HKL hankkii 20 uutta Artic-vaunua ja 29 pikaratikkaa Transtechilta

-Kokemuksemme Artic-vaunuista ovat olleet hyvin positiivisia, ja arvostamme Transtechin asiakaslähtöistä toimintaa – palautteemme ja kehitysehdotuksemme on otettu hyvin huomioon. Vaunuista on suunniteltu Helsingin haasteellisissakin olosuhteissa käytettävyydeltään hyviä ja samanaikaisesti käyttökustannuksiltaan edullisia, sanoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
Vaunuhankinnoissa hyödynnetään Transtech Oy:n kanssa vuonna 2011 solmitun hankintasopimuksen optioita. HKL:n kokemukset ja matkustajapalaute Artic-vaunuista ovat olleet myönteisiä. Vaunut soveltuvat hyvin raitiotieverkon vaatimuksiin ja pohjoisiin ilmastollisiin olosuhteisiin.
-Olemme iloisia, että HKL:llä on myönteisiä kokemuksia Artic-raitiovaunuista. Myös matkustajat pitävät vaunuista, erityisesti niiden matkustusmukavuudesta ja muotoilusta, sanoo Transtechin toimitusjohtaja Lasse Orre.
Uusien Artic-vaunujen hankinta sisältää 20 kappaletta matalalattiaisia 27,4 metriä pitkiä raitiovaunuja. Vaunujen kokonaiskustannus on enintään 57,3 miljoonaa euroa.
Artic-raitiovaunuja on tällä hetkellä liikenteessä 14 kappaletta ja niitä on nykyisen sopimuksen perusteella tulossa yhteensä 40 kappaletta. Yhteensä päästään siis lisähankinnan jälkeen 60 vaunuun. Vaunumalli on todettu teknisesti onnistuneeksi eikä sen testi- ja matkustajakäytössä ole havaittu ongelmia.
Uudet, nyt hankittavat raitiovaunut ovat samanlaisia Artic-perussarjan vaunujen kanssa, mikä tulee helpottamaan raitiovaunujen käyttöä ja kunnossapitoa.
Uusien raitiovaunujen tarve ja toimitukset ajoittuvat vuosille 2018 ja 2019.
Raide-Jokerille kaksisuuntavaunuja
Samassa yhteydessä solmittiin Transtech Oy:n kanssa aiesopimus Raide-Jokerin kaluston hankinnasta. 29 vaunun kokonaiskustannus on enintään 95,2 miljoonaa euroa.
Raide-Jokerin eli Helsingin Itäkeskuksen ja Espoon Keilaniemen yhdistävän pikaraitiolinjan rakentaminen on juuri lähdössä käyntiin. Suomen ensimmäisen pikaraitiotien tarpeisiin tilataan kahteen suuntaan ajettavia, 34 metriä pitkiä raitiovaunuja. Vaunut ovat liikennöinnin ja kunnossapidon näkökulmasta mahdollisimman hyvin yhteensopivia nykyisen raitiotieverkon ja Artic-vaunujen ensimmäisen hankintaerän kanssa.
-Raitiovaunun elinkaari on noin 40 vuotta. Seudun liikennejärjestelmä on tällä aikajänteellä kehittymässä vahvasti raidepainotteisempaan suuntaan. Nykyinen raitioverkko ja uudet pikaraitiotiet ovat tämän mukaisesti laajenemassa yhdeksi kokonaisuudeksi. On tärkeää, että hankittavat vaunut ovat hyvin soveltuvia sekä nykyisen raitioverkon haasteellisiin ominaisuuksiin että suunniteltaville uusille pikaraitioteille, kertoo HKL:n toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski.
Raide-Jokerin Artic-vaunu poikkeaa nykyisistä HKL:n raitiovaunuista mm. kahteen suuntaan ajettavuutensa ja pituutensa osalta. Lisäksi Raide-Jokerin prototyyppivaunussa kokeillaan keskimmäisen vaunuosan niiausjärjestelmää, joka mahdollistaisi vielä entistäkin paremman esteettömän kulun vaunuun. Saatavien kokemusten myötä päätetään niiausominaisuuden käytöstä tulevaisuudessa.
Vaunujen hankinta-aikataulu on suunniteltu niin, että HKL tilaa aluksi yhden prototyyppivaunun, jolla liikennöidään Helsingin kantakaupungin rataverkolla. Prototyyppivaunun avulla saadaan käyttökokemuksia, jotka hyödynnetään sarjatuotantovaunun ratkaisuja viimeisteltäessä. Prototyyppivaunu tulisi HKL:n käyttöön kesällä 2019.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
HKL, toimitusjohtaja Ville Lehmuskoski, p. 040 520 6710
Transtech Oy, toimitusjohtaja Lasse Orre, p. 0400 427 204
Kuvat
Tietoja julkaisijasta

PL 100
01022 Kaupunkiliikenne
(09) 310 1071https://kaupunkiliikenne.fi/
Me Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy:ssä mahdollistamme pääkaupunkiseudun kestävän kasvun rakentamalla tulevaisuuden raideverkostokaupunkia ja pitämällä sen liikkeessä. Vastaamme joukkoliikenneinfran rakentamisesta sekä metrojunien ja raitiovaunujen liikennöinnistä, kunnossapidosta ja kehittämisestä laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Tuotamme kaupunkipyöräpalvelun ja liikennöimme Suomenlinnan lauttoja tytäryhtiömme kautta. Kannamme vastuun koko toimintamme elinkaaren päästöistä ja teemme valintoja, jotka muuttavat koko alan toimintaa, koska haluammeolla kestävien kaupunkien paras liikuttaja ja kehittäjä ̶ nyt ja tulevaisuudessa.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Pääkaupunkiseudun Kaupunkiliikenne Oy
Raivausajoneuvo, kaikkien ratikoiden sankari -tapahtuma Helsinki-päivänä 12.6.5.6.2025 10:45:00 EEST | Tiedote
Raivausajoneuvo, kaikkien ratikoiden sankari -tapahtuma järjestetään Helsinki-päivänä 12.6. klo 9–12 Vallilan raitiovaunuvarikolla. Tapahtumassa voi tutustua Kaupunkiliikenne Oy:n raivausajoneuvoon, sen toimintaan, varusteisiin ja kuljettajiin.
Kaisantunnelin Pyörätallissa aamukahvit 10.6. – maksuton pyöräpysäköinti käytössä rekisteröityneille käyttäjille4.6.2025 09:00:00 EEST | Tiedote
Kaisantunnelin Pyörätalli on suljettuna maanantaina 9.6. vuosipesun ajaksi. Tiistaina 10.6. Pyörätalli avautuu normaalisti klo 05–23. tiistaista 10.6. alkaen Pyörätalli on kuitenkin käytössä vain HSL:n Pyöräpysäköintipalveluun rekisteröityneille. Pyörätallissa tarjoillaan tiistaina aamukahvit klo 8–10 ja samalla on mahdollisuus tutustua Pyörätalliin sekä saada neuvoja käyttäjäksi rekisteröitymiseen.
Kulkureitit muuttuvat Kontulan metroasemalla maanantaina – itäinen sisäänkäynti suljetaan ja läntinen avataan28.5.2025 09:28:24 EEST | Tiedote
Kontulan metroaseman vuonna 2024 alkanut perusparannus jatkuu uudella vaiheella. Metroaseman kauppakeskuksen päädyn pääsisäänkäynti eli itäinen sisäänkäynti suljetaan korjaustöiden vuoksi tulevana maanantaina 2.6. kesän ajaksi. Samalla avataan edellisessä työvaiheessa uudelleen rakennettu aseman länsipäädyn sisäänkäynti. Aseman kolmas, keskimmäinen sisäänkäynti on lisäksi käytössä normaalisti.
Herttoniemen metroaseman kunnostustyöt jatkuvat ulkotiloissa ja lippuhallissa22.5.2025 12:37:10 EEST | Tiedote
Kaupunkiliikenne Oy kunnostaa Herttoniemen metroaseman sisä- ja ulkotiloja vaiheittain vuoden 2025 aikana. Toukokuussa alkavat aseman piha-alueen kunnostustyöt. Osa lippuhallista suljetaan maanantaina 26.5.
Kaisantunnelin Pyörätallin kulunvalvonnassa muutoksia21.5.2025 14:52:05 EEST | Tiedote
10.6. alkaen Kaisantunnelin Pyörätalliin saa pyörän valvottuun säilytykseen maksuttomasti rekisteröitymällä HSL:n Pyöräpysäköintipalvelun käyttäjäksi. Vuosipesun ajaksi Pyörätalli on kiinni maanantaina 9.6. Pyörätallin on oltava tyhjänä pyöristä ja kaappiin jätetyistä tavaroista sunnuntaina 8.6. klo 23 mennessä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme