Suomen 4H-liittoSuomen 4H-liitto

4H:n Satosankarit työllistää nuoria marjojen ostajina, kannustaa nuoria myös keräämään marjoja

Tänä vuonna 4H-järjestön Satosankarit-toimintamallissa on mukana 40 marjoja vastaanottavaa asemaa ympäri Suomea. 38 4H-yhdistystä työllistää paikallisia nuoria marja-asemilla, joilla ostetaan ja välitetään kotimaista puolukkaa.
4H:n metsämarjojen osto- ja välitystoiminta Satosankarit kannustaa nuoria marjatalkoisiin. Kuva: Lassi Karvonen

Paikalliset 4H-yhdistykset toimivat marja-asemaa pyörittävien nuorten työnantajina. Nuoret voivat toiminnassa saada myös lisätienestiä työllistämällä itsensä metsämarjoja keräämällä. Yhdistykset järjestävät perehdytystä ja neuvontaa marjoja kerääville nuorille. Satosankarit-brändin alla toimii 40 4H-yhdistysten ylläpitämää marja-asemaa ympäri Suomea.

Vuonna 2020 Satosankarit-toiminnassa työllistyi 500 nuorta. Lisäksi Satosankarit-toiminnassa innostettiin kaikenikäisiä suomalaisia metsään poimimaan luonnonmarjoja.

“Tavoitteena on, että jokainen mukana oleva 4H-yhdistys työllistäisi 1–2 nuorta marjanostoon sekä oheistoiminnan, esimerkiksi marjaretkien, järjestämiseen. Oheistoiminnalla kannustetaan erityisesti lapsia ja nuoria metsään poimimaan marjoja. 4H-yhdistyksissä tehdään arvokasta työtä lasten ja nuorten luontosuhteen rakentumisen ja uusien marjanpoimijoiden kasvattamisen eteen”, Suomen 4H-liiton aluejohtaja Heli Hietala kertoo.

Puolukan osto alkaa elo–syyskuun vaihteessa. Marja-asemat ostavat tänä vuonna vain puolukkaa, sillä mustikanosto peruuntui kuivuuden ja siitä seuranneen huonon mustikkasadon takia. Luonnonvarakeskus (20.7.2021) kertoo, että helteet heikensivät mustikkasatoa, mutta olivat erittäin otollisia puolukkaa pölyttävien hyönteisten aktiivisuudelle. Puolukan pölytys oli heinäkuun lopulla Luonnonvarakeskuksen mukaan onnistunut erinomaisesti. Puolukka myös kestää kuivuutta mustikkaa paremmin.

Maa- ja metsätalousministeriö tukee Satosankarit-toiminnan marja-asemia Suomen 4H-liitolle myönnetyllä erityisavustuksella. 4H:n saama erityisavustus jakaantuu vuosille 2020 ja 2021.

4H-järjestö on pyörittänyt metsämarjojen osto- ja välitystoimintaa jo useiden vuosien ajan. Kesästä 2020 eteenpäin toiminta on keskittynyt Satosankarit-toiminnan alle.

Marja-asemien aukioloajat vaihtelevat jonkin verran. Mikäli sinulla on kysyttävää marja-aseman sijainnista tai aukiolosta, ole yhteydessä paikalliseen 4H-yhdistykseen. Lähimmän Satosankarit-marja-aseman sijainnin ja yhteystiedot löydät täältä: https://4h.fi/tekemista/maalla-ja-metsassa/satosankarit/.

Lisätietoja valtakunnallisesta Satosankarit-toiminnasta:

Heli Hietala