Pedagogisilla työkaluilla globaalia osaamista

Maailman parhaassa koulussa Suomessa on paljon tehtävää oppilaiden merkityksellisen ja mielekkään oppimisen sekä globaalin osaamisen suhteen. Huolestuttavaa on, että erityisesti maahanmuuttajataustaisista perheistä tulevat nuoret ovat vaarassa syrjäytyä yhteiskunnasta ja menettää mahdollisuutensa hyvään elämään.
– Viimeisen kymmenen vuoden aikana olemme huomanneet, että näitä taitoja on tutkittava ja edistettävä enemmän käytännössä, toteaa Toom.
Maailma on muuttunut. Koulun on muututtava.
Dlearn.Helsinki pyrkii uudistamaan koulun pedagogisia käytäntöjä tutkimuksen keinoin, jotta kaikilla nuorilla on paremmat mahdollisuudet saavuttaa hyvä elämä. Koulu on yhteiskunnalta pitkäkestoisin ja merkittävin panostus lasten ja nuorten elämään, joten ei ole yhdentekevää miten siellä päivittäin työskennellään.
– Koulussa tarvitaan uusia pedagogisia käytäntöjä ja pedagogisia malleja nyky-yhteiskunnassa tarvittavien taitojen oppimiseen, Toom kertoo.
Helsinki Challenge-kilpailun semifinalistitiimin kokonaisvaltainen ratkaisu koostuu kolmesta osasta, joita tiimi on jo suunnitellut sekä tutkimukseen perustuen että opettajien kanssa yhteisessä työpajassa.
1) Tiimi kehittää oppilaiden kokemuksia keräävän sovelluksen (Experience Sampling Application), jonka avulla oppilaat itse tunnistavat ja arvioivat globaalin kompetenssin oppimistaan. Sovelluksen avulla oppilaat antavat vertaisilleen palautetta ja saavat vertaisilta palautetta globaalien kompetenssien oppimisestaan.
2) Tiimi rakentaa yhteisöllisen kompetenssiseinän (Collective Competence Wall), jonka avulla globaalin osaamisen oppimista voidaan arvioida yhteisöllisesti. Seinältä nähdään, mitkä ovat yhteisön vahvuudet ja missä voidaan vielä kehittyä yhdessä. Kompetenssiseinä tukee globaalin osaamisen oppimista yhdessä. Yhteisön jokaista jäsentä tarvitaan.
3) Tiimi rakentaa pedagogisia malleja digitaalisten välineiden ja käytäntöjen tarkoituksenmukaiseen käyttöön jokapäiväisessä koulutyössä yhteistyössä opettajien kanssa. Tavoitteena on integroida globaalin osaamisen oppiminen osaksi koulutyötä.
Tiimillä luja usko yhteistyössä kehitettäviin tutkimukseen perustuviin pedagogisiin käytäntöihin
Dlearn.Helsinki rakentaa kokonaisvaltaista, globaalin osaamisen oppimista tukevaa ratkaisua tutkimusperustaisesti ja yhteistyössä oppilaiden, opettajien ja koulujen kanssa. Tavoitteena on kehittää aidosti mielekäs, muunneltava pedagoginen ratkaisu, joka vastaa oppilaiden, opettajien ja koulujen sekä muuttuvan maailman tarpeisiin.
– Me Dlearn.Helsinki-tiimissä uskomme, että kehittämämme kokonaisvaltaisen ratkaisun myötä nuoret oppivat koulussa globaaleja kompetensseja, opettajat pystyvät tukemaan merkityksellisempää oppimista paremmin ja koulusta tulee paikka, jossa viihdytään paremmin, Toom toteaa.
Dlearn.Helsinki-tiimissä mukana ovat Helsingin yliopistosta dosentti Auli Toomin lisäksi FT Veera Kallunki, dosentti Minna Lakkala, tutkimusjohtaja Mari Tervaniemi ja professori Tomi Männistö. Professori Katariina Salmela-Aro edustaa sekä Helsingin että Jyväskylän yliopistoa, Pasi Silander työskentelee Helsingin kaupungin digitalisaatiojohtajana, luokanopettaja Veli-Matti Harjula on koulun arjen asiantuntijana hankkeessa ja Niko Lindholm ohjelmajohtaja XEdu –yrityskiihdyttämössä, joka toimii tiiviissä yhteistyössä Helsingin yliopiston kanssa. Tiimi tekee kiinteää kansainvälistä yhteistyötä useiden oman alansa tutkijoiden ja ryhmien kanssa, jotka tekevät monimenetelmällistä tutkimusta samankaltaisista ilmiöistä.
HELSINKI CHALLENGE
Tiedepohjainen ideakilpailu Helsinki Challenge tuo tiedeyhteisön ja yhteiskunnan eri toimijat yhteen ratkaisemaan maailman suuria ongelmia. Kilpailun teemat: ihminen muutoksessa, kestävä planeetta ja urbaani tulevaisuus linkittyvät YK:n kestävän kehityksen tavoitteisiin.
Kilpailun monialaiset tiimit koostuvat tiede- ja taideyhteisöjen, elinkeinoelämän, julkisen ja kolmannen sektorin, median ja yhteiskunnan osaajista. Jokaisessa tiimissä tulee olla sekä yliopistojen että muiden organisaatioiden edustajia. Kilpailu ratkeaa loppuvuodesta 2017 ja palkinto 375 000 euroa on tarkoitettu idean toteuttamiseen. Kilpailu on osa Suomi 100-juhlavuoden ohjelmaa.
Dlearn.Helsinki on yksi seitsemästä tiimistä, joiden vetäjä tekee tutkimusta Helsingin yliopistossa. Kaikki kilpailun 20 semifinalistia jatkokehittävät ideoitaan Impact campilla 6. ja 7. huhtikuuta Kirkkonummen Långvikissa.
Lisätietoja:
Auli Toom, puh. 050 415 4852, s-posti auli.toom@helsinki.fi
Veera Kallunki, puh. 050 311 2469, s-posti veera.kallunki@helsinki.fi
https://twitter.com/DlearnHelsinki
Yhteyshenkilöt
Anna Maria Peltonentiedeviestinnän asiantuntija
Puh:050 406 2047maria.peltonen@helsinki.fiKuvat

Tietoja julkaisijasta

PL 3
00014 Helsingin yliopisto
02941 22622 (mediapalvelu) 02941 911 (vaihde) (vaihde)https://www.helsinki.fi/fi/yliopisto
Helsingin yliopisto on yli 40 000 opiskelijan ja työntekijän kansainvälinen yhteisö, joka tuottaa tieteen voimalla kestävää tulevaisuutta koko maailman parhaaksi. Kansainvälisissä yliopistovertailuissa Helsingin yliopisto sijoittuu maailman parhaan yhden prosentin joukkoon. Monitieteinen yliopisto toimii neljällä kampuksella Helsingissä sekä Lahden, Mikkelin ja Seinäjoen yliopistokeskuksissa. Lisäksi sillä on kuusi tutkimusasemaa eri puolilla Suomea ja yksi Keniassa. Yliopisto on perustettu vuonna 1640.
Tilaa tiedotteet sähköpostiisi
Haluatko tietää asioista ensimmäisten joukossa? Kun tilaat tiedotteemme, saat ne sähköpostiisi välittömästi julkaisuhetkellä. Tilauksen voit halutessasi perua milloin tahansa.
Lue lisää julkaisijalta Helsingin yliopisto
Kissojen valtimosairauden perinnöllinen syy selvitettiin – voi auttaa myös ihmisten hoitojen kehittämisessä8.8.2025 07:00:00 EEST | Tiedote
Helsingin yliopiston ja Folkhälsanin tutkimuskeskuksen tutkijat löysivät perinnöllisen syyn kissoilla esiintyvään valtimosairauteen. Löytö auttaa ehkäisemään sairauden leviämistä kissoissa ja luo mahdollisesti myös pohjaa uusille ihmisten hoitolinjoille.
Rehtori Sari Lindblom: “Satojen miljoonien yliopistoleikkauksilla Suomi uppoaisi vain syvemmälle suohon”7.8.2025 13:11:25 EEST | Tiedote
Valtiovarainministeriön ehdotus valtion vuoden 2026 budjetiksi julkaistiin keskiviikkona 6. elokuuta. Esitys sisältää mittavia, satojen miljoonien leikkauksia yliopistojen, tutkimuksen ja innovaatioiden rahoitukseen. Lisäksi parlamentaarisesta T&K-sovusta luovuttaisiin. Helsingin yliopisto vastustaa jyrkästi esitettyjä leikkauksia.
Helsingin yliopiston sijoitustuotto 2,6 prosenttia miinuksella alkuvuonna 20255.8.2025 08:20:08 EEST | Tiedote
Aiemmat sijoitustuotot mahdollistavat jopa 10 miljoonan euron lisäpanostukset spinout- ja startup-yrityksiin.
Suomelle mitaleita ja kunniamaininta kemiaolympialaisissa – koko joukkue pääsi palkinnoille25.7.2025 10:10:30 EEST | Tiedote
Nuoret kemian taitajat kilpailivat niin teoriaosaamisessa kuin käytännön laboratoriotöissä Pohjoismaisissa kemiakisoissa Göteborgissa ja kansainvälisissä olympialaisissa Dubaissa.
Happikato jää järven ekologiseen muistiin24.7.2025 14:14:04 EEST | Tiedote
Vaikka jääpeitteinen aika on lyhentynyt ilmaston lämmetessä, ei kaikkien järvien happitilanne ole parantunut.
Uutishuoneessa voit lukea tiedotteitamme ja muuta julkaisemaamme materiaalia. Löydät sieltä niin yhteyshenkilöidemme tiedot kuin vapaasti julkaistavissa olevia kuvia ja videoita. Uutishuoneessa voit nähdä myös sosiaalisen median sisältöjä. Kaikki tiedotepalvelussa julkaistu materiaali on vapaasti median käytettävissä.
Tutustu uutishuoneeseemme