Matka 2012 tuo maailman Messukeskukseen
– Olemme todella iloisia, että Matkamessuilla on jälleen mukana yli 70 maata maailman epävakaasta taloustilanteesta huolimatta. Matkamessuissa ainutlaatuista on tapahtuman aito kansainvälisyys - messut on upea tilaisuus tutustua kohteisiin paikallisten oppaiden kanssa. Alan yrityksille Matka ei ole vain messut, vaan koko matkailuvuoden avaus. Näytteilleasettajien sitoutuminen näkyy hyvin siinä, että nyt Matkamessuilla on lähes 1000 neliötä enemmän myytyjä näyttelyneliöitä kuin viimeksi. Messukeskuksen uudet tilata houkuttelevat myös näytteilleasettajat rakentamaan suuria, näyttäviä osastoja, kertoo Matkamessujen myyntiryhmäpäällikkö Inna-Pirjetta Lahti.
Matkamessujen ensimmäinen päivä torstai ja perjantain aamupäivä on varattu ainoastaan ammattilaisille. Suuri
yleisö pääsee messuille perjantaina puolilta päivin. Messujen aikana nähdään yli 160 ohjelmanumeroa, joiden sisällöt vaihtelevat ajankohtaisista tietoisku- ja seminaariaiheista jännittäviin matkakertomuksiin ja näyttäviin show-esityksiin. Tämän vuoden teema Sinun matkasi – Design Your Journey näkyy etenkin ammattilaisajan seminaareissa, mutta myös osastoilla. Teema sivuaa etenkin Helsingin World Design Capital -statusta.
Matkamessujen teemana on vuonna 2013 Matkalla on kasvot – Social Journey.
Matkamessujen lehdistötilaisuudessa julkistettiin Matka 2013 -messujen teema. Teema Matkalla on kasvot – Social Journey pitää sisällään ajatuksen sosiaalisuudesta. Omia matkakokemuksia halutaan jakaa entistä enemmän sosiaalisessa mediassa, jonne reissuilta tuotetaan myös monipuolista sisältöä. Toisaalta teemaan liittyy myös aitojen kohtaamisten synnyttämät elämykset verkon ulkopuolella.
– Internetin ja sosiaalisen median rooli on nykypäivän matkailijalle merkittävä. Yli puolet suomalaisista käyttää internetiä päivittäin ja näistä suurin osa on rekisteröitynyt johonkin sosiaalisen median palveluun. Nykypäivän matkailija haluaa myös jakaa kokemuksiaan, kuviaan ja mielipiteitään muiden kanssa. Kohderyhmänä eivät ole enää ainoastaan ystävät ja sukulaiset, vaan tietoa välitetään kaikille kiinnostuneille. Sosiaalisessa mediassa on helpompi lähestyä myös ventovieraita ja jakaa ajatuksia keskustelufoorumeilla. Kansainvälistymisen myötä tämä keskustelu voi tapahtua eri kielillä hyvinkin erilaisten kansallisuuksien ja kansalaisuuksien välillä ympäri maailmaa, kertoo kehityskonsultti Johanna Heinonen BrainIt:stä.
Teema korostaa sitä, että matkailu ei ole pelkkää maisemien ja nähtävyyksien tutkimista vaan matkalla halutaan kokea ja oppia uusia kulttuureja. Kulttuuri muodostuu kohtaamisista paikallisten ihmisten kautta.
– Sosiaalinen media luo lisäulottuvuuksia ja mahdollisuuksia kohtaamisille: matkailijan ei tarvitse tutusta ihmisiin ja paikkoihin täysin nollasta vaan hän voi hyödyntää yhteisön kokemuksia ja hyvällä onnella saada paikallisen nettitutun oppaaksi. Kasvokkain kohtaaminen liittää teeman luonnollisesti myös Matkamessuihin. Matkamessuilla on kasvot, kun messuvieraat pääsevät kohtaamaan kasvokkain yli 1100 näytteilleasettajaa, jatkaa Heinonen.
Lisätietoja
Suomen Messut, myyntiryhmäpäällikkö Inna-Pirjetta Lahti, puh. 050 376 0824,
inna-pirjetta.lahti@finnexpo.fi
Suomen Messut, tiedottaja Elise Kiviniemi, puh. 050 304 095, elise.kiviniemi@finnexpo.fi
Matka 2012
Pohjois-Euroopan suurin matkailualan tapahtuma Matkamessut esittelee ulkomaiden ja kotimaan matkailukohteet Helsingin Messukeskuksessa 19.–22.1.2012. Avoinna matkailualan ammattilaisille to 19.1. klo 9-19 ja pe 20.1. klo 9-12. Avoinna yleisölle pe 20.1. klo 12–19, la–su 21.–22.1. klo 10–18. www.matkamessut.fi
Tietoja julkaisijasta
Helsingin Messukeskus on Suomen elämyksellisin tapahtumakortteli ja vaikuttavin kohtaamismedia. Suomen suurin tapahtumajärjestäjä tuottaa laadukkaita tapahtumia sekä vuokraa tilojaan ja palvelujaan erilaisten tapahtumien areenaksi. Messukeskuksen itse tuottamia tapahtumia ovat mm. Habitare, Helsingin Kirjamessut, Educa, FinnBuild, Matkamessut ja Vene Båt. Vierastapahtumina Messukeskuksen tiloissa järjestetään mm. Slush, Nordic Business Forum, Assembly, Kennelliiton Koiramessut sekä lukuisia kansainvälisiä kongresseja ja yritystapahtumia vuosittain.
Tilat käsittävät 7 hallia, 40 muuntuvaa kokoustilaa, 21 ravintolaa ja oman tapahtumahotellin. Messukeskus toi vuonna 2024 pääkaupunkiseudulle 245 miljoonan euron tulovirran ja toiminnan työllisyysvaikutus oli 3335 henkilötyövuotta. Omistajayritys Suomen Messut perustettiin vuonna 1919. | Messukeskus. The realsocial media. www.messukeskus.com @messukeskus
Helsinki Expo and Convention Centre (brand name Messukeskus) hosts Finland’s most inspiring events and exciting encounters. As Finland’s premier experience provider, we organise high-quality events and rent out our facilities for a wide variety of occasions. Events produced by Messukeskus include, among others, Habitare, the Helsinki Book Fair, Educa, Finnbuild, Matka Travel Fair, and Helsinki International Boat Show. Messukeskus also hosts guest events such as Slush, Nordic Business Forum, Assembly, International Dog Fair, as well as many international congresses and business events every year.
Our premises include 7 halls, 40 convertible meeting rooms, 21 restaurants, and our own hotel. The events held at the Helsinki Exhibition and Convention Centre last year brought in a revenue stream of 245 million euros to the Helsinki metropolitan area and created the equivalent of 3,335 full-time jobs. The Finnish Fair Corporation was founded in 1919. | Messukeskus. The real social media | www.messukeskus.com @messukeskus
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Messukeskus
Mestarikoulu nostaa nuoret huippuosaajat esiin – ravintola-alan tulevaisuutta rakennetaan Gastro 2026 -messuilla6.6.2025 09:17:31 EEST | Tiedote
Mestarikoulu-kilpailu palaa Gastro Helsinki -messuille 2026 tuoden lavalle Suomen lupaavimmat ravintola-alan opiskelijat tai jo kokeiksi valmistuneet opiskelijat. Kilpailu nostaa esiin nuorten huippuosaajien taitoja, vahvistaa alan vetovoimaa ja houkuttelee uusia tekijöitä mukaan rakentamaan alan tulevaisuutta. Gastro Helsinki järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 11.–12.3.2026.
Fashion Finland ja I love me järjestävät muodin ja kauneuden ammattilaisseminaarin – teemana kasvu ja kansainvälisyys5.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Fashion Finland ja I love me järjestävät lokakuussa muodin ja kauneuden ammattilaisille suunnatun seminaarin. Ohjelman teemana on kasvu ja kansainvälisyys. Puhujina on joukko muoti- ja kauneusalan toimijoita, joilla on vahva kokemus kansainvälisestä liiketoiminnasta sekä kansainvälisten brändien luomisesta. Seminaarin ohjelma julkistetaan alkusyksyn aikana. Pohjoismaiden johtava kauneuden, muodin, hyvinvoinnin ja terveyden tapahtuma I love me järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 17.–19.10.2025.
Habitare Protos 2025 – yllättävät oivallukset ja tekemisen ilo kukoistavat nuorten suunnittelijoiden tuoteideoissa5.6.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Habitaressa syyskuussa nähtävä Habitare Protos -ryhmänäyttely tuo yhteen 11 nuoren muotoilijan uusia tuoteideoita. Prototyypeissä nähdään viittauksia menneeseen ja olemassa olevaan: perinteisistä käsityötaidoista innovatiivisiin materiaaleihin, kuten bakteeriselluloosa. Pohjoismaiden johtava huonekalu-, muotoilu- ja sisustustapahtuma järjestetään Helsingin Messukeskuksessa 10.–14.9.2025.
Turvallisuus 2025 -messut tuo osaamisen ja yhteistyön varautumisen keskiöön4.6.2025 11:05:50 EEST | Tiedote
Palo- ja pelastusalan ammattitapahtuma Turvallisuus 2025 ohjelma on julkaistu. Turvallisuus on yhteisiä tekoja -teema tuo ohjelmalavoille ajankohtaisimmat aiheet palo- ja pelastustyön, kehittämisen, työurien ja yhteistyön näkökulmista. Turvallisuusmessut järjestetään 8.–9.10.2025 Helsingin Messukeskuksessa samaan aikaan turvallisuuden hallinnan, FinnSec 2025 -messujen kanssa.
Kirsi Koivula liiketoimintapäälliköksi Messukeskukseen2.6.2025 13:30:00 EEST | Tiedote
Helsingin Messukeskus vahvistaa Messut-liiketoimintaansa muodostamalla uuden liiketoimintaryhmän ja nimittämällä sen johtoon liiketoimintapäälliköksi tradenomi Kirsi Koivulan.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme