5 vinkkiä: Nämä asiat jokaisen uutta puhelinta ostavan kannattaa nyt muistaa – DNA:n asiantuntijalta neuvo erityisesti 5G-puhelimista kiinnostuneille

DNA Kaupan toimitusjohtaja Sami Aavikko kehottaa puhelinostoksille mieliviä kiinnittämään huomiota erityisesti siihen, mitä ominaisuuksia puhelimeen ehdottomasti tarvitsee ja miten pitkää käyttöikää puhelimelta toivoo. 5G-puhelimesta kiinnostuneiden puolestaan kannattaa kiinnittää erityistä huomiota liittymään, jotta uudesta puhelimesta saa kaiken hyödyn irti.

Puhelimen ostaminen voi tuntua tänä päivänä haastavalta, koska vaihtoehtoja on runsaasti eikä kaikille ole selvää, mikä puhelin olisi itselle juuri se oikea. Aavikon mukaan suomalaisten selvästi yleisin virhe puhelinkaupoilla onkin se, että uusi puhelin ostetaan vain hinnan perusteella – ei sen, mihin puhelinta oikeasti arjessa käytetään

”Hyviin tarjouksiin kannattaa toki tarttua, mutta siitä huolimatta kannattaa miettiä, vastaako puhelin kaikkiin tarpeisiin omassa arjessa. Hinnan lisäksi kannattaa listata niitä ominaisuuksia, jotka ovat itselle tärkeitä. Esimerkiksi paljon videota ja valokuvia ottaville kamera on se juttu, kun taas kännykällä pelaavalle paras ominaisuus voi olla iso ja laadukas näyttö. Jotkut taas vaativat puhelimeltaan enemmän suorituskykyä”, Aavikko summaa.

Osa asiakkaista vaihtaa puhelintaan kerran muutamassa vuodessa, toiset taas viiden vuoden välein. Aavikon mukaan puhelinkaupoilla olevien kannattaakin miettiä sitä, mikä on toive puhelimen käyttöiästä ja sen elinkaaresta.

“Puhelinta hankkiessa kannattaa miettiä, miten pitkäaikainen hankinta on kyseessä. Jos puhelimelle haluaa pidempää käyttöikää, kannattaa miettiä, pätevätkö nykyiset tarpeesi myös tulevaisuudessa. Lisäksi kannattaa selvittää, miten pitkään puhelimeen on tarjolla päivityksiä, jolloin esimerkiksi tietoturva sekä sovellukset toimivat moitteetta myös jatkossa.”

5G-puhelimista vielä väärinkäsityksiä - 4G-puhelimen omistajat saattavat yllättyä

Aavikko toteaa, että monilla on väärinkäsityksiä 5G-puhelimista, jonka vuoksi ostohetkellä tehdään helposti virheitä. Usein ajatellaan, ettei 5G-puhelin tai sen tarjoamat käytännön hyödyt ole vielä ajankohtaisia.

”Yllättävän moni ajattelee edelleen, että 5G on tulevaisuuden teknologiaa, joka tulee sitten joskus. Fakta kuitenkin on se, että se on täällä jo nyt ja uudeksi hankinnaksi kannattaa mahdollisuuksien mukaan harkita 5G-puhelinta, sillä verkot kehittyvät Suomessa koko ajan. 5G-verkko kattaa esimerkiksi jo suurimman osan suomalaisista vuoden loppuun mennessä. 5G-puhelinta voi ajatella myös sijoituksena, sillä se säilyttää vaihtoarvonsa huomattavan hyvin.”

Aavikko nostaa esiin myös sen, että saadakseen 5G-puhelimesta täyden hyödyn irti, kannattaa siihen hankkia oikeanlainen liittymä.

“5G-puhelin on uusinta tekniikkaa, ja jotta siitä saadaan kaikki irti, se tarvitsee oikeanlaisen liittymän kaverikseen. 5G-liittymä mahdollistaa paremman käyttömukavuuden muun muassa viiveettömämmän yhteyden muodossa. Samaan aikaan on myös hyvä muistaa, että vaikka sinulla olisi 4G-puhelin, niin 5G-liittymä nostaa myös sen nopeuksia. Eli 5G-liittymän hankkiminen on aidosti järkevää.”

Asiantuntija avuksi – myös verkossa

Koronan takia suuri osa DNA:n asiakkaista on asioinut viime aikoina mieluummin verkkokaupassa kuin myymälöissä. Aavikko muistuttaa netissä asioivia, että vaikka verkkokaupassa laitteen hankinta on hieman erilaista, myös verkkokaupassa puhelimen ostoon saa apua.

”Autamme mielellämme myös verkkokauppaostoksissa ja chatista saa helposti apua, jos jokin askarruttaa. Olemme myös huomanneet, että medioiden tekemillä testeillä ja mainoksilla on suuri vaikutus verkkokauppaostoksiin, mikä kertoo siitä, että kuluttajat selvästi hakevat tukea päätöksiinsä monista eri lähteistä.”

5 vinkkiä: Ota nämä huomioon puhelinkaupoilla

1. Mieti, mihin tarvitset puhelinta omassa arjessasi ja valitse sen perusteella itsellesi sopiva malli. Katsotko paljon videoita näytöltä tai kuvaatko kenties paljon? Puhelinten ominaisuudet voivat vaihdella suurestikin.
  2. Suunnittele puhelimesi elinkaarta – joidenkin tarjouspuhelinten käyttöikä voi olla lyhyt ja niihin ei tule enää päivityksiä. Tämä saattaa olla tietoturvariski. Kysy tarvittaessa myyjältä käyttöiästä.
  3. Muista kierrättää vanha puhelin tietoturvallisesti, ja muista kysyä vaihtohyvitystä.
  4. Unohda ennakkoluulot eri malleista ja valmistajista. Älä epäröi pyytää apua asiantuntijalta, jos tarvitset lisätietoja malleista ja niiden ominaisuuksista.
  5. Jos hankit 5G-puhelimen, hanki samalla myös 5G-liittymä, jotta saat kaikki tehot irti uudesta laitteestasi.

Toimitusjohtaja Sami Aavikko, DNA Kauppa Oy, puh. 044 044 3069, sami.aavikko@dna.fi

DNA Kauppa on Suomen laajin matkapuhelimia ja muita mobiilipäätelaitteita sekä matkaviestinliittymiä myyvä ketju, johon kuuluu 60 myymälää. DNA Kaupan valikoimissa ovat myös tv- ja laajakaistapalvelut sekä niihin liittyvät päätelaitteet. Ketju on osa DNA-konsernia, jonka liikevaihto vuonna 2020 oli 934 miljoonaa euroa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi ja Facebookissa.

DNA on yksi Suomen johtavista tietoliikenneyhtiöistä. Haluamme tehdä asiakkaidemme arjesta mutkattomampaa. Tarjoamme yhteydet, palvelut ja laitteet koteihin sekä töihin ja pidämme näin huolta yhteiskunnan digitalisaatiosta. DNA:n asiakkaat ovat mobiilidatan käyttömäärissä jatkuvasti maailman kärkijoukossa. DNA:lla on noin 3,6 miljoonaa matkaviestin- ja kiinteän verkon liittymäasiakkuutta. Yhtiö on palkittu lukuisia kertoja erinomaisena työantajana ja perheystävällisenä työpaikkana. Vuonna 2020 liikevaihtomme oli 934 miljoonaa euroa ja yhtiössä työskentelee noin 1600 henkilöä ympäri Suomea. DNA on osa Telenoria, joka on Pohjoismaiden johtava tietoliikenneyhtiö.  Lisätietoa osoitteessa www.dna.fi, Twitterissä @DNA_fi, Facebookissa @DNA.fi ja LinkedInissä @DNA-Oyj.

Tutkimus: Yhä suuremmalla osalla 6-vuotiaista on jo oma älypuhelin – DNA:n asiantuntija kertoo, mitä jokaisen vanhemman tulee vähintään tietää hankkiessaan puhelinta lapselleen8.4.2021 08:30:00 EEST | Tiedote

Ensipuhelin hankintaan lapsille yhä varhaisemmassa vaiheessa ja muutos näkyy erityisesti 5–6-vuotiaiden ikäryhmässä. Tuoreen DNA:n koululaistutkimuksen mukaan jo 60 prosentilla 5–6-vuotiaista lapsista on nykyisin oma puhelin. Asiantuntijan mukaan alati aikaistuva ensipuhelimen hankintaikä kertoo esimerkiksi siitä, että vanhemmat kokevat puhelimen entistä tärkeämmäksi välineeksi niin yhteydenpitoon kuin digitaitojen oppimiseen.

Survey: Friends, pets, grandparents and grandchildren are part of the family for many – it's time for employers to wake up to the range of family perceptions7.4.2021 09:45:00 EEST | Press release

According to a survey commissioned by DNA and carried out by Taloustutkimus (in Finnish), more than half of working-age Finns (57%) consider it important that the employer has family-friendly practices. Nearly half (46%) also feel it is important that the companies that provide services to them take into account various kinds of family situations and perceptions. Up to two out of three respondents (67%) feel that their family extends beyond the traditional concept of a nuclear family.

Tutkimus: Ystävät, lemmikit, isovanhemmat ja lapsenlapset ovat monelle osa perhettä – työnantajien on aika havahtua perhekäsitysten kirjoon7.4.2021 09:45:00 EEST | Tiedote

DNA:n Taloustutkimuksella teettämän kyselyn perusteella yli puolet työikäisistä suomalaisista (57 %) pitää tärkeänä, että työnantajalla on perheystävällisiä käytäntöjä. Liki puolet (46 %) kokee myös tärkeäksi, että heitä palvelevat yritykset ottavat erilaiset perhetilanteet ja -käsitykset huomioon. Jopa kaksi kolmesta vastaajista (67 %) kokee perheensä olevan perinteistä ydinperheen käsitettä laajempi.

These were the highest data peaks in 2020 – expert predicts the future peak days and how the landscape of the leisure time of Finns is changing25.3.2021 09:30:00 EET | Press release

In 2020, once again, Finns used more data than in the previous years, and DNA’s statistics indicate clear data peaks. The highest data peak in mobile data occurred at 8 p.m. on Independence Day, whilst the highest fixed data peaks coincided with major game launches. According to DNA’s Vice President, Broadband and TV Business, Jarno Haikonen, these are examples of the trends that will characterise data use in Finland in the next few years.

Nämä olivat kovimmat datapiikit vuonna 2020 – asiantuntija ennakoi tulevat huippupäivät ja kuinka suomalaisten vapaa-aika on muuttumassa25.3.2021 09:30:00 EET | Tiedote

Vuonna 2020 suomalaiset käyttivät jälleen aiempia vuosia enemmän dataa, ja DNA:n tilastosta erottuu selviä datahuippuja. Vuoden kovin datapiikki mobiilidatassa nähtiin itsenäisyyspäivänä kello 20 ja kiinteän datan piikit osuvat suurten pelijulkaisujen yhteyteen. DNA:n laajakaista ja TV -liiketoiminnan johtajan Jarno Haikosen mukaan ne ovat esimerkkejä trendeistä, jotka määrittävät lähivuosien datankäyttöä Suomessa.

5 tips: Keep these in mind if you are buying a new phone – DNA’s expert provides advice especially to people who are interested in 5G phones24.3.2021 09:00:00 EET | Press release

Sami Aavikko, CEO of DNA Store, urges anyone wanting to buy a phone to pay special attention to the features your phone absolutely needs to have and to the expected service life of the phone. If you are interested in 5G phones, you should consider especially the subscription type in order to make the most out of your new phone.