Helsingin yliopisto

HY: Kekkonen ei ollut kirkon ihannepresidentti

Jaa

EMBARGO: julkaistavissa 9.11.2011 klo 15.00

Helsingin yliopisto
Viestintä ja yhteiskuntasuhteet
9.11.2011


Kekkonen ei ollut kirkon ihannepresidentti


Urho Kekkonen ei ollut kirkon näkökulmasta ihannepresidentti, käy ilmi Helsingin yliopistossa tänään julkistettavasta Suomen kirkkohistoriallisen seuran kustantamasta teoksesta Kirkko, Kekkonen ja politiikka 1962–1982 . Teologian tohtori Ville Jalovaara on tutkinut, mikä oli evankelis-luterilaisen kirkon suhde politiikkaan Kekkosen presidenttikaudella.

Jalovaaran mukaan vahva kommunisminvastaisuus leimasi kirkon julkisuuskuvaa aina 1970-luvulle asti. 1950-luvun lopun ulkopoliittiset kriisivuodet olivat vakuuttaneet kirkon siitä, että Kekkonen oli suomalaisen yhteiskunnan turva Neuvostoliiton ja kotimaisen äärivasemmiston uhkaa vastaan. Melko pian alkoi kuitenkin valjeta, ettei kirkon luottomiehen viitta täysin sopinutkaan Kekkosen harteille. Kekkonen provosoi kirkkoa kärkevillä mielipiteillään, mutta piti samalla tiukasti kiinni valtaoikeuksistaan piispojen nimitysten kohdalla.

"Vuoteen 1964 asti virassa toiminut Ilmari Salomies näyttää olleen arkkipiispoista ainoa, joka kävi Kekkosen kanssa tasavertaisia keskusteluja poliittisista kysymyksistä. Martti Simojoen ja Mikko Juvan kanssa ei samanlaista luottosuhdetta syntynyt", Jalovaara kertoo.

Jalovaaran mukaan kulttuuri-ilmapiirin muutos yllätti kirkon johdon 1960-luvun puolivälissä, jolloin kirkon asemaan kohdistunut arvostelu alkoi kuulua äänekkäänä. Kirkko koki haastajikseen kaikki vasemmistopuolueet SDP:tä myöten, eikä presidentti ojentanut auttavaa kättään. Kekkonen halusi integroida äärivasemmiston kannattajat osaksi suomalaista yhteiskuntaa, kun taas kirkon asenne oli lähes päinvastainen.

"Kirkon piirissä nousi selvä pettymys siihen, että tämä jota ensin luultiin kaveriksi, jättikin meidät kamppailemaan yksin radikalismin kanssa", Jalovaara sanoo.

Jalovaaran mukaan kirkko onnistui säilyttämään yhteiskunnallisen asemansa kriisivuosina pitkälti arkkipiispa Martti Simojoen johtamistaitojen ansiosta. Simojoki piti keskusteluyhteyden avoinna kriitikoihin, mutta vastusti kirkon asemaan kaavailtuja konkreettisia muutoksia. Poliittista tukea kirkko haki lähinnä kokoomuksesta, sillä liittoutuminen radikalismin vastavoimana esiintyneen Suomen Kristillisen Liiton kanssa ei kirkon johtoa innostanut. Piispat ja Kotimaa-lehti suhtautuivat pitkään avoimen kielteisesti kristilliseen liittoon, jonka tapaa yhdistää politiikka ja uskonto vierastettiin. Taustalla hiersi myös puolueen vaikuttajien kriittinen suhtautuminen kirkon johdon linjauksiin.

Vuoden 1970 eduskuntavaaleissa kirkon ja valtion eroa ajanut kansanrintama jäi kirkon huojennukseksi tappiolle, ja vuosikymmenen lopulla ilmapiiri Suomessa kääntyi konservatiivisemmaksi. Jalovaaran mukaan liennytyksen kirkon ja vasemmiston väleihin toi pikemminkin kommunismin kannatuksen heikentyminen kuin kirkon oma asennemuutos. Etenkin keskustan johtamat hallitukset osoittautuivat ministeriöiksi, joiden kanssa kirkon oli helppo asioida, ja välien uudelleen lämpeneminen SDP:n suuntaan otettiin ilolla vastaan.

Ristiriidoista huolimatta kirkko piti Kekkosta isänmaan ystävänä ja oli valmis myönnytyksiin, joita ulkopolitiikan katsottiin vaativan. Kirkon ja Kotimaa-lehden välille syntyi aiheesta poikkeuksellisen julkinen riita vuonna 1975, kun kirkon johto kielsi Neuvostoliiton uskonnonvainoista puhuneen pastori Richard Wurmbrandin esiintymiset suomalaisissa kirkoissa Suomen Ety-kokouksen alla. Jalovaaran mukaan syynä oli presidentin kansliasta tullut pyyntö, vaikka kirkon johto tämän kielsikin.

Viimeistään vuoden 1978 vaalien alla turhautuminen Kekkosen pitkään valtakauteen oli kasvanut niin, että kirkon piirissä kaivattiin Tamminiemeen vahdinvaihtoa. Tämän johdosta Mauno Koiviston, maan ensimmäisen vasemmistolaisen presidentin valintaan suhtauduttiin keväällä 1982 huomattavan toiveikkaasti.


Lisätietoja:

Tutkijatohtori Ville Jalovaara
Puh. 044 011 4800
ville.jalovaara@helsinki.fi


Kirkko, Kekkonen ja politiikka 1962–1982 -teoksen julkistamistilaisuus järjestetään 9.11.2011 kello 15 Helsingin yliopiston teologisessa tiedekunnassa. Tilaisuudessa tekijän kanssa keskustelee ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja. Videotallenne tilaisuudesta löytyy myöhemmin Helsingin yliopiston teologisen tiedekunnan internetsivuilta: www.helsinki.fi/teol/tdk.


* * *
Ystävällisin terveisin
Virve Kuusi
tiedottaja

Viestintä ja yhteiskuntasuhteet
PL 33 (Fabianinkatu 18), 00014 Helsingin yliopisto
Puh. (09) 191 22363, 050 415 0494
sähköposti: virve.kuusi@helsinki.fi

www.helsinki.fi/lehdisto/index.shtml

Liitteet

Tietoja julkaisijasta

Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye