Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Liikenneverkkoa kehitettävä kokonaisuutena pitkäjänteisesti

Jaa
Liikenneverkon yhtiöittäminen ei toisi automaattisesti autuutta maamme liikenneverkon tilaan. Verkon tilaa parantavat vasta siihen konkreettiset investoitavat eurot. Toimiva liikenneverkko maaseudulta vientimarkkinoille on välttämättömyys Suomen tulevaisuudelle. Tarvitsemme yli hallituskausien ulottuvan suunnitelman liikenneverkon kehittämiseksi, toteaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

Ministeri Bernerin mukaan liikenneverkko voidaan yhtiöittää vuoden 2018 alusta. Yhtiöittämisellä haetaan uusia liiketoiminta- ja rahoitusmalleja verkon tulevaisuuden mahdollistamiseksi. Samalla liikenteen verojärjestelmää uudistettaisiin rajusti.

– On selvää, että nykykeinot eivät riitä, koska liikenneverkon korjausvelka kasvaa jatkuvasti. On hyvä, että pohdinnassa ovat myös uudet keinot. Esitetyt teiden käyttömaksumallit ovat kuitenkin raakileita käytettäväksi päätöksenteossa. Lisäksi tarvitaan vielä analyysiä, miten mallissa rahoituksen määrä lisääntyisi ilman autoilijoiden kustannusten kasvua, jos liikenneverkkoyhtiön sekä myös mahdollisten palveluoperaattoreiden tulot kerättäisiin lopulta tienkäyttäjiltä, toteaa MTK:n puheenjohtaja Juha Marttila.

– Tulevien ratkaisujen on huomioitava myös maaseudun olosuhteet ja pitkät etäisyydet. Elinkeinoelämälle ja joukkoliikenteen ulkopuolella oleville on löydettävä toimivat, elinvoiman ja elinkeinon turvaavat ratkaisut. Avoimia kysymyksiä on muutoinkin paljon. Esimerkiksi yksityisteiden asema uudistuksessa on avoin.

Suomen liikenneverkon tulevaisuutta pohdittaessa on huomattava, että väyläverkon on palveltava sekä biotalouden raaka-ainekuljetuksia että lopputuotteiden markkinoille saamista. Suomen laaja tieverkko kulkee pääosin maaseudulla, mutta on elintärkeä koko maamme tulevaisuudelle. Ilman tukkirekkoja, turistibusseja tai maitoautoja maaseudun teillä eivät elinkeinot voi menestyä missään päin Suomea.

Suurten kaupunkien työmatkaliikenteen lisäksi myös maaseudun asukkaiden ja elinkeinojen kulkuyhteydet on varmistettava. MTK yhtyy hallituksen liikennekaaren yhteydessä esittämään arvioon, että maaseutumaisessa asumisessa oma auto säilyttää asemansa pitkään. Uudet palvelumahdollisuudet mahdollisesti vähentävät kotitalouksien tarvetta omistaa useita henkilöautoja vasta pidemmällä tähtäimellä. Uudistuksen rahoitusmuutokset eivät saa vaarantaa maaseudulla asuvien, autoa tarvitsevien kansalaisten liikkumismahdollisuuksia esimerkiksi suurten maksukorotusten takia. Maaseudulla ajettavat kilometrit ovat väistämättä kaupunkialueita pidempiä.

– Arvostamme sitä, että ministeri Berner tekee rohkeita esityksiä. Autoveron poistaminen on perusteltua, koska henkilö- ja pakettiautot ovat maaseudulla välttämättömiä kulkuneuvoja. Autot eivät ole ylellisyystavaroita, joiden hankintaa tulisi rasittaa ylimääräisillä veroilla. Autoveron poistaminen mahdollistaa myös ympäristöystävällisempien, esimerkiksi biokaasuautojen hankinnan, huomauttaa MTK:n elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola.  

– Jos liikenneverkko yhtiöitetään, ei se saa johtaa yksityistämiseen. Liikenneverkon ollessa keskeinen osa maamme toimintakykyä, on omistajuuden pysyttävä julkisissa käsissä ja päätöksenteon läpinäkyvänä.

 

Lisätietoja:
puheenjohtaja Juha Marttila, MTK, 050 341 3167
elinkeinojohtaja Marko Mäki-Hakola, MTK, 040 502 6810

Avainsanat

Tietoja julkaisijasta

Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
Simonkatu 6
00100 HELSINKI

020 4131http://www.mtk.fi

Tilaa tiedotteet sähköpostiisi

Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.

Lue lisää julkaisijalta Maa- ja Metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry

Komission CAP-esitys jäämässä rahoitukseltaan pahasti vajaaksi16.7.2025 18:43:30 EEST | Tiedote

EU-komission toistaiseksi antamat tiedot ohjelmakauden 2028-2034 maatalouspolitiikasta ja etenkin sen rahoituksesta saavat MTK:lta täyden tyrmäyksen. Komissio on aikeissa maksattaa muuttuneen maailman kasvaneet menotarpeet viljelijöillä. Leikkausten sijaan maatalouspolitiikka ja suomalaisten ruokaturva vaativat toteutuakseen lisärahoitusta, totesi MTK:n johtokunta ylimääräisessä kokouksessaan keskiviikkoiltana.

MTK:n ja SLC:n Kasvukausikysely: Sääolojen vaihtelun vuoksi satonäkymät keskivertoa heikommat – tilojen tulevaisuus huolettaa viljelijöitä7.7.2025 13:57:41 EEST | Tiedote

Sääolosuhteet vaihtelivat merkittävästi eri alueiden välillä, mutta alkukesän sateet heikensivät satonäkymiä lähes koko maassa. Yli puolet vastaajista arvioi satonäkymien olevan hieman tavanomaista heikommat. Lisäksi taloudellinen epävarmuus sekä huoli maatalouden kannattavuudesta varjostavat viljelijöiden tulevaisuudennäkymiä. Erityisesti pienillä tiloilla lopettamista harkitaan yhä useammin.

Komission tiukkaa ilmastotavoitetta ei voida saavuttaa maankäyttösektorilla2.7.2025 14:59:35 EEST | Tiedote

EU-komissio julkaisi tänään tavoitteensa vähentää unionin alueen kasvihuonekaasupäästöjä 90 prosentilla vuoteen 2040 mennessä. Tavoite on kunnianhimoinen ja linjassa pitkän aikavälin ilmastotavoitteiden kanssa. Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK pitää ilmastotyötä välttämättömänä, mutta korostaa, ettei tiukkaa yleistavoitetta voida saavuttaa nykyisillä, epärealistisilla odotuksilla maankäyttösektoriin liittyen.

Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.

Tutustu uutishuoneeseemme
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye