Kuntaliitto tiedottaa 8.11.2011: Nuorisotoimi aktiivisin sosiaalisen median toimija kunnissa
Kuntaliitto tiedottaa 8.11.2011: Nuorisotoimi aktiivisin sosiaalisen median toimija kunnissa
Kunnat käyttävät sosiaalista mediaa erityisesti yhteisöllisyyden luomisen ja markkinoinnin välineenä. Jopa 67 % Kuntaliiton kyselyyn vastanneista kunnista arvioi sosiaalisen median olevan joko erittäin tai melko tärkeä yhteisöllisyyden kannalta. Sosiaalista mediaa markkinointivälineenä pitää erittäin tai melko tärkeänä jopa 73 % kyselyyn vastanneista kunnista. Eniten sosiaalista mediaa työssään hyödyntää kuntien nuorisotoimi.
Kyselyyn vastanneiden kuntien mukaan kuntaorganisaatioista eniten sosiaalista mediaa hyödyntää nuorisotoimi (73 %) ja kirjastot (67 %) sekä keskushallinto (37 %), koulut (32 %) ja matkailutoimi (30 %).
- Kunnat käyttävät sosiaalisen median välineinä sekä oman kunnan tarpeisiin räätälöityjä ratkaisuja että tunnettuja palveluja kuten esimerkiksi Facebookia, YouTubea ja Twitteriä, kertoo Kuntaliiton verkkoviestintäpäällikkö Pi Krogell-Magni.
Sosiaalisen median käyttöä kaikissa Suomen kunnissa kysyttiin syyskuussa ensimmäistä kertaa. Kuntaliiton kyselyn vastausprosentti oli 40.
Kunnilla vaihtelevat edellytykset toimia sosiaalisessa mediassa
Kunnilla on hyvin vaihtelevat edellytykset vastata odotuksiin sosiaalisen median käytöstä. Kyselyn mukaan viidenneksellä kunnista on verkkotiedottaja, jonka työpanosta on resursoitu sosiaalisessa mediassa toimimiseen. Tavallisempaa on, että työtä tehdään oman toimen ohessa.
- Kuntien edellytykset toimia sosiaalisessa mediassa vaihtelevat huomattavasti. Moni kunta kertoo, ettei heillä ole lainkaan resursseja toimia sosiaalisessa mediassa, kertoo Pi Krogell-Magni.
Sosiaalisen median kautta kunnat pyrkivät tavoittelemaan muun muassa nuoria, oman kunnan asukkaita, vapaa-ajan asukkaita, matkailijoita, kunnasta muuttaneita sekä kulttuuritapahtumista kiinnostuneita henkilöitä. Eri kanavia hyödynnetään tapahtumamarkkinoinnin ja matkailumarkkinoinnin yhteydessä säännöllisesti.
Tapahtumista kertominen, viestintä tietyn kohderyhmän kanssa sekä palautteen vastaanottaminen ovat suosituimpia sosiaalisen median käyttötapoja kunnissa. Sosiaalinen media nähdään myös tapana luoda yhteisöllisyyttä paikallisyhteisöihin.
- On hyvä, ettei sosiaalisen median kanavia yksinomaan käytetä jakelukanavina, arvioi Pi Krogell-Magni.
Yhteensä 11 % kyselyyn vastanneista kunnista kertoo kunnanjohtajan hyödyntävän sosiaalisen median kanavia työroolissaan. Tavallisin tapa näkyä on kunnanjohtajan blogi kunnan verkkosivuilla.
Näillä näkymin viidennes kunnista suunnittelee käyttävänsä sosiaalisen median kanavia vuoden 2012 kuntavaalien yhteydessä.
- Ne kyselyyn vastanneet kunnat, jotka ovat käyttämässä sosiaalisen median kanavia vaalien alla haluavat aktivoida äänestäjiä, tehdä keskustelunavauksia sekä jakaa tietoa ennakkoäänestyspaikoista. Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden uudentyyppiselle lähivaikuttamiselle, analysoi Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen .
Fanit ja tyytyväisyys palveluihin mittaavat onnistumista
Kyselyyn vastanneet kunnat mittaavat onnistumistaan sosiaalisen median palveluissa eri tavoin. Mitta-rina käytetään kävijämäärien seurantaa, Facebook-fanien määriä, sekä kasvanutta kiinnostusta tiettyä tarjottua palvelua tai tapahtumaa kohtaan. Osa kunnista ei käytä mittareita sosiaalisen median kanavien seurantaan.
Kuntien toiminnasta sosiaalisessa mediassa kerrotaan ensisijaisesti kunnan omilla verkkosivuilla sekä mediaviestinnän kautta paikallislehdissä. Myös kilpailuja sisältäviä markkinointikampanjoita hyödynnetään jossain määrin.
- Kyselyn mukaan kaikki eivät ole panostaneet paikkakunnan tarjoamien sosiaalisen median palvelujen markkinointiin, joten käyttäjät eivät välttämättä löydä niitä, toteaa Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen.
Viidesosalla toimintaohjeet
Kyselyyn vastanneista kunnista 20 % on laatinut kirjalliset ohjeet henkilöstölle sosiaalisessa mediassa toimimisesta tai sosiaalisen median käytössä. Muutamilla paikkakunnilla ohjeita on laadittu myös luottamushenkilöille.
Neljäsosassa kyselyyn vastanneista kunnista on järjestetty koulutusta sosiaalisen median käytöstä. Ensisijaisesti koulutuksia on järjestetty kunnan henkilöstölle, vähemmän johdolle ja luottamushenkilöille.
Kuntaliiton toteuttamaan kuntien sosiaalisen median käyttöä selvittävään kyselyyn vastanneet henkilöt toimivat kunnassa muun muassa seuraavilla nimikkeillä: viestintäpäällikkö, verkkoviestintävastaava, markkinointivastaava, tiedottaja, hallintojohtaja ja kunnanjohtaja.
Lisätietoja:
Verkkoviestintäpäällikkö Pi Krogell-Magni, p. 050 522 5953
Markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen, p. 050 378 4305
Tutkimustuloksia www.kunnat.net
- verkkopalvelussa tiedotteen liitteenä sivulla
http://www.kunnat.net/fi/Kuntaliitto/media/tiedotteet/2011/11/Sivut/nuorisotoimi-aktiivisin-sosiaalisen-median-toimija-kunnissa.aspx
Tietoja julkaisijasta

Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI
09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Budgetmanglingen drabbade kommunerna mindre än befarat – oro för hur normavvecklingen inom integrationstjänsterna ska lyckas3.9.2025 11:36:06 EEST | Pressmeddelande
Kommunförbundet uttrycker lättnad över att regeringen avstod från största delen av de nya nedskärningar i kommunernas statliga finansiering som Finansministeriet föreslog i augusti. Regeringen skär dock ner statsandelarna till kommunerna nästa år med sammanlagt 75 miljoner euro genom beslut som fattades redan vid vårens ramförhandlingar. Enligt förslagen vid budgetmanglingen blir det dessutom en tilläggsnedskärning på 30 miljoner euro i kommunernas kalkylerade integrationsersättningar för 2027.
Budjettiriihi kuritti kuntia pelättyä vähemmän - kotouttamisen normienpurun onnistuminen huolestuttaa3.9.2025 09:46:02 EEST | Tiedote
Kuntaliitto on huojentunut siitä, että hallitus luopui valtaosasta valtiovarainministeriön elokuussa esittämistä uusista kuntien valtionrahoituksen lisäleikkauksista. Hallitus leikkaa kuntien valtionosuuksia ensi vuonna kuitenkin jo kevään kehysriihessä tehdyillä päätöksillä yhteensä 75 miljoonalla eurolla, minkä lisäksi riihessä päädyttiin esittämään 30 miljoonan euron lisäleikkaukset kuntien laskennallisiin kotouttamiskorvauksiin vuodelle 2027.
Kommunförbundets utredning: kunskapssektorn skapar tillväxt i Finland, men tillväxten koncentreras till städerna2.9.2025 09:07:11 EEST | Pressmeddelande
Branscher som stöder sig på kunskapsarbete är klart de mest betydande sektorerna för ny tillväxt i Finland. Under 2015–2023 skapade kunskapssektorn 50 000 nya arbetstillfällen och 26 500 nya företag i Finland. Detta framgår av en utredning som Kommunförbundet beställt av MDI. Undersökningen granskar den regionala företagsetableringen och utvecklingen av arbetstillfällen inom kunskapsbranscherna, branscherna inom den gröna omställningen och andra tillväxtbranscher.
Kuntaliiton selvitys: Tietoalat luovat kasvua Suomeen, mutta kasvu keskittyy kaupunkeihin2.9.2025 09:02:56 EEST | Tiedote
Tietotyöhön nojaavat alat ovat selvästi merkittävimmät uuden kasvun alat Suomessa. Vuosina 2015–2023 tietoalat loivat Suomeen 50 000 uutta työpaikkaa ja 26 500 uutta yritystä. Tämä selviää Kuntaliiton MDI:llä teettämästä selvityksestä, joka tarkastelee alueellista yritysperustantaa sekä tietoalojen, vihreän siirtymän alojen ja muiden kasvualojen työpaikkakehitystä.
De sex största städernas integrationsansvariga och Kommunförbundet vädjar till regeringen inför budgetmanglingen: Nedskärningar i finansieringen för integration slår direkt mot sysselsättningen29.8.2025 09:34:03 EEST | Pressmeddelande
Finansministeriet har föreslagit betydande nedskärningar i kommunernas finansiering för integrationsfrämjande strax inför regeringens budgetmangling. De integrationsansvariga i de sex största städerna i Finland och Kommunförbundet lyfter i sin vädjan fram vad nedskärningarna skulle innebära för kommunerna – och framför allt för de människor som har flyttat till Finland.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme