HSL:n matkustajien tyytyväisyys pysyi korkealla tasolla keväällä 2016
Kirkkonummella matkustajien tyytyväisyys bussiliikenteeseen on parantunut. Hyviä tuloksia saavutettiin jo syksyllä 2015, kun linjojen pysäkkikohtaisia ohitusaikatauluja täsmennettiin kerättyjen mittaustietojen pohjalta. Lisäksi pysäkkiolosuhteita ja -informaatiota parannettiin edelleen syksyn 2015 aikana.
Sipoolaisten kokonaistyytyväisyys nousi korkeimmaksi seudun kaikista kunnista. Etenkin tyytyväisyys matkustusmukavuuteen on parantunut kalustopäivitysten myötä. Myös tyytyväisyys liikenteen täsmällisyyteen on parantunut merkittävästi keväästä 2015.
Koko bussiliikenteessä matkustajien tyytyväisyys täsmällisyyteen laski 72 prosenttiin, eli neljä prosenttiyksikköä kevään 2015 tasosta. Vantaalla vain joka toinen matkustaja oli tyytyväinen täsmällisyyteen. Vantaalla matkustajien tyytyväisyys täsmällisyyteen lähti laskuun syksyn 2015 linjastouudistuksen myötä. Lasku jatkui keväällä 2016.
Lähijunaliikenteen häiriötiedotus ja liikenteen täsmällisyys ovat parantuneet
Lähijunaliikenteessä matkustajien tyytyväisyys nousi ensimmäisen kerran samalle tasolle bussiliikenteen kanssa. Lähijunaliikenteen matkustajista täsmällisyyteen tyytyväisiä oli 70 prosenttia.
Tiedonkulkua ja häiriöihin varautumista on parannettu Finnrailin ja HSL:n yhteisprojektissa. Sen ansiosta matkustajat ovat saaneet paremmin tietoa häiriöistä, jolloin niiden aiheuttama epämukavuus on vähentynyt.
Positiivista kehitystä on tapahtunut myös junaliikenteen siisteydessä, sillä asemien keskimääräinen siisteys on kohentunut lähes yhtäjaksoisesti vuodesta 2012 alkaen.
Kevään hyvää tulosta selittävät muun muassa Kehäradan tuomat lisävuorot, etenkin tihentynyt liikenne Helsingin ja Tikkurilan välillä, uudet Flirt-junat ja K-junan parannetut aikataulut.
”Kirkkonummelaisten ja Sipoolaisten matkustajien tyytyväisyys on ilahduttavasti parantunut sen jälkeen, kun matkustajat ovat löytäneet muutama vuosi sitten uudistetun bussilinjaston ja reiteissä sekä aikatauluissa olleita puutteita korjattiin. Junaliikenteen parantuneen asiakastyytyväisyyden taustalla taas on eri toimijoiden yhteistyön tuloksena tehostunut häiriötiedotus sekä uudet korkealaatuiset ja esteettömät Flirt-junat”, HSL:n joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila kommentoi.
Tutkimukseen osallistui keväällä 2016 yli 28 000 matkustajaa bussi-, raitiovaunu-, metro- ja lähijunaliikenteessä. Matkustajat arvioivat HSL:n joukkoliikenteen toimintaa asteikolla 1 – 5.
HSL mittaa matkustajien tyytyväisyyttä joukkoliikennepalveluihin ympärivuotisella kyselytutkimuksella kaikissa joukkoliikennevälineissä. Tutkimusta tehdään arkisin maanantaista torstaihin klo 6 – 18 ja perjantaisin klo 6 - 16.
Kaikki tutkimustulokset ovat luettavissa avoimessa nettitietokannassa osoitteessa hsl.louhin.com/asty
Yhteyshenkilöt
HSLn joukkoliikennesuunnitteluosaston johtaja Tero Anttila, puh. 050 555 2932
Ryhmäpäällikkö, Antti Vuorela, puh. 040 5044 582
Tietoja julkaisijasta
Helsingin seudun liikenne HSL vastaa seudun joukkoliikenteen suunnittelusta, tilaamisesta ja lipuista sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on noin 400 työntekijää. Vuonna 2023 HSL:n toimintakulut olivat 830 miljoonaa euroa ja toimintatuotot 876 miljoonaa euroa. HSL:n liikennevälineiden kyytiin noustiin vuoden 2023 aikana 344 miljoonaa kertaa, mikä on suurin osa Suomen joukkoliikennematkoista.
Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
Kehärata täyttää tänään kymmenen vuotta – I- ja P-junat ovat löytäneet paikkansa HSL:n liikenteessä1.7.2025 10:59:20 EEST | Tiedote
I- ja P-junat viettävät merkkipäiväänsä tänään. Muun muassa Helsingin keskustan, lentoaseman sekä Itä- ja Länsi-Vantaan yhdistävä Kehärata valmistui tasan kymmenen vuotta sitten, 1.7.2015.
Matkustajilta kiitettävä yleisarvosana joukkoliikenteelle24.6.2025 12:42:35 EEST | Tiedote
Kevään 2025 HSL:n joukkoliikenteen asiakastyytyväisyystutkimuksessa 82 prosenttia matkustajista oli joko erittäin tai melko tyytyväisiä joukkoliikenteeseen antaen sille yleisarvosanaksi 4 tai 5 asteikolla 1–5. Syksyllä 2024 tyytyväisten matkustajien osuus oli 83 prosenttia.
HSL uudistaa raitiovaunujen väritystä Helsingissä24.6.2025 10:00:00 EEST | Tiedote
Raitiovaunujen väritys uudistuu Helsingissä maltillisesti, kun raitioverkko laajenee uusille alueille. Turkoosi pikaratikan väritys on tulevaisuudessakin käytössä erillisillä radoilla kulkevilla linjoilla, kuten linjalla 15 ja tulevalla Vantaan ratikalla. Kaikilla muilla raitiolinjoilla liikennöidään perinteisellä keltavihreällä värityksellä, joka samassa yhteydessä uudistuu hieman.
Rantaradan junaliikenteessä viiden viikon katko juhannuksen jälkeen18.6.2025 11:30:00 EEST | Tiedote
Väyläviraston ratatyöt katkaisevat rantaradan junaliikenteen viideksi viikoksi juhannuksen jälkeen 23.6.–27.7. Lisäksi HSL-junaliikenteessä on lyhyempiä yhden ja kahden vuorokauden katkoja viikonloppuisin syksyllä. Myös toukokuussa rantaradan junaliikenteessä oli vuorokauden mittaisia katkoja. Katkot vaikuttavat lähijunaliikenteeseen Leppävaarasta länteen Kauklahden, Kirkkonummen ja Siuntion suuntaan. Katkojen aikana junaliikennettä korvataan busseilla. Rantaradan työt liittyvät Espoon kaupunkirata -hankkeeseen, joka jatkuu vuoteen 2029 asti.
HSL:n hallituksen päätöksiä 17.6.202517.6.2025 16:26:03 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 17. kesäkuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme