Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Lappeenranta, Mikkeli ja Porvoo voittajiksi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa

Jaa
Kahdeksatta kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot menivät Lappeenrantaan, Mikkeliin ja Porvooseen. Lappeenranta nappasi suomenmestaruuden kahdessa eri sarjassa. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 53 työtä kilpailukyky-, matkailu- ja rekrytointisarjoihin sekä vuoden markkinointituote -sarjaan. Palkinnot jaettiin Piiri 2013 -suurtapahtumassa Kuopiossa 21.5.2013

Kuntaliitto tiedottaa
21.5.2013
Julkaisuvapaa kello 21.30


Lappeenranta, Mikkeli ja Porvoo voittajiksi Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailussa

Kahdeksatta kertaa järjestetyn Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun voitot menivät Lappeenrantaan, Mikkeliin ja Porvooseen. Lappeenranta nappasi suomenmestaruuden kahdessa eri sarjassa. Kilpailuun ilmoitettiin yhteensä 53 työtä kilpailukyky-, matkailu- ja rekrytointisarjoihin sekä vuoden markkinointituote -sarjaan. Palkinnot jaettiin Piiri 2013 -suurtapahtumassa Kuopiossa 21.5.2013

Kilpailussa oli jaossa yhteensä yli 100 000 euron arvosta kampanjapalkintoja, jotka jaettiin tasan kunkin sarjan voittajan kesken. Kampanjat toteutetaan kilpailun yhteistyöyritysten kanssa ja ne koostuvat medianäkyvyydestä ja kampanjapalveluista. Rekrytointisarjassa palkittiin ainoastaan voittaja, muissa sarjoissa valittiin myös hopea- ja pronssisijat.

Voittojia neljässä sarjassa

Kilpailukykysarjassa voitto meni Lappeenrannan kaupungin Hynysenranta-sovellukselle. Hynysenranta.fi on interaktiivinen videosovellus, jossa käyttäjä haastaa Kotiteollisuus-yhtyeen Jouni Hynysen monenlaisiin puuhiin täydentämällä haluamallaan verbillä lauseen: ”Lappeenrannassa ei ainakaan voi…” Huumorilla höystetty ja aivan uudella toteutustavalla tehty sovellus on tuomariston mukaan nuorta kohderyhmää hyvin puhutteleva.

Matkailusarjassa kultaa nappasi Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy:n hanke Mikkeli region ”goes digi” in Russian market. Venäjä on tärkeä kohderyhmä Itä-Suomen matkailulle, ja Mikkelissä onkin päätetty satsata erityisesti Pietarin seudun venäläisten matkailijoiden houkuttelemiseen. Tuomaristo piti merkityksellisenä kampanjan saamaa laajaa näkyvyyttä ja erityisesti sitä, että kampanja on lyönyt läpi myös venäläisten vastineessa Facebookille eli Vkontaktessa.

Rekrytointisarjassa parhaaksi työksi valittiin Lappeenrannan kaupungin nuoret PR-lähettiläät. PR-lähettiläät välittävät viestiä kaupungin monipuolisista mahdollisuuksista ja upeasta ympäristöstä erilaisissa edustustehtävissä ja markkinointitapahtumissa. Tuomaristo arvosti erityisesti nuorten osallistamista kaupungin markkinointiin.

Vuoden markkinointituotteeksi valittiin Porvoon kaupungin matkailutoimiston Joulu on Porvoossa -kampanja Facebookissa. Kampanjan avulla kerrottiin mielenkiintoisella tavalla Porvoon joulutuotteista ja -palveluista eri kohderyhmille niille sopivissa ympäristöissä. Tuomaristo kiitteli erityisesti kampanjan loistavaa panos-tuotos-suhdetta.

Strategiaviestintään on panostettu

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun tavoitteena on kehittää markkinointiosaamista kunta-alalla nostamalla esille kunta- ja seutumarkkinoinnin hyviä käytäntöjä ja tuloksellista markkinointia sekä esimerkillistä kunnan työnantajakuvan kehittämistä.

– Tänä vuonna mukana oli huomattavan suuri määrä töitä, joiden ydin oli strategian viestintä ja jalkautus. On ilahduttavaa nähdä, että strategiaviestintään panostetaan. Vastaavasti mukana oli usea brändityö, joissa kuitenkin visuaalisen ilmeen uudistus on ollut keskiössä ja itse brändin sisältö, toiminta ja ”pihvi” on jäänyt kevyeksi. Mukana on onneksi myös erinomaisia bränditöitä, joissa kokonaisuus on nivottu osaksi elinvoimaisen kunnan osallistavaa ydintoimintaa, arvioi SM-kilpailun tuomariston puheenjohtaja, Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen.

Shortlistasijaa ja palkintoa vaille jäi tänäkin vuonna runsas määrä erinomaisia töitä.

– Tuomarointityö ei ole helppoa, sillä lähes jokaisessa työssä on jotain omaa, hyvää ja vahvaa. Kilpailussa töitä on kuitenkin verrattava keskenään ja silloin tulokset sekä panos-tuotos -suhde määrittävät pärjäämisen, Olari-Sintonen toteaa.

Yhteistyötä kilpailukyvyn hyväksi

Kuntamarkkinoinnin SM-kilpailun järjestävät kunta- ja seutumarkkinoinnin kehittämistyötä tekevät järjestöt: Suomen Kuntaliitto, Seudulliset Kehittämisyhteisöt SEKES ry sekä Suomen matkailuorganisaatioiden yhdistys SUOMA ry. Kilpailu on osa Piiri-toimintaa, joka on avoin ja maksuton yhteistyö- ja kehittämisverkosto kuntien, seutujen ja alueiden markkinointiosaamisen vahvistamiseksi.
Piiri-verkoston yhteistyöyrityksiä ovat Helsingin Sanomat, MTV3, Otavamedia, KL-Kustannus Oy / Kuntalehti, Finlands kommuntidning.

Lisätietoja:
Markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen, Suomen Kuntaliitto, p. 050 378 4305,
Markkinointisuunnittelija Eeva-Kaisa Kivistö, Suomen Kuntaliitto, p., 050 447 7714,


Kilpailukykysarjan kärki

Kilpailukykysarjassa etsittiin markkinointia, jonka tavoitteena on seudun tai kunnan kilpailukyvyn ja elinvoimaisuuden kehittäminen ja muutosprosessien tukeminen.

1. Lappeenrannan kaupunki: Hynysenranta
2. Cursor Oy: Rubicon
3. Porvoon kaupunki: Unelmat on tehty asuttaviksi

Matkailusarjan kärki

Matkailusarjassa palkittiin markkinointia, jonka tavoitteena on kotimaisten tai ulkomaisten matkailijoiden ja kävijöiden houkutteleminen kuntaan tai seudulle.

1. Mikkelin seudun elinkeinoyhtiö Miset Oy: Mikkeli region ”goes digi” in Russian market
2. Helsingin kaupunki: Lux Helsinki 2013
3. Lohjan kaupunki: Muru Pops Down in Tytyri

Rekrytointisarjan kärki

Rekrytointisarjassa palkitaan markkinointia, jonka tavoitteena on kuntien oman työnantajamaineen tukeminen sekä osaajien houkutteleminen seudulle. Rekrytointisarjassa palkittiin vain voittaja.

1. Lappeenrannan kaupunki: Lappeenrannan nuoret PR-lähettiläät

Vuoden markkinointituote -sarjan kärki

Vuoden markkinointituotesarjassa palkittava voi olla kunnan tai alueen vetovoimaisuustavoitteita tukeva yksittäinen markkinointituote tai -aineisto.

1. Porvoon kaupungin matkailutoimisto: Joulu on Porvoossa -kampanja Facebookissa
2. Helsingin kaupunki, rakennusvirasto: Rakennusviraston Twiitti
3. Oulun kaupunki: Lasten ja nuorten Oulu

Tuomariston kokoonpano

Tuomaristoon kuuluivat toiminnanjohtaja Yrjö Westling, SEKES ry / toiminnanjohtaja Hannu Komu, SUOMA ry / yhteisömarkkinoinnin suunnittelija Ari Lohenoja, Puolustusvoimat / talousmaantieteilijä Sari Klinga, Finnish Place Branding Oy / toimitusjohtaja Lauri Sipilä, MARK Suomen Markkinointiliitto r.y

Tuomariston puheenjohtajana toimi Suomen Kuntaliiton markkinointipäällikkö Merja Olari-Sintonen. Tuomariston sihteereinä toimivat markkinointisuunnittelijat Eeva-Kaisa Kivistö, Suomen Kuntaliitto / markkinointisuunnittelija Minna Liitola, Suomen Kuntaliitto.


Avainsanat

Yhteyshenkilöt

Tietoja julkaisijasta

Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund
Kuntatalo / Toinen linja 14
00530 HELSINKI

09 7711http://www.kuntaliitto.fi
Suomen Kuntaliitto on kaikkien maamme kuntien ja kaupunkien kaksikielinen etujärjestö, kunnallisten palvelujen asiantuntija ja kehittäjä. Kunnat.net on kuntatiedon keskus internetissä, johon on koottu keskeiset kunta-alan tiedot ja palvelut. Suomen kunnat ja kaupungit vastaavat noin 2/3 julkisista palveluista ja työllistävät kuntayhtymien kanssa lähes puoli miljoonaa henkilöä.

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Suomen Kuntaliitto / Finlands Kommunförbund

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye