HSL:n matkustajien tyytyväisyys pysyi korkealla tasolla keväällä 2016
Kirkkonummella matkustajien tyytyväisyys bussiliikenteeseen on parantunut. Hyviä tuloksia saavutettiin jo syksyllä 2015, kun linjojen pysäkkikohtaisia ohitusaikatauluja täsmennettiin kerättyjen mittaustietojen pohjalta. Lisäksi pysäkkiolosuhteita ja -informaatiota parannettiin edelleen syksyn 2015 aikana.
Sipoolaisten kokonaistyytyväisyys nousi korkeimmaksi seudun kaikista kunnista. Etenkin tyytyväisyys matkustusmukavuuteen on parantunut kalustopäivitysten myötä. Myös tyytyväisyys liikenteen täsmällisyyteen on parantunut merkittävästi keväästä 2015.
Koko bussiliikenteessä matkustajien tyytyväisyys täsmällisyyteen laski 72 prosenttiin, eli neljä prosenttiyksikköä kevään 2015 tasosta. Vantaalla vain joka toinen matkustaja oli tyytyväinen täsmällisyyteen. Vantaalla matkustajien tyytyväisyys täsmällisyyteen lähti laskuun syksyn 2015 linjastouudistuksen myötä. Lasku jatkui keväällä 2016.
Lähijunaliikenteen häiriötiedotus ja liikenteen täsmällisyys ovat parantuneet
Lähijunaliikenteessä matkustajien tyytyväisyys nousi ensimmäisen kerran samalle tasolle bussiliikenteen kanssa. Lähijunaliikenteen matkustajista täsmällisyyteen tyytyväisiä oli 70 prosenttia.
Tiedonkulkua ja häiriöihin varautumista on parannettu Finnrailin ja HSL:n yhteisprojektissa. Sen ansiosta matkustajat ovat saaneet paremmin tietoa häiriöistä, jolloin niiden aiheuttama epämukavuus on vähentynyt.
Positiivista kehitystä on tapahtunut myös junaliikenteen siisteydessä, sillä asemien keskimääräinen siisteys on kohentunut lähes yhtäjaksoisesti vuodesta 2012 alkaen.
Kevään hyvää tulosta selittävät muun muassa Kehäradan tuomat lisävuorot, etenkin tihentynyt liikenne Helsingin ja Tikkurilan välillä, uudet Flirt-junat ja K-junan parannetut aikataulut.
”Kirkkonummelaisten ja Sipoolaisten matkustajien tyytyväisyys on ilahduttavasti parantunut sen jälkeen, kun matkustajat ovat löytäneet muutama vuosi sitten uudistetun bussilinjaston ja reiteissä sekä aikatauluissa olleita puutteita korjattiin. Junaliikenteen parantuneen asiakastyytyväisyyden taustalla taas on eri toimijoiden yhteistyön tuloksena tehostunut häiriötiedotus sekä uudet korkealaatuiset ja esteettömät Flirt-junat”, HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila kommentoi.
Tutkimukseen osallistui keväällä 2016 yli 28 000 matkustajaa bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä. Matkustajat arvioivat HSL:n joukkoliikenteen toimintaa asteikolla 1 – 5.
HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin ympärivuotisella kyselytutkimuksella kaikissa joukkoliikennevälineissä. Tutkimusta tehdään arkisin maanantaista torstaihin klo 6 – 18 ja perjantaisin klo 6 - 16.
Kaikki tutkimustulokset ovat luettavissa avoimessa nettitietokannassa osoitteessa hsl.louhin.com/asty
Yhteyshenkilöt
HSLn joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö, Antti Vuorela, puh. 040 5044 582
Tietoja julkaisijasta
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme