Verkkokauppa voi myös hyötyä uudesta kuluttajansuojaa koskevasta EU-direktiivistä

EU-alueen sisämarkkinoiden kasvu ja tehostaminen on ollut tapetilla useasti kevään mittaan. Tämän ongelman ratkaisemisessa verkkokaupalla on merkittävä rooli. Viimeksi Alexander Stubb kirjoitti Helsingin Sanomissa, että maiden sisäisen verkkokaupan lisäksi myös rajat ylittävää kauppaa pitäisi helpottaa, koska sen vaikutus EU:n bruttokansantuotteeseen ja sitä kautta talouskasvuun on huomattava. Verkkokaupan kasvattamiselle onkin pyritty viime aikoina löytämään ratkaisuja mm. kesäkuussa 2014 voimaan astuvasta direktiivistä, jonka myötä EU-maiden etäkaupankäyntiin liittyvä sääntely yhtenäistyy.
Kauppojen siirtyessä verkkoon strategioita on monia, mutta tavoite on kaikilla sama: liiketoiminnan on oltava kannattavaa. Kilpailun kasvaessa ei enää riitä, että verkkosivut näyttävät hyvältä. Kilpailukyvyn säilyttämiseksi taustalla toimivien prosessien on oltava kustannustehokkaita ja verkkokaupan on kyettävä tarjoamaan laadukasta ja luotettavaa palvelua asiakkailleen aina verkkokauppaan saapumisesta mahdollisiin tilausten palautuksiin asti. Vaikka uusi EU-direktiivi asettaa omat haasteensa myös tuotepalautusten hallinnalle, voi se samalla motivoida verkkokauppiaita luomaan itselleen uusia kilpailuetuja.
Suomen Maksuturva Oy on tuonut markkinoille verkkokauppojen toimintaa tehostavat työkalut, joiden avulla verkkokauppojen rahaliikenne tilauksen maksamisesta mahdollisiin rahanpalautuksiin ja uuden direktiivin aiheuttamiin hinnan alenemiin on automatisoitavissa kustannustehokkaasti ja samalla inhimillisten virheiden riskiä vähentäen.
Uusimpana ominaisuutena tähän Verkkokaupan Tyytyväisyystakuuksi kutsuttuun palveluun on nyt liitetty luottamussertifikaatti, jonka avulla työkaluja käyttävä verkkokauppa viestii toiminnastaan myös asiakkailleen. Maksuturva on kehittänyt sertifikaatin yhteistyössä Verkkoteollisuus Ry:n ja Bisnode Finland Oy:n kanssa. Näiden toimijoiden ”Luotettavaa toimintaa”-luottamusmerkki ja ”A – AAA” luottoluokitus näkyvät jatkossa verkkokaupan sertifikaattisivulla.
”Markkinoilla toimii monenlaisia luottamusmerkkien myöntäjiä, ja kuluttajien on usein hankala arvioida myöntämisperusteita – saati sitten sitä, valvotaanko merkin kriteerien täyttymistä myöntämisen jälkeen. Sertifikaattisivu mahdollistaa ajankohtaisen tiedon myönnetyistä merkeistä ja niiden voimassa olosta. Näin luodaan entistä parempaa pohjaa kuluttajien luottamuksen synnylle ja sitä kautta verkkokaupan kilpailukyvylle”, toteaa Verkkoteollisuuden toiminnanjohtaja Heikki Halme.
Suomalaisten verkkokauppojen ja jopa itse Suomen kannalta pelkkä EU-alueen yleinen tehostaminen ei riitä, vaan myös kotimaisten toimijoiden kilpailukyky on saatava kuntoon. EU-parlamentista asti on kommentoitu sitä, että verkkokaupan kasvua hidastaa kuluttajien epäluottamus sekä maksamista että tuotetakuuta kohtaan. Hyödyntämällä oikeanlaisia työkaluja ja automatisoimalla toimintoja voi verkkokauppa säästää resursseja, vaikka palvelutaso kuluttajien näkökulmasta paranee.
”EU-direktiivin aiheuttamaa uudistusta ei kannata nähdä pelkkänä taakkana, vaan mahdollisuutena parantaa oman verkkokaupan palvelutasoa ja automaatioastetta. Mikäli Suomen johtavat vähittäiskaupan ketjut eivät halua menettää asiakkaitaan ulkomaisille verkkokauppaketjuille on viimeistään nyt ryhdyttävä toimeen”, toteaa Suomen Maksuturva Oy:n toimitusjohtaja ja eCommerce Finlandin puheenjohtaja Mikael Smeds.
Avainsanat
Yhteyshenkilöt
Mikael SmedsToimitusjohtaja
Puh:+358 9 4241 7060@maksuturva.fiKuvat

Linkit
Tietoja julkaisijasta
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Svea
Svea Bank ja Golfliitto yhteistyöhön lajin kasvun hyväksi26.5.2025 08:30:00 EEST | Tiedote
Svea Bank ja Suomen Golfliitto ovat solmineet monitahoisen yhteistyösopimuksen, jonka keskiössä on suomalaisen golfharrastuksen kehittäminen niin sponsoroinnin kuin harrastamista tukevien maksupalveluiden avulla. Yhteistyön päämääränä on tukea Suomen Golfliiton strategisia tavoitteita.
Ruotsalainen on huoleton kuluttaja, mutta osaa maksaa turvallisemmin kuin suomalainen23.4.2025 08:00:00 EEST | Tiedote
Suomalaisten ja ruotsalaisten tapa maksaa verkko-ostokset poikkeaa toisistaan täysin, kertoo Svea Bankin tutkimus. Suomessa valtaosa ostoksista maksetaan verkkopankin kautta, vaikka asiakkaan kannalta olisi turvallisempaa käyttää muita maksutapoja.
Svea Bank on Suomen paras työpaikka – erottuu jopa Euroopan parhaista alallaan19.3.2025 13:15:00 EET | Tiedote
Svea Bank tytäryhtiöineen Suomessa on valittu Suomen parhaaksi työpaikaksi 2025 Great Place To Work© -instituutin tutkimuksessa suurten yritysten sarjassa. Finanssialalla poikkeukselliseen saavutukseen Svean siivitti henkilöstön kuunteleminen.
Svea ostaa Talenomin perintäliiketoiminnan Suomessa14.11.2024 17:08:19 EET | Tiedote
Svea Bank -konserniin kuuluva Svea Perintä Oy ja Talenom Oyj ovat allekirjoittaneet sopimuksen, jolla Svea ostaa Talenomin perintäliiketoiminnan. Kaupan myötä Svea vahvistaa asemiaan kilpaillulla perintäalalla.
Svea Bank AB ostaa Intrum Rahoitus Oy:n osakekannan Suomessa20.7.2023 11:11:31 EEST | Tiedote
Svea Bank AB ja Intrum Oy ovat allekirjoittaneet 17.7.2023 sopimuksen, jolla Svea ostaa koko Intrum Rahoituksen osakekannan. Yrityskaupan myötä Svea vahvistaa edelleen asemiaan yhtenä Suomen johtavista laskusaatavarahoituksen tarjoajista.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme