Raitiolinjasto ja Koillis-Helsingin bussilinjasto uudistuvat - HSL:n liikennöintisuunnitelma kertoo tämän vuoden joukkoliikennemuutokset
Liikennöintisuunnitelman laatimisessa lähtökohtana on ollut, että länsimetro aloittaisi liikennöintinsä kesäliikenteen alussa 19.6.2017. Mikäli länsimetro ei ole valmis liikennöitäväksi vielä tuolloin, Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussit jatkavat liikennöintiään toistaiseksi kuten talvikaudella 2016–2017.
Liikennöintisuunnitelma oli kommentoitavana HSL:n verkkosivuilla vajaan kuukauden ajan 14.12.2016–10.1.2017, ja siihen jätettiin 190 kommenttia.
”Länsimetron liikenteen käynnistyminen sekä siihen liittyvät laajat bussiliikenteen muutokset ovat tämän vuoden merkittävin liikennemuutos, jonka toteuttamiseen ja josta viestimiseen tulemme keskittämään voimamme”, sanoo HSL:n joukkoliikenneosaston johtaja Tero Anttila.
Muita merkittäviä muutoksia tulevat olemaan raitioliikenteen uudet yhteydet kantakaupungissa sekä Koillis-Helsingin laaja linjastouudistus.
”Myös näiden muutosten sujuva ja hyvin viestitty toteutus on HSL:n tärkeysjärjestyksessä korkealla tänä vuonna”, Anttila jatkaa.
Ratikkauudistuksen taustalla kantakaupungin kasvava liikenne
Raitiolinjasto uudistuu perusteellisesti syysliikenteen alussa 14.8.2017, jolloin linjat 1, 2, 3, 7 ja 9 saavat uudet reitit.
Linja 1 alkaa kulkea Eirasta Käpylään Fredrikinkadun, Bulevardin, Lasipalatsin, Runeberginkadun, Sörnäisten ja Mäkelänkadun kautta, ja se alkaa kulkea myös viikonloppuisin.
Linjojen 2 ja 3 rengas puretaan pohjoispäässä, ja linja 2 alkaa liikennöidä Länsi-Pasilaan.
Linja 3 alkaa liikennöidä myöhemmin syksyllä 2017 Kuusitielle, kun Reijolankadun ratayhteys on valmistunut. Sitä ennen linja kulkee 14.8. alkaen väliaikaisesti Töölön hallille.
Myös linjojen 7A ja 7B muodostama rengas puretaan, ja 7 alkaa liikennöidä Länsiterminaalilta Rautatieaseman kautta nykyisen raitiolinja 7A:n ja 7B:n reittiä Senaatintorilta Sörnäisten kautta Pasilaan. Pasilassa linjan päätepysäkki on Pasilan aseman mittavien rakennustöiden vuoksi Länsi-Pasilan puolella.
Linja 9 taas siirtyy kulkemaan eteläpäässään Jätkäsaareen uutta Välimerenkadun raitiotietä pitkin.
Linjasta 7 tulee siis Länsiterminaalin pääasiallinen joukkoliikenneyhteys.
Raitiolinjaston pääpiirteet ovat pysyneet muuttumattomina jo vuosikymmenten ajan, mutta kun liikenne Helsingin kantakaupungissa kasvaa ja uusia alueita rakennetaan, myös raitioliikenteen on sopeuduttava palvelemaan uusia liikkumistarpeita. Raitioliikenne uudistuu myös tulevina vuosina, kun uusia alueita ja rataosuuksia valmistuu.
HSL:n hallitus hyväksyi raitioliikenteen linjastosuunnitelman helmikuussa 2015.
Lue lisää raitiolinjaston uudistuksesta:
https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/raitioliikenteen-linjastosuunnitelma
Bussilinjaston suurimmat uudistukset Koillis-Helsingissä, joitain muutoksia myös muualla
Syysliikenteen alussa 14.8.2017 bussilinjasto uudistuu Koillis-Helsingin linjastosuunnitelman mukaisesti.
Koillis-Helsingin nykyinen bussilinjasto on suunniteltu noin 20 vuotta sitten, eikä se enää palvele alueella kulkijoiden liikkumistarpeita parhaalla mahdollisella tavalla. Lisäksi vuonna 2015 avatut Kehärata ja runkolinja 560 ovat muuttaneet Koillis-Helsingin liikennettä merkittävästi ja tarjonneet uusia yhteyksiä.
Linjaston tavoitteena on tarjota hyvät yhteydet niin Koillis-Helsingin sisällä kuin Helsingin kantakaupunkiinkin.
Lue lisää Koillis-Helsingin linjastouudistuksesta:
https://www.hsl.fi/linjastosuunnitelmat/koillis-helsingin-linjastosuunnitelma
Helsingin kantakaupungissa linjan 17 reitti muuttuu korvaamaan raitiolinjojen 1 ja 1A poistuvaa reittiosuutta. Yöliikenteessä linjan 18N reittiä jatketaan kesäliikenteen alussa 19.6.2017 Eirasta Hernesaareen, ja linjan 23N reittiä taas jatketaan Rautatientorilta Jätkäsaareen syysliikenteen alussa. Tällä pyritään palvelemaan etenkin kasvaneiden asuinalueiden yhteyksiä.
Myös muualla Helsingissä liikenne muuttuu etenkin alueilla, jotka ovat viime vuosina kasvaneet: linjojen 37 ja 39N reittiä jatketaan syysliikenteen alussa Malminkartanosta Honkasuolle, ja linjan 89 reittiä varaudutaan jatkamaan Laajasalon Yliskylästä Gunillankallioon.
”Palautteessa korostui laajasalolaisten huoli voimakkaasti kasvavan Gunillankallion ja Kruunuvuorenrannan alueen bussiliikenteen riittävyydestä. Tulemme kevään aikana vielä selvittämään tarkemmin Laajasalon bussiliikenteen lähivuosien muutostarpeita”, Anttila sanoo.
Vantaalla linjan 561 reittiä jatketaan Aviapoliksesta lentoasemalle. Lisäksi Aviapoliksen alueella aloittaa syysliikenteen alussa pilottihankkeena uusi päivittäin aamuneljästä yhteen kulkeva sukkulalinja 601 (Lentoasema–Aviapoliksen asema–Jumbo), jonka liikennöintikustannuksiin alueen yritykset osallistuvat.
Pieniä muutoksia on suunnitteilla myös Espooseen. Kirkkonummen, Keravan ja Sipoon bussiliikenteeseen ei ole suunnitteilla suuria muutoksia.
Junaliikenteessä lisätään kalustoa pahiten ruuhkautuneille vuoroille. Lisäksi E-junan liikennöinti laajenee: juna kulkee lauantai-iltaisin nykyistä myöhempään ja alkaa liikennöidä myös sunnuntaisin.
Suomenlinnan lauttaliikenteessä varaudutaan lisäämään vuoroja syksyn ja kesän viikonloppuihin. Viime syksyn viikonloppuina Suomenlinnan liikenne ruuhkautui.
Mikä on liikennöintisuunnitelma?
Vuosittain laadittava liikennöintisuunnitelma sisältää keskeisimmät toteutettavat reitti- ja palvelutasomuutokset. Vuosittainen suunnitelma muodostaa perustan aikataulujen laatimiselle ja on voimassa tulevan kesäliikenteen alusta seuraavan vuoden talviliikennekauden loppuun.
HSL on laatinut suunnitelman yhteistyössä kuntien joukkoliikenneasiantuntijoiden, koulutoimen edustajien ja liikennöitsijöiden kanssa. Asukkaat ovat voineet osallistua kommentoimalla suunnitelmia HSL:n verkkosivuilla.
HSL:n hallitus hyväksyy liikennöintisuunnitelman. Suunnitelmasta aiheutuvat kustannusmuutokset pohjautuvat yhtymäkokouksen hyväksymään talous- ja toimintasuunnitelmaan.
Vuoden 2017 muutokset pähkinänkuoressa:
- Helsingin raitiolinjasto uudistuu (14.8.)
- Koillis-Helsingin bussilinjasto uudistuu (14.8.)
- Vantaalla bussilinjan 561 reittiä jatketaan Aviapoliksesta lentoasemalle, ja uuden sukkulabussilinjan 601 liikenne alkaa Aviapoliksen suuralueella (14.8.)
- Kun metroliikenne Ruoholahden ja Matinkylän välillä käynnistyy, myös Etelä-Espoon, Lauttasaaren ja Kirkkonummen bussilinjastot uudistuvat
Linkki liikennöintisuunnitelmaan: http://hsl01.hosting.documenta.fi/kokous/2017468-2-1.PDF
Yhteyshenkilöt
Lisätietoja:
Tero Anttila, joukkoliikenneosaston johtaja, p. 050 555 2932
Jonne Virtanen, ryhmäpäällikkö, linjasto- ja aikataulusuunnittelu, p. 040 161 2173
Miska Peura, joukkoliikennesuunnittelija, p. 040 176 8660
Tietoja julkaisijasta
HSL Helsingin seudun liikenne vastaa pääkaupunkiseudun joukkoliikenteen suunnittelusta ja tilaamisesta sekä Helsingin seudun liikennejärjestelmäsuunnitelman laatimisesta. Kuntayhtymässä on 360 työntekijää ja liikevaihto noin 600 milj. euroa vuodessa. HSL:n järjestämässä liikenteessä tehdään vuosittain noin 360 miljoonaa matkaa, mikä on 63 % kaikista Suomen joukkoliikennematkoista. Yhteystietoja medialle: www.hsl.fi/viestinta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta HSL Helsingin seudun liikenne
HSL:n hallituksen päätöksiä 6.5.20257.5.2025 13:21:39 EEST | Tiedote
HSL:n hallitus kokoontui 6. toukokuuta 2025 ja päätti seuraavista asioista.
Pohjois-Espoon bussiliikenteeseen tulee muutoksia elokuussa7.5.2025 13:11:21 EEST | Tiedote
Pohjois-Espoon bussilinjojen reiteissä tapahtuu muutoksia elokuussa. HSL:n hallitus hyväksyi Pohjois-Espoon linjastotarkastelussa esitetyt muutokset bussilinjoihin ohjeellisena noudatettaviksi kokouksessaan tiistaina 6. toukokuuta.
HSL-lippukaupan avaaminen siirtyy, automaatit ja haltijakohtaiset kortit säilyvät käytössä pidempään5.5.2025 13:03:00 EEST | Tiedote
HSL siirtää uuden taustajärjestelmän käyttöönottoa aiemmin ilmoitetusta, alustavasta ajankohdasta kolmella viikolla. Tämä vaikuttaa myös HSL-lippukaupan aukeamisen, isojen automaattien sulkemisen ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten korttien poistumisen aikatauluun. Isot lippuautomaatit suljetaan ja haltijakohtaiset HSL-kortit jäävät pois käytöstä 2.6., kun HSL aloittaa palveluidensa siirron uuteen taustajärjestelmään. HSL-lippukauppa aukeaa siirron jälkeen 4.6.
HSL:n selvitys: Jopa joka toinen voisi tehdä enemmän lähitöitä, jos työmatkaa tuettaisiin – etenkin nuorille hybridityö tärkeää2.5.2025 10:00:02 EEST | Tiedote
Monella työpaikalla keskustellaan nyt työnteon paikoista ja hybridityön sujuvoittamisesta. HSL:n tuoreen kyselytutkimuksen mukaan työmatkaetu voisi ratkaista yhden hybridityön kipukohdista. Kyselyn mukaan jopa yli puolet työntekijöistä voisi olla valmis tulemaan useammin toimistolle, jos työmatkakuluja tuettaisiin. Nuorista lähes 90 prosenttia arvostaa työmatkan tukemista.
HSL:n tavoitteena on avata HSL-kortin nettilataus 14.5. – samassa yhteydessä muitakin muutoksia lippujen ostamiseen16.4.2025 13:10:00 EEST | Tiedote
HSL-lippukaupan on tarkoitus avautua 14.5., minkä jälkeen HSL-korttia voi jälleen ladata netissä. Tämänhetkisen suunnitelman mukaan HSL alkaa siirtää palveluitaan uuteen taustajärjestelmään maanantaina 12.5., jolloin myös osa lippuautomaateista suljetaan ja yhteiskäyttöisten eli haltijakohtaisten HSL-korttien käyttö päättyy. Aikataulun toteutuminen edellyttää, että järjestelmien testaukset saadaan tehtyä onnistuneesti. Muutokset eivät koske HSL-sovelluksen käyttäjiä.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme