitoja 4H-yrityksensä pyörittämistä varten.

4H lupaa työllistää 250 nuorta Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjassa17.5.2021 10:28:15 EEST | Tiedote

Koronapandemia varjostaa nuorten työllistymistä myös vuonna 2021, minkä vuoksi 4H-järjestö on käynnistänyt Kadonneen kesätyön metsästys -kampanjan nuorten kesätyöllistymisen tukemiseksi. 4H tarjoaa kesätyömahdollisuuksia 15–17-vuotiaille nuorille, joilla ei toistaiseksi ole vielä kesätyöpaikkaa. 4H lupaa työllistää 200 nuorta 4H-yrittäjinä ja 50 nuorta 4H-työpalvelun kautta työsuhteeseen.